Rebel
Vo vojne v Sýrii zahynulo 495 000 ľudí vrátane 25 000 detí. Tak nás informuje vo svojom závere film Rebel, pričom podotýka: „vojna v Sýrii pokračuje.“ Fakt, ktorý v dnešnej dobe, poznačenej dominantne konfliktom na Ukrajine, trochu upadol do zabudnutia. Belgické režisérske duo Adil El Arbi a Bilall Fallah, ktoré nedávno nakrútilo pomerne úspešný hollywoodsky debut Bad Boys navždy, so snímkou Rebel predstavuje zaujímavú kombináciu rodinnej drámy, vojnového filmu a dokonca aj muzikálu.
Barbie
Kto by nepoznal Barbie? Ikonická figúrka od výrobcu hračiek Mattel je na trhu už viac ako päťdesiat rokov. Jej pop-kultúrny vplyv je jednoducho nepopierateľný, preto bola iba otázka času, kedy dostane svoj vlastný film. Snímka sa plánovala už od roku 2013, kedy Mattel rozšíril svoju spoločnosť o sekciu Mattel Films, ktorej úlohou je dohľad nad filmovými adaptáciami ich najslávnejších výrobkov. Okolo projektu sa krútili rôzne mená, avšak samotná realizácia zakaždým na niečom padla. Veľkou otázkou taktiež bolo, či pôjde o animovaný alebo hraný film. Milým prekvapením bolo, keď štúdio Warner Bros. v spolupráci s Mattel Films v roku 2021 oznámili, že o réžiu tohto filmu sa postará obľúbenkyňa filmových akademikov, na niekoľko Oscarov nominovaná režisérka a scenáristka Greta Gerwig.
Oppenheimer
Los Alamos, umelo vytvorené mestečko v Novom Mexiku, slúžiace ako domov a zároveň vojensky prísne strážené laboratórium, kde sa skupina geniálnych fyzikov snaží vytvoriť atómovú bombu. Musia to stihnúť skôr, ako ich počas práve zúriacej druhej svetovej vojny predbehne nemecký nepriateľ. Trinity – ich deštruktívny výtvor – čaká na odpálenie, hoci zostáva „takmer nulová“, nie však stopercentne nulová šanca, že by pokus mohol mať svojou potenciálnou nezadržateľnosťou zničujúce účinky schopné zničiť celý svet. A dátum prvého testu 16. júla 1945 sa nezadržateľne blíži... V srdci Oppenheimera, majstrovského životopisného filmu režiséra Christophera Nolana, nie je ani tak jeden konkrétny individuálny charakter rozpitvávaný každou jednotlivou replikou, či gestom, prakticky všadeprítomnými konfrontáciami titulnej postavy s inými vedeckými, vojenskými, prípadne politickými autoritami, ale jedna mrazivo nikdy nekončiaca reťazová reakcia. Tá sa pri tom nemusí týkať „len“ medzi sebou exponenciálne reagujúcich súčiastok jedného mechanického zariadenia...
Mavka: Strážkyňa lesa (Mavka. The Forest Song)
Divadelná hra ukrajinskej národnej buditeľky, spisovateľky a poetky Lesji Ukrainky (1871-1913) Lesná pieseň z roku 1911, bola prvý krát inscenovaná v Kyjevskom dramatickom divadle v roku 1918. Ide o príbeh dedinského mládenca Lukáša, ktorý sa zamiluje do lesnej žienky Mavky a dvojica sa pokúša žiť spolu v dome, ovládanom jeho matkou. Tá je večne nespokojná s jej pracovným výkonom pri poľných prácach a tak jej miesto zaujme vdova Kylyna. Lukáš načas na Mavku zabudne, ale ona sa mu pripomenie cez hudbu z píšťalky z dreva vŕby, na ktorú sa premenila.
Mission: Impossible Odplata - Prvá časť (Mission: Impossible - Dead Reckoning Part One)
Tom Cruise to nevzdáva ani po šesťdesiatke a spolu s ním pokračuje i jedna z jeho najslávnejších filmových postáv. Najdlhšie aktívny predstaviteľ filmového agenta vôbec (od jeho nástupu do tejto roly už uplynulo 27 rokov) sa tak znovu vracia v už siedmom pokračovaní špionážnej série Mission: Impossible, ktoré je pritom len prvou časťou „veľkého finále“. Dokázala však Mission: Impossible Odplata – Prvá časť naplniť nemalé očakávania, či rovno preskočiť latku nastavenú predošlými dielmi?
Insidious: Červené dvere (Insidious: The Red Door)
Nový Insidious s podtitulom Červené dvere je už piatym prídavkom do tohto hororového univerza, no v skutočnosti iba tretím právoplatným pokračovaním po filmoch Insidious a Insidious 2. Tretí a štvrtý diel totiž predstavovali takzvané prequely, a predchádzali teda dejom odohrávajúcich sa v prvých dvoch filmoch. V piatom a (údajne) záverečnom filme série sa prenášame o niekoľko rokov neskôr a sledujeme tak ďalšie osudy rodiny zápoliacej s dlhoročným prekliatím.
Tajomstvo modrej zátoky (Blueback)
More dokáže byť skutočne magickým miestom plným záhad a nerealizovaných túžob. S radosťou nechávame oči blúdiť po jeho takmer nekonečnej rozlohe. Čo však vieme o stave mora či oceánu pod hladinou? Režisér Robert Connolly v austrálskej produkcii s názvom Tajomstvo modrej zátoky, založenej na knihe Tima Wintona, poskytuje vo forme rodinného príbehu špecifický pohľad na jeden ohrozený biotop.
Hrdina nikoho (Viens je t'emmène)
Pre diváka, ktorý už mal tú česť vidieť najúspešnejší Guiraudieho film Neznámy od jazera (L'inconnu du lac, 2017), milostný thrillerový príbeh na brehu slnkom zaliateho a mesiacom zahaleného jazera, zrejme zapôsobí zámerné komické ladenie jeho najnovšieho filmu prekvapivo. Parížske teroristické útoky z 13. novembra 2015 sa podpísali na oslabenom pocite bezpečia nielen vo Francúzsku. Obrazy, ktoré sa v Európe spájali skôr so vzdialenými krajinami, zrazu znepokojili spoločnosti zasiahnutím ich stredobodov. Z pocitov narastajúceho strachu a konfliktu so sebou samým napokon režisér Alain Guiraudie vytvoril materiál pre svoju čiernu komédiu Hrdina nikoho.
UFO Švédsko (UFO Sweden)
Švédsky režisér Victor Danell a jeho produkčná spoločnosť Crazy Pictures, opäť žánrovo osviežili tohtoročnú festivalovú atmosféru. Po prvotine – akčnom, katastrofickom trileri Nepredstaviteľné, ide o jeho druhý žánrový pokus. Po výbušnej akcii prichádza Danell s tradičným sci-fi, ktoré si môže užiť celá rodina. Od jeho priamočiareho názvu UFO Švédsko, za ktorým sa skrýva viac, ako by sa spočiatku mohlo zdať, dokážeme okamžite vydedukovať, čo možno od Danellovho filmu približne očakávať. Švédske dobrodružné retro sci-fi predstavuje v hlavných rolách Inez Dah Torhaug, Jespera Barkseliusa, Evu Melander, Joakima Sällquista, Saru Shirpey, Oscara Tôringena, Mathiasa Lithnera a Isabelle Kyed.
Indiana Jones a Nástroj osudu (Indiana Jones and the Dial of Destiny)
Návrat slávneho filmového archeológa a definitívne uzavretie hviezdnej ságy, aj na to lákal piaty diel Indianu Jones s názvom Indiana Jones a Nástroj osudu. Už prvé ohlasy z Cannes, ktoré prišli viac než mesiac pred oficiálnou premiérou, však naznačovali, že niektoré série by sa nemuseli vracať a že Hollywood je zbytočne posadnutý vŕtaním sa v minulosti miesto sústredenia sa na budúcnosť. Je na nich teda niečo pravdy, alebo je realita trochu komplikovanejšia?