Johnny Depp, Angelina Jolie, Benátky a iné klišé

turistaSlovenský distributér uviedol na samom konci roka 2010 do kín americko-nemecký film Turista ako „romanticko-akčnú komédiu“ s Angelinou Jolie a Johnnym Deppom, ktorá sa odohráva v Benátkach. Žáner, mená, lokácia i dátum premiéry dokazujú, že je to stávka na istotu. A skutočne, publikum je spokojné. Len kritici – aj tí americkí – žasnú, za čo že to Deppa nominovali na Zlatý glóbus.

Trikrát a dosť?

fockeriSúperenie medzi neúspešným zdravotníkom Gregom Jebalom a bývalým agentom CIA Jackom Byrnesom sa začalo pred 10 rokmi, keď režisér Jay Roach nakrútil úspešnú komédiu Protivný svokor (Meet the Parents). O štyri roky neskôr (2004) ten istý režisér realizoval pokračovanie pod názvom Jeho foter, to je lotor! (Meet the Fockers) a film sa stal najlepšie zarábajúcou komédiu v histórii Universal Pictures. Je na druhom mieste po snímke Sám doma, ktorá je zasa najúspešnejšou komédiou všetkých čias. Pod tretie pokračovanie Fotri sú lotri (Little Fockers) sa už podpísal Paul Weitz, režisér filmov Ako na Vec, Prci, prci, prcičky (réžia s bratom Chrisom Weitzom), V dobrej spoločnosti, Hľadáme Ydol.

Tretí rozmer disneyovskej klasiky

na_vlaaskuAmerický internetový portál Rottentomatoes uvádza, že americký digitálny 3D film Na vlásku pochválilo 88 percent recenzentov a spokojnosť s ním vyjadrilo 91 percent divákov. Snímku nominovali na Zlatý glóbus ako najlepší animovaný film aj za pesničku. Napriek tomu sa európskym (a ani slovenským) kritikom nepáči. Vyčítajú jej tuctový dej, schematizmus, nepôvodnosť, otrepané vtipy, násilné nelogické zvraty, disharmóniu a nesúdržnosť.

Od averzie k láske

lawd-01326Autori romantických komédií majú pri písaní scenára v podstate iba dve možnosti. Buď sú si dvaja ľudia, spravidla muž a žena, už na začiatku sympatickí a cez rozličné peripetie sa dopracujú k šťastnému koncu, ktorý tento žáner vyžaduje, alebo sa neznášajú a celý film je o tom, ako hľadajú cestu k sebe. Presne to je prípad novej americkej romantickej komédie Život je taký (Life as We Know It, USA 2010). Nakrútil ju režisér Greg Berlanti (nar. 1972), ktorý sa pred desiatimi rokmi predstavil snímkou Klub zlomených sŕdc.

Pokušenia Narnie

narnia_putnikRozprávky patria nielen k nášmu detstvu. Svojím spôsobom determinujú naše postoje i v dospelosti. Nevraviac o tom, že ich magický svet, metafory, ale aj morálne posolstvo o boji so zlom, dokážu osloviť čitateľa bez rozdielu veku. A z rozprávok a starých mýtov vychádza i žáner fantasy, do ktorého patrí sedemdielna séria, s podtextom kresťanskej alegórie Kroniky Narnie, od Clivea Staplesa Lewisa (1898-1963).

Digitálna dekonštrukcia amerického superhrdinu

megaBuď je pravda, že myšlienky neustále voľne poletujú éterom a vo vhodnom čase vhupnú aj do viacerých myslí odrazu, alebo skôr platí, že Hollywood predsa len nie je taký veľký, aby utajované informácie o chystaných projektoch nepresakovali zo štúdií do štúdií. Tak či onak – už oddávna sme svedkami, ako tam v jednom čase takmer naraz vznikajú rôzne filmy s totožnými námetmi. O vybuchujúcich sopkách, o pirátoch, o antických hrdinoch, o ľuďoch pomáhajúcich mimozemšťanom, o zvieratkách zo zoo, hľadajúcich slobodu – aj o zloduchoch, ktorí túžia stať sa najväčšími na svete. Len krátko po zábavne zlom Gruovi z amerického digitálne animovaného rodinného 3D filmu Ja, zloduch, prišiel do kín iný americký digitálne animovaný rodinný 3D zloduch – Megamozog. A napriek tomu, že dorazil až ako druhý, neprehral.

Precious – americký Jób

precioussZafír je drahokam modrej farby. Sapphire, anglická podoba tohto slova, je poetka z New Yorku, pôvodne učiteľka v Harleme, ktorá sa preslávila knižkou American Dreams (Americké sny, 1994), portrétmi ľudí ničených chudobou, násilím a zneužívaním. Jej román Push (Tlač, 1996) zaujal „nekompromisnou úprimnosťou rozprávania“ a stal sa literárnou predlohou filmu Precious (Poklad, USA 2009). Oscarom ocenený scenár napísal Geoffrey Fletcher, režíroval Lee Daniels (1959), známy svojím debutom Tieň zabijaka (2005), produkciou Plesu príšer a politickým agitovaním za účasť farebných obyvateľov vo voľbách v kampani Billa Clintona.

Penzisti: ozbrojení a nebezpeční

redAgent, zúfalo sa brániaci pred útokmi zo strany svojich vlastných zamestnávateľov, už od čias Troch dní Kondora patrí k najčastejším zápletkám agentských thrillerov. Takže je veľmi ťažké prísť s niečím novým a zaujímavým. Krátko po The Expendables Sylvestra Stalloneho a Machete Roberta Rodrigueza je tu tretí akčný thriller s nádychom humoru a s hviezdnymi veteránmi v hlavných úlohách – Red: Vo výslužbe a extrémne nebezpeční. A opäť nechýba veľa, aby z toho bola špičková zábava.

Život ako ralley

tacho

Hovorí sa, že všetko so všetkým súvisí a chodníčky osudu sú nevyspytateľné. Mirjam Müller-Landa (1969) sa narodila v Kolíne nad Rýnom, vo vtedy ešte rozdelenom Nemecku, a ako osemnásťročná sa rozhodla pre štúdium filmovej réžie v Mníchove. Jej otec, pôvodne katolícky kňaz, neskôr novinár, sa však obával nevhodného prostredia (drogy, zlatá mládež ap.), a tak dcéru poslal radšej do východnej Európy, konkrétne na FAMU v Prahe.

Krajina v pasci televízie

Videokracia_3_2_resizeZaujímavých a kontroverzných postáv v dokumente Erika Gandiniho Videokracia je veľa, ale dve si zaslúžia, aby sa o nich povedalo niečo viac. Je ním trojnásobný smutne preslávený taliansky premiér Silvio Berlusconi a hádam najznámejší taliansky paparazzi Fabrizio Corona.