La La Land
Už sa vám niekedy v dopravných zápchach na slovenských cestách stalo, že zrazu nervózni vodiči prestali na seba trúbiť, pustili volanty z rúk, vystúpili z áut a začali spontánne spoločne spievať a tancovať? Že nie? A chceli by ste niečo také zažiť? Keďže v reálnom svete z mnohých dôvodov niečo podobné nie je možné, neostáva vám nič iné, ako sa vypraviť do kina na najnovší hollywoodsky muzikál s názvom La La Land.
Assassin's Creed
Videoherná séria Assassin's Creed patrí k najúspešnejším herným značkám súčasnosti. Začalo to pritom vcelku nenápadne, no počnúc rokom jej vzniku začali vývojári z Ubisoftu chrliť jeden prírastok za druhým a séria sa začala rýchlo rozrastať o rôzne pokračovania, či spin-offy. To však malo i negatívny efekt a Asasíni sa začali hráčom trochu zajedať. Tento rok sa však po dlhšom čase žiadneho veľkého dielu nedočkali a prednosť dostala plánovaná filmová adaptácia.
Spievaj (Sing)
Minulý film, ktorý mal v názve sloveso „spievaj“, prišiel do kín v roku 1981, volal sa Spievaj, kovboj a soudruzi z NDR ruka v ruke so súdruhmi z ľudovodemokratického Rumunska sa ním zo všetkých síl pokúšali znechutiť proletariátu hneď dva žánre: muzikál a zároveň aj western. Scenáristom, režisérom a predstaviteľom titulnej roly bol uvedomelý Američan Dean Reed, ktorý emigroval z tyranských kapitalistických Spojených štátov amerických do slobodného demokratického Nemecka, no spolupáchateľmi tohto zločinu voči dobrému vkusu boli aj hudobný skladateľ Karel Svoboda, Václav Neckář a Helena Růžičková so synom Jiřím. Nesúďme ich, každého z nich medzičasom dostihla karma. Našťastie, animovaný muzikál Spievaj je iný. Neznechutí.
Manžel na hodinu
Takmer do dvoch rokov a do dňa sme sa dočkali pokračovania českej komédie Hodinový manžel (2014) o štyroch kamarátoch - stroskotancoch z rôznych príčin, ktorí po zatvorení plavárne (z hygienických dôvodov) prichádzajú o svoju prácu. V malom českom mestečku Nymburku si založia živnosť a na živobytie si zarábajú ako majstri - opravári, majstri - údržbári, majstri - opatrovatelia starých ľudí či majstri - babysitteri detí a sú ochotní splniť hoci aj špecifickejšie (aj sexuálne) požiadavky.
Až na severný pól (Tout en haut du monde)
Na shortliste americkej Akadémie filmových umení a vied s celovečernými animovanými snímkami, odporúčanými na nomináciu na Oscara, je tohto roku až sedem francúzskych filmov, alebo filmov s francúzskou koprodukčnou účasťou. Jedným z nich je Až na severný pól režiséra Rémiho Chayé.
Inkarnácia (Incarnate)
Bojíte sa radi? Ak áno, tak pravdepodobne patríte medzi fanúšikov filmových hororov. Nuž, a keď navyše obľubujete tému exorcizmu, možno vás zaujme najnovší príspevok k tejto téme od amerického režiséra Brada Peyntona (medzi iným nakrútil napríklad katastrofický film San Adreas alebo dobrodružno - fantasticky príbeh Cesta na tajomný ostrov 2) film Inkarnácia.
Rogue One: A Star Wars Story
Star Wars nikdy neboli tak úplne odrezané od politických nálad v spoločnosti. Už pri predchádzajúcej časti som vyzdvihoval zaujímavý posun, aký nastal vo fiktívnom svete. Nastavenie postáv sa posunulo od naivného idealizmu „detí kvetov“ k hrdinom bez ideí, respektíve fašizujúcej sa spoločnosti, čím odrážalo aj realitu (nielen) v Spojených štátoch. Najnovší diel, spin-off, Rogue One: A Star Wars Story Garetha Evansa nie je v tomto trende výnimkou.
Collateral Beauty
Nový americký film Collateral Beauty má dobré dramaturgické načasovanie. Príbeh, ktorý sa odohráva počas newyorských Vianoc, prichádza do slovenských kín v predvianočnom období, v čase zvýšenej citlivosti, keď je človek náchylnejší zaoberať sa okrem riešenia praktických problémov spojených so sviatkami aj premýšľaním o sebe a o živote. Film sa totiž na rozdiel od mnohých ďalších amerických snímok s rovnakým časovým rámcom nesústreďuje na vianočné rodinné kalamity, ale na duchovné problémy. Nie je to komédia, ale romantická dráma.
Líza, líščia víla (Liza, a rókatündér)
Slovenská filmová distribúcia je pre mňa oblasť niekde na pomedzí obchodných či kamarátskych záväzkov a mocenských štruktúr, kde tá do rizika vstupujúca „ruka distribútora“ , hrá až desiate husle. Azda najviac to platí pre najväčšie distribučné spoločnosti previazané s hollywoodskymi štúdiami, ale nevyhýba sa to ani menším artovým „distribučkám“.
Hedi (Inhebbek Hedi)
Mohamed Ben Attia je štyridsaťročný režisér a scenárista, ktorý po štúdiách v rodnom Tunisku a Francúzsku nakrútil päť ocenených krátkych filmov. Celovečerným dielom Hedi debutoval tohto roku a na Berlinale, kde to bol v hlavnej súťaži prvý arabský film po dvadsiatich rokoch, získal zaň dve prestížne ceny.