Adolescent (Adolescence, TV seriál)
Britská seriálová tradícia asi sklame málokoho, tvorcovia sa dokážu vyhýbať zabehaným stereotypom a vždy prídu so zaujímavými inováciami, čo vobec nie je jednoduché, stačí sledovať, ako pomaly dochádza dych Škandinávii. Adolescent sa v štyroch dieloch pokúša nájsť nejaké prijateľné súradnice zločinu. Hneď vieme, kto ho spáchal a ako sa všetko stalo, ale nevieme prečo a môžem vás uistiť, že sa to ani nedozvieme.
Do bytu rodiny Millerovcov vtrhne nad ránom zásahovka. Všetci sú šokovaní, trinásťročný Jamie (Owen Cooper) sa dokonca od strachu pomočí. Ale prišli si preňho. Odvezú ho na policajnú stanicu, kde absolvuje zdravotné a iné vyšetrenia. Bojí sa odberu krvi. Nemá rád ihly. Dosť dlho nevieme, čo sa vlastne stalo a otec, ktorý je pri výsluchu prítomný tvrdí, že musí ísť o omyl. Jamie mu kontruje. Nič neurobil. Policajný vyšetrovatel Luke Bascombe (Ashley Waters) im pustí záznam z pouličnej kamery, kde Jamie zúrivo bodá nožom dievčinu. Bola jeho rovesníčkou. Volá sa Katie a je mŕtva.
Jamiemu asistuje nielen otec, má aj obhájcu. Radí mu, kedy nemusí odpovedať a kedy je to zase nutné. Servis má mladý vrah bezchybný, ohľaduplný a korektný. Nikto naň nereve, dokonca sa nemusí ani stretnúť s matkou dievčiny, aby ho náhodou nerozrušila. Posielajú za ním psychologičku, tá príde hneď s kávou a marsmallows, ako to má Jamie rád, aby pripravila sudcovi profil páchateľa. Kladie mu bežné otázky o rodinných vzťahoch a pýta sa najmä na otca. Chcel mať z neho športovca, ale veľmi mu to nešlo. Pri odpovediach občas zúrivo vyletí a kričí, žena ho užasnuto pozoruje. Neskôr matka Jamieho skonštatuje, že je nervák ako otec. Nič však možnú patológiu nenaznačuje.
Bascombe s kolegyňou Mishou Frank (Faya Marsay) prichádzajú do školy. Chcú hovoriť s najlepšou kamarádkou Katie, spolužiačkou Charlie (Tajinder Singh Chana). Správa sa arogantne a podráždene. Odmieta sa s nimi baviť. Akoby jej na potrestaní Jamieho ani nezáležalo. Najviac svetla vnesie do celého vyšetrovania syn Bascomba Adam (Amari Bacchus). Je mu trápne, že sa otec pred jeho spolužiakmi zosmiešňuje svojou nevedomosťou. Vysvetlí mu, že veľká časť vzťahov sa odohráva na internete, tam sa vedú spory, tam sa šikanuje a útočí. Dozvieme sa, čo je to incell, označenie nedobrovolných panicov. To mala byť nadávka, ktorou ho častovala Katie. Trinásťročného chlapca. Spolužiaka Ryana (Kaine Davis) musí Buscombe dokonca naháňať po ulici, lebo sa mu s policajtami nechce rozprávať. Nôž, ktorým Jamie Katie zabil bol totiž jeho.
Posledný, štvrtý diel je venovaný Jamieho rodine. Otec Eddie (Stephen Graham, ten je i spoluautorom scenára) má narodeniny, 50 rokov, a spolu so ženou Mandie (Christine Tremarco) a dcérou Sofiou (Amelie Pease) sa chystá na oslavu. Dobrá nálada trvá, kým nevyjde von, na jeho dodávke je posmešný nápis. Skazí mu to náladu, chce aby šli niekam do obchodu kúpiť farbu na jeho odstránenie. Pri odchode si všimne chlapcov na bicykloch a nahnevane na nich zaútočí. Vie, že ho sledovali. Už sa im nechce ani do kina, ani do reštaurácie, jedlo si radšej objednajú. Utrpenie rodičov, ktorí netušia, čo sa vlastne stalo, je bezmedzné. Veď ich predsa vychovávali, starali sa o nich, Eddie spomína, že ho otec strašne mlátil a on sa zaprisahal, že jeho syn to nikdy nezakúsi. Čoho sa teda Jamiemu nedostávalo? Prečo bol schopný vraždiť?
Sme v situácii, keď sa chápanie reality postupne vymyká praktickej racionalite a jej zákonom. Nastáva samostatná, ak nie živelná konštrukcia zákonov izolovaného virtuálneho priestoru. Má vlastné hodnoty, dokonca sankčný režim, ale aj galériu hrdinov. V takomto prostredí komunita dospievajúcich žije a realizuje sa. Beda však tým, ktorí kritériám nevyhovujú, alebo sa komunity stránia a nechcú sa zúčastniť. Učitelia si obvykle nič nevšimnú, lebo prospech je v poriadku. Došlo okrem iného aj k redefinovaniu násilia, pomsta sa realizuje zdieľaním kompromitujúcich fotiek, alebo videí a podobných virtuálních „výrobkov“. A to sa ešte plne k slovu nedostala AI. Celý tento životný štýl však nakoniec predsa len vyústi do reálnej agresie. Je to posledné štádium úľavy. V mnohom tieto fenomény pripomínajú uzavreté sektárstvo, kde sa všetci
podriadia, prispôsobia a nakoniec sa správajú nepochopiteľne k vonkajšiemu prostrediu.
Seriál nehľadá príčiny a neodpovedá na to, prečo jeden z milióna (alebo je to už menej?) použivateľov sociálnych sietí siahne po noži a ide zdroj svojho výsmechu a poníženia (aspoň s takýmito náznakmi tvorcovia pracujú) prebodnúť. Akoby to nikto ani nemohol vedieť. Túto korektnú krotkosť a citivú láskyplnosť, s ktorou sa s mladým vrahom narába, ale môžme v podstate považovať za jednu z potenciálnych príčin stavu, kde najdôležitejší je páchateľ a jeho pohodlie. Obeť je len vedľajší produkt . Tvorcovia sa venujú rodičom Jamieho, ale o matke dievčaťa nepadne ani slovo. Akoby za jeho uväzenenie systém povinne pociťoval výčitky svedomia, a preto sa mu to snaží zo všetkých síl uľahčiť. Vzniká dokonca podozrenie, že odhaliť príčinu útokov tohto druhu je nemiestne, nedovolené a vlastne to ani nechceme.
Podozrenie vyvolávajú aj náznaky, že v reáli šlo o muslimských chlapcov, so špecifickým, náboženstvom diktovaným vzťahom k ženám, ako menejcenným bytostiam, s presne vymedzenými spoločenskými možnosťami. Za výsmech chlapcov alebo mužov, sa im dostáva v praxi muslimského sveta oveľa drastickejšej odvety, obľúbeným je najmä polievanie kyselinou. Keby sa príbeh odohrával v týchto súradniciach, možno by sme mu rozumeli viac.
V roku 2020 sa na HBO objavil izraelský dokumentárny seriál Motív (recenzia na našom webe). Rovnako trinásťročný chlapec s otcovou zbraňou vystrieľal celú svoju rodinu. Potom odišiel k susedom a povedal im, čo urobil. Nikto nedokázal ani pochopiť, ani vyšetriť, čo ho k tomu viedlo, lebo tvrdil, „urobil som to, ale nebol som to ja“. Tvorcovia na tomto materiále otvárajú dilemu medzi zlyhajúcim rozumom a racionalitou, neschopnou porozumieť istým motívom konania. Ako však pracovať s iracionalitou? Možno sa to budeme musieť učiť pri nastupujúcej „dobe šialenej“, veľmi rýchle. Briti nakrútili skvelý seriál, profesionálne dokonalý, morálne však submisívny, ak nie jednoducho zbabelý.
Adolescent (Adolescence), Veľká Británia, 2025
Dĺžka: 3 h 48 min (Minutáž: 51–65 min)
Manažéri projektu: Stephen Graham, Jack Thorne
Réžia: Philip Barantini
Scenár: Jack Thorne, Stephen Graham
Kamera: Matthew Lewis
Hudba: Aaron May, David Ridley
Casting: Shaheen Baig
Zvuk: James Drake, Kiff McManus
Scénografia: Adam Tomlinson
Kostýmy: Jessica Schofield
Producent: Jo Johnson
Hrajú: Stephen Graham, Owen Cooper, Ashley Walters, Faye Marsay, Christine Tremarco, Jo Hartley, Erin Doherty, Mark Stanley, Anne Hornby, Faraz Ayub, Austin Haynes, Melissa Johns, Robbie O'Neill, Hannah Walters, Douglas Russell, Joe Barber
Distribúcia: Netflix
Foto: ČSFD cz