Kým sa skončí leto (Babyteeth)

Leto2 resizeSubžáner drámy, kde (nielen) mladý človek čaká na smrť, pretože je nevyliečiteľne chorý, nepatrí medzi tie, kde sa prekračujú limity osvedčených scenáristických a dramaturgických postupov. Záver je vždy viac menej na sto percent predvídateľný, tvorcovia tak musia pridať (a niekedy ubrať) v iných smeroch, aby diváka zaujali niečím novým. Nakoniec tak nie je dôležité čo, ale ako. Môžeme tak byť svedkami patetickej srdcervúcej drámy, uvoľnenej komédie, filozofického artu či obyčajnej „feel good“ indie záležitosti. No a práve k poslednému menovanému sa približuje nezávislá austrálska novinka s názvom Kým sa skončí leto, najviac.

Ako dostať deda z domu (The War with Grandpa /Roomies)

Dedo2 resizeŽáner čistokrvnej komédie už v súčasnej kinematografii takmer neexistuje. Diváci rokmi tak trochu spohodlneli a očakávajú od filmov tak povediac „plný balík“. Keď sa pozrieme na to, ktoré filmy sú dnes najpopulárnejšie, sú to práve tie, ktoré disponujú širokou škálou žánrov. Vezmime do úvahy napríklad také Marvel filmy, obrovské blockbustery, ktoré posledné roky dominujú kiná po celom svete. V týchto filmoch nájdeme komédiu, drámu, romantiku a obrovskú bombastickú akciu, ktorá to všetko rámuje. Prečo by sa teda bežný divák ešte stále zapodieval „len“ s bežnou, jednoduchou komédiou, ktorá neprichádza so žiadnou myšlienkou, alebo formálnym nápadom, ktorý by osviežil už niekoľko krát videné.

Malý Joe (Little Joe)

Hodnotenie používateľov: 3 / 5

Hviezdy sú aktívneHviezdy sú aktívneHviezdy sú aktívneHviezdy sú neaktívneHviezdy sú neaktívne

Joe2 resizeRakúska režisérka Jessica Hausner situovala dej filmu Malý Joe do laboratória, ktoré sa zaoberá genetickými mutáciami rastlín. Momentálne pracuje na novej rastlinke, nazve ju Malý Joe, ktorá má mať vlastnosti vyvolávajúce v ľuďoch pocit šťastia a dobrú náladu. To by bol skutočne úžasný objav keby hlavný hrdinka Alice (Emily Beecham) nepoužila nepovolenú látku, ktorú , samozrejme, pred kolektívom zatají.

Noví mutanti (The New Mutants)

Novi2 resizeTak sme sa nakoniec dočkali, po odkladoch vďaka produkčným problémom a navyše aj „blackoutu“ distribúcie počas koronakrízy sa stal takmer zázrak a ďalšia z rady Marveloviek, tentokrát s názvom Noví mutanti, dorazila do kín. Pripomeňme si, že snímka mala byť hitom jari roku 2018, avšak štúdio sa rozhodlo hotový film pretáčať kvôli plánovanému hororovému nádychu. Ďalšie problémy prišli s kúpou štúdia Fox gigantom Disney a aby toho nebolo málo, tak v roku 2019 sme mali húfne chodiť do kina na X-Men: Dark Phoenix (ale nechodili) a tak sa zase presúval dátum premiéry, tentokrát na apríl tohto roku. Z projektu nakoniec kvôli rôznym dôvodom odstúpili aj najväčšie hviezdy; Sacha Baron Cohen, Jon Hamm (nakoniec vystrihnutý po pretáčkach) a RosarioDawson. No a zvyšok ani netreba spomínať.

Staříci

Stari resizePríbehy o pomste sú už takmer od počiatkov kinematografie jednou z najobľúbenejších tém filmárov po celom svete. Prinášajú totiž výrazné stotožnenie sa z hlavným hrdinom, pretože častokrát v expozícii vidíme, aká nespravodlivosť bola na ňom, respektíve na jeho blízkych, spáchaná. Často disponuje značnou fyzickou kondíciou, dokáže ovládať zbrane a keď nie, tak sa to naučí. Ako satisfakcia prichádza takmer vždy záverečný súboj, väčšinou akčne poňatý a divák tak odchádza z kina s patričným zadosťučinením. Scenáristická a režijná dvojica Martin Dušek a Ondřej Provazník vo filme Staříci išli na tento obohraný koncept z iného konca a podľa všetkého cielene.

Palm Springs

Palm7 resizeKlasické romantické komédie sú v kinách už dlhšiu dobu nedostatkovým materiálom a radšej ustupujú iným žánrom. Aktuálny stav sa pokúša aspoň čiastočne zmeniť objav tohto roka menom Palm Springs, ktorý dokázal očariť divákov ešte v januári na filmovom festivale Sundance.

Mulan

Mulan12 resizeSeverské kmene napádajú jednu čínsku pevnosť za druhou a zanechávajú za sebou len ich obhorené trosky. Cisár (Jet Li) vydáva rozkaz, aby každá rodina v krajine nechala narukovať jedného svojho mužského člena. Veterán dávnych bojov Zhou (Tzi Ma) má len dve dcéry a napriek svojim nedoliečeným zraneniam, ako jediný mužský člen rodu pokorne príjme cisárov rozkaz. Vediac však, žeby sa otec z ďalších bojov už nemusel vrátiť, Mulan (Yifei Liu) si oblečie otcovo staré brnenie, vezme do rúk jeho meč rozhodnutá predstierať, že je len ďalší mužský bojovník anonymne sa ukrývajúci v dave.

Pinocchio

Pinocchio2Príbeh talianskeho autora Carla Collodiho o stolárovi Geppettovi, ktorý si z dreva vytvorí postavu chlapca a nazve ho Pinocchio, stojí mimo klasického rozprávkového rámca, je skôr rodinným príbehom, v ktorom sa deti chytia na jeho hororovú líniu s jasne edukačným posolstvom. U dospelých rezonujú možno iné obsahy, tie, v ktorých sa tak radi vŕtajú psychoanalytici, profesionáli i amatéri.

Snáh ekranizovať osudy dreveného panáčika nebolo málo. Režisér napríklad spomína na šesťdielny seriál Luigiho Comenciniho Dobrodružstvá Pinocchia z roku 1972, kde bola Modrou vílou Gina Lollobrigida.

Tenet

Tenet1Po úvodnej akcií v opere, ktorá pre nemenovaného protagonistu (John David Washington) a jeho tím nedopadne najlepšie, sa dozvedá, že všetko bol len test. To, že pri mučení nepriateľovi nič nevyzradil a odhodlane zvolil krok sebaobetovania, rozhodlo o jeho schopnostiach spolupracovať na vyššej úrovni v agentúre.

Tretia svetová vojna je vinou ukrajinského oligarchu Andreia Satora (Kenneth Branagh) na spadnutie. Nehrozí však nukleárnym holokaustom, ako si vždy všetci mysleli. Je v tom niečo oveľa horšie. Tajomné nábojnice, s ktorými sa protagonista v predchádzajúcej akcií stretol po prvý raz, sa nezarývali pri vystrelení do stien, ale vychádzali z nich von akoby v spätnom toku času.

Láska v Toskánsku (Made in Italy)

Toskansko1Mladý Jack (Micheál Richardson) vedie v Londýne galériu, ktorú vlastní rodina jeho manželky Ruth (Yolanda Kettle). Galéria je jeho život a ten, zdá sa, už čoskoro skončí. Na ceste ho totiž čaká nepríjemný rozvod a musí tiež čeliť manželkinmu zákernému rozhodnutiu galériu predať.

Jediná možnosť, ako o ňu neprísť, je odkúpiť ju za peniaze z predaja jedného starého, neobývaného domu niekde v Toskánsku. Lenže bude s predajom súhlasiť jeho otec, tiež polovičný vlastník? Obaja sa profesionálne venujú výtvarnému umeniu, ale odlišným spôsobom. Zatiaľ, čo sa Jack možno trochu detinsky pokúša získať si otcovo uznanie, je vo svojom živote stále praktickejší než on. Robert (Liam Neeson) sa väčšinou len skrýva v ateliéri. Maľuje obrazy, ktoré by podľa jeho vlastných slov bolo lepšie spáliť a nezáväzne strieda partnerky bez toho, žeby si vôbec niekedy dokázal zapamätať ich mená. Spoločne sa vydávajú na cestu do svojho bývalého domova. Na miesto, ktorému sa síce väčšinu času vyhýbajú, no zároveň ho tvrdohlavo udržujú v nezmenenom stave kvôli spomienkam na matku a manželku, ktorá zahynula pri tragickej automobilovej nehode.