Máša a medveď: Mášine pesničky (Maša i Medveď: Mašiny pesenki)
Po Veľkom putovaní malej pandy sa o sympatie malých divákov hlási kultová postavička ruského animovaného filmu, Malá Máša, sprevádzaná veľkým, láskavým medveďom. Seriál krátkych, zhruba sedem minútových skečov sa v najrôznejších variáciách objavoval aj v kinách. Zrod tohto nesmierne obľúbeného seriálu sa datuje na 7. januára 2009 roku a vyrobila ho spoločnosť Animakord. Odvysielal ju televízny kanál Rossija 1 v rámci večerníčkov. V roku 2011 malo premiéru 26 dielov, inšpirovaných ruskými ľudovými rozprávkami a o tri roky neskôr štartoval ďalší tematický celok, nazvaný Maškine strašidelné príbehy.
Medzitým nasledovalo Futbalové vydanie, pri príležitosti majstrovstiev sveta vo futbale v roku 2018 a štvrtá séria pod názvom Máša a medveď: Mášine pesničky, mala premiéru v máji 2019. Piata séria, ktorá by mala v Rusku bežať od mája tohto roku, je venovaná lietaniu. Máša v jednotlivých dieloch štvrtej série putuje po najrôznejších krajinách, stretáva sa so známymi postavičkami a pospevuje si populárne melódie. V Taliansku je to Santa Lucia, v Anglicku sa prevteľuje do Robina Hooda a zachráni ovečku pred dvoma hladnými vlkmi. Ústrednú dvojku postáv dopĺňajú aj ďalší obyvatelia lesa, prasiatko, dvojica zlých vlkov, pes, zajac alebo dokonca malá čínska panda.
V úvodných dieloch sa malé dievčatko Máša ocitne v medveďovom dome náhodou, lebo býva v susedstve. Narobí mu v ňom neporiadok, a tak ju medveď odvedie do lesa a nechá ju tam osamote. Keď sa vráti domov, nájde v ňom, samozrejme, Mášu ešte odhodlanejšiu spôsobiť mu čo najviac starostí. Od tretej série Máša zmúdrie a trochu dozreje, pomáha zvieratkám v lese, vrátane medveďa, dostať sa z najrôznejších problémov.
Nápad vytvoriť takúto dvojku hlavný akcionár Animakordu Sergej Kuzmin a ponúkol prácu nad seriálom animátorovi Olegovi Kuzovkovi, ctiteľovi Toma a Jerryho. Ten si spomenul na temperamentné dievčatko, ktoré videl na dovolenke a Mášina postava začínala nadobúdať presnejšie obrysy. Základ príbehu sa vzťahuje k ruskej ľudovej rozprávke Máša a tri medvede. Rozpráva o malom dievčatku, ktoré sa zatúla do medvedieho domčeka. Tri medvede, mama, otec a syn Mišutka sa vybrali na prechádzku. Na stole nechali tri taniere s polievkou. Máša z každého ochutná a keď sa medvede vrátia, zisťujú, že mali nezvaného hosťa.
Seriál Máša a medveď sa od začiatku tešil veľkej obľube nielen u detí, ale aj u dospelých. Známa je dokonca adresa domovského lesa oboch postavičiek, je to dedina Čikča v Ťumenskej oblasti na južnom Urale. Podľa prieskumu popularity domácich animovaných seriálov z roku 2014 sa Máša a medveď umiestnili za druhom mieste, za seriálom No počkaj! Medzi deťmi vo vekovom rozpätí 4-9 rokov zaujal prvú priečku. V mnohých oblastiach Ruskej federácie stoja v parkoch sochy Máši a medveďa. Mášu poznajú na celom svete, od Austrálie až po Latinskú Ameriku. Kuriózna je vysoká obľúbenosť i v moslimských krajinách, napríklad v Indonézii, kvôli jej šatke na hlave a odevu, zakrývajúcemu nohy aj ruky.
Kritici vyčítajú postave Máši prílišnú samostatnosť a neochotu podriadiť sa staršiemu medveďovi, ktorý stelesňuje tradičné hodnoty ruskej spoločnosti a je navyše uctievaným národným symbolom. Narúša normy, je neznesiteľná a namiesto poučenia sa jej dostáva nemiestnej podpory. V inej kritickej stati sa autori zaoberajú tým, že v príbehoch absentujú Mášini rodičia a vidia ju ako podporu nového fenoménu, mládežníckej justície, ktorá si nerobí starosti s dôkazmi a súdi na základe pocitov a sympatií. V Máši našli dokonca prvky sadizmu, detského sabotážneho, deštruktívneho chovania.
Na druhej strane sa Máši dostalo úctyhodného prirovnania k Nataši Rostovovej v románe Leva Nikolajeviča Tolstého Vojna a mier. Pochvalne sa o seriáli, realizovanom vo formáte 3D vyjadril aj odporca tejto technológie, slávny autor animovaných filmov Jurij Norštejn.
Je zrejmé, že z Máši sa stal globálny fenomén, široko zdieľaný i komentovaný, povedzme kultúrne flexibilný a expanzívny, ako je zrejmé i z tohto portfólia. Časť z Divokého západu obsahuje okrem čitateľných znakov kovbojskej výzbroje, outfitu a všetkého, čo si s touto časťou histórie a teritória dokážeme spojiť, i reflexiu filmovej histórie, kde sa v jednotlivých úlohách objavujú postavičky z lesa, vrátane dvoch hlavných protagonistov. Všetko sa navyše odohráva akoby pred kamerou. Cieľom je čo najširšie divácke spektrum, a preto seriál plošne pokrýva všetko, čo rezonuje globálne, od pizze po Eiffelovku až k ruskému lesu. Táto všehochuť má ale vždy jasne definovateľnú kultúrnu identitu. Label, alebo brand, čiže značka, je v ruskom kontexte dôležitým strategickým prostriedkom a je viac než jasné, že sa plne osvedčil.
Máša a medvěd: Mášiny písničky (Maša i Medveď: Mašiny pesenki), Rusko, 2020
Dĺžka: 88 minút
Réžia: Vlad Bayramgulov, Georgij Orlov, Oleg Užinov
Hudba: Vasilij Bogatyrjov
Distribúcia: Continental film
Premiéra v SR: 24. septembra 2020
Foto: Continental film