Hriešnici (Sinners)

Hodnotenie používateľov: 4 / 5

Hviezdy sú aktívneHviezdy sú aktívneHviezdy sú aktívneHviezdy sú aktívneHviezdy sú neaktívne
 

Hr resizePred Hriešnikmi bol film Bez druhej šance (Next Stop: Fruitvale Station ) z roku 2013 posledným projektom Ryana Cooglera mimo veľkých franšíz. Odvtedy je primárne zodpovedný za sériu Creed, ako aj Čierny panter (Black Panther). Napriek veľkému úspechu všetkých troch filmov prevláda dojem, že Coogler ešte nedosiahol svoj plný potenciál práve kvôli obmedzeniam spojených s prácou na megarozpočtových značkách. Svoj najnovší film Coogler nielen režíroval, ale aj napísal scenár, vďaka čomu si zabezpečil takmer úplnú tvorivú kontrolu.

Dvojičky Smokestack, Smoke a Stack – (obaja v podaní Michaela B Jordana) – sa vrátili z Chicaga do svojho starého domova v Clarksdale, Mississippi. Kúpia starú pílu od bieleho veľkostatkára a chcú si v nej ešte v ten večer otvoriť tanečnú sálu. V Clarkesdale však na nich číha nemalá porcia starostí. Stackova biela bývalá priateľka Mary (Hailee Steinfeld) Hr2 resizepráve pochovala svoju matku, ktorá dvojičky vychovávala ako vlastné deti. A v dome bieleho farmárskeho páru v susedstve píly sa objaví cudzinec, ktorého hľadajú indiáni. Remmick (Jack O’Connell), ako ho volajú, nie je v žiadnom prípade len obyčajným človekom v núdzi, ako sa na prvý pohľad zdá. A večer plánuje zúčastniť sa večierku dvojičiek...

Ryan Coogler svojimi doterajšími štyrmi celovečernými filmami, všetkými s Michaelom B. Jordanom, vždy v istom smere poskytoval komentár k identite černošskej komunity v USA a na celom svete. Inak tomu nie je ani v prípade Hriešnikov. Afroamerická hudobná história sa nám rozprestiera v rasistických južných štátoch 30. rokov minulého storočia. Aj keď bolo otroctvo oficiálne zrušené, rasizmus stále prekvitá. Vo vzduchu cítiť napätie, prevládajúce antipatie a čierni farmári ani zďaleka nie sú takí slobodní, ako si mnohí myslia. Neskôr sa takmer ako utopická komunita javí aj nemŕtva ríša Remmickových upírov. Dvojičky Smoke a Stack ako ambivalentní hrdinovia fungujú takmer ako v klasickom westerne. Prostredníctvom leitmotívu šamansky nadaných liečiteľských hudobníkov, ktorí existujú v mnohých domorodých kultúrach, sa Hriešnikom darí funkčne Hr10 resizeimplementovať do naratívu nadprirodzený element, ako aj neoddeliteľné postavenie hudby v miestnej kultúre. Najnovší film Ryana Cooglera sa vyznačuje obzvlášť eklektickým charakterom, prekvapivo prirodzene v sebe spája celú škálu žánrov. Počas prvej polovice filmu by však bolo možné takmer zabudnúť, že Hriešnici nie sú nie len neo-westernom či blaxploitation trilerom, ale aj upírskym hororom.

Coogler to však svojmu publiku pripomína šikovnými, efektívnymi vsuvkami a na rozdiel od svojej hlavnej, priznanej inšpirácie – Od súmraku do úsvitu (From Dusk Till Dawn, 1996) – teda diváka neklame telom. Hriešnici sú technicky spracovaní na oku a uchu lahodiacej úrovni. Kamera tancuje spolu s geniálnou hudbou Ludwiga Göranssona, kreatívna práca so strihom a zvukovou zložkou, využívanou často kontrapunkticky k predkamerovému dianiu, vytvárajú hypnoticky pôsobiaci ohňostroj pre
Hr7 resizezmysly, ktorému sa darí udržiavať napätie počas celého trvania. V akčných sekvenciách druhej polovice film zaujme predĺženými sledovacími zábermi, ktoré sú prerušované len šikovne umiestnenými strihmi. S trvaním viac ako dvoch hodín si Coogler necháva pomerne veľa času na predstavenie svojich postáv a nastolenie pocitu súdržnosti – len aby to v druhej polovici rozložil kúsok po kúsku. Jednotlivé scény do seba zapadajú ako ozubené kolesá a film si to uvedomuje. Hriešnici nachádzajú v celej svojej dĺžke pozoruhodný balans medzi politickými témami, filozofickými otázkami o túžbe po slobode, ťarchou minulosti či rodinných pletkách a krvavou, ale aj zábavnou eskaláciou. Záver snímky však pôsobí akoby si Coogler v istom bode nevedel povedať dosť a svoj film ukončiť v tom správnom momente. Napriek tomu sú Hriešnici vzrušujúcou kapitolou v Cooglerovej tvorbe. Dokazujú, že má ako režisér v repertoári viac, než len posúvanie zavedených franšíz vpred.

Hr11 resizeHriešnici (Sinners), USA, 2025,
Dĺžka: 137 minút
Réžia: Ryan Coogler
Scenár: Ryan Coogler
Kamera: Autumn Durald Arkapaw
Hudba: Ludwig Göransson
Casting: Francine Maisler
Strih: Michael P. Shawver
Zvuk: Brandon Proctor, Steve Boeddeker
Scénografia: Hannah Beachler, Monique Champagne
Masky: Ken Diaz
Kostýmy: Ruth E. Carter
Produkcia: Ryan Coogler, Sev Ohanian, Zinzi Coogler
Hrajú: Michael B. Jordan, Miles Caton, Hailee Steinfeld, Delroy Lindo, Jack O'Connell, Wunmi Mosaku, Jayme Lawson, Li Jun Li, Omar Benson Miller, Yao, Helena Hu, Lola Kirke, Peter Dreimanis, Saul Williams, Andrene Ward-Hammond, David Maldonado, Buddy Guy, Tenaj L. Jackson, Sam Malone, Nathaniel Arcand, Gralen Bryant Banks, Nicoye Banks, Theodus Crane, Deneen Tyler, Christian Robinson
Distribúcia: Continental film
Premiéra v SR: 17. apríla 2025
Foto: Continental film

Vyhľadaj

2percenta

220x220stavoing

Táto webová lokalita používa súbory cookie pre lepšie používateľské prostredie. Ochrana osobných údajov tým nie je dotknutá.