Joy
Bol to v istom zmysle jej úspešný pohovor na miesto zdravotnej sestry v novom vedeckom projekte na Cambridgeskej univerzite, ktoré ju „vyšvihlo“ až na priekopnícku pozíciu embryologičky. Malej laboratórnej myši, ktorú sa biológovi Dr. Robertovi Edwardsovi (James Norton) práve podarilo oplodniť, sa podarilo nenápadne uniknúť zo sklenenej nádoby. A kým ju pekne na štyroch hľadal na podlahe, narazil na dva trčiace prsty z deravej ponožky na jednej vyzutej nohe Jean Purdyovej (Thomasin McKenzie). Stála tam v porovnaní s ostatnými hľadajúcimi prekvapivo vzpriamene, pokojne a v dlaniach jemne zakrývala protagonistku veľkého úteku. Bob ihneď vedel, že niekoho takto rozvážneho do tímu potrebuje. Koniec koncov, za vyzutú topánku sušiacu sa momentálne na radiátore mohol on sám, keďže nedal Jean inú možnosť, ako vstúpiť do kaluže, pokým ju pred pár minútami nie práve ohľaduplne obiehal na bicykli. Píše sa rok 1968. Cieľom ich výskumu sa má stať oplodnenie in vitro – niečo, čo im médiá, vláda, cirkev, aj podporné komisie na financovanie budú poriadne komplikovať. Svojho spojenca, našťastie, nájdu v pôrodníkovi Patrickovi Steptoeovi (Bill Nighy), ktorý sa nebojí vyskúšať aj inovatívne chirurgické metódy, ak existuje šanca, že dokážu pacientkam pomôcť...
Vtedy na Vianoce (That Christmas)
Nový animovaný vianočný film spoločnosti Netflix je debutom režiséra Simona Otta, ktorý už však svoje skúsenosti s réžiou animovaných snímok okúsil v populárnom seriáli Love,Death & Robots. Zaslúžil si teda svoju príležitosť, ktorá prišla vďaka scenáru Richarda Curtisa, autora populárnych britských romantických komédií, ale aj divácky úspešného vianočného filmu Láska nebeská. Curtis, ktorý je okrem iného známy aj ako spoluautor legendárnej postavičky Mr. Beana, v prípade filmu Vtedy na Vianoce adaptoval vlastnú detskú knižku, a tak je viacej ako jasné, že tento jeho najnovší počin bude určený skôr mladším divákom, čo však neznamená, že si vo filme svoje nenájdu aj starší diváci, prípadne rodičia.
Príručák (Carry-On)
Pôvodom španielsky režisér Jaume Collet-Serra dokázal, že vie nakrútiť svižnú a solídnu žánrovku už niekoľkokrát. Azda aj preto boli očakávania od filmu Príručák vysoké a diváci sa tešili na akčnú jazdu v štýle 90. rokov. Padli porovnania so Smrtonosnou pascou, ale ak by sme chceli film skutočne porovnávať s touto akčnou klasikou, museli by sme spomenúť pokračovanie Smrtonosnej pasce, ktoré sa rovnako ako tento snímok odohráva na letisku vo vianočnom období. A áno, rovnako ako John McClane zo zmieňovaného filmu je aj Ethan Kopek obeťou okolností, no v tomto bode sa väčšina podobností končí. Snímka totiž nie je len ďalšou variáciou na slávnu akčnú klasiku a i keď si zo známych deväťdesiatkových klasík čosi požičiava, je moderným a dynamickým filmom, ktorý sa prihovára aj súčasnému divákovi.
Ako drak: Yakuza (Like a Dragon: Yakuza, TV seriál)
S ambiciózne pôsobiacimi adaptáciami videohier sa v poslednej dobe roztrhlo vrece a do tejto skupiny sa túžil zaradiť i nový seriál spoločnosti Amazon s názvom Ako drak: Yakuza. V našich končinách síce menej známa, no v Japonsku mimoriadne populárna séria Yakuza totiž disponovala dostatočne silným zdrojovým materiálom na to, aby sa z nej podarilo vykresať kvalitnejší výsledok. Ani po druhýkrát to však úplne nevyšlo.
Nehýb sa (Don't Move)
Originálny thriller alebo zabudnuteľná jednohubka? Nehýb sa ako ďalší z filmov spoločnosti Netflix disponoval od začiatku atraktívnym námetom a istú nádej vzbudzovalo aj meno Sama Raimiho ako jedného z producentov snímky. Podarilo sa však doručiť niečo keď - už nie originálnejšie, tak aspoň trochu vymykajúce sa väčšine uniformne pôsobiaceho filmového portfólia streamovacieho giganta?
Lekcia piana (The Piano Lesson)
Bolo asi päť hodín ráno, keď hlučne vstúpili do domu rodiny Charlesovcov v Pittsburghu v Pensylvánii. Provokatívny Boy Willie (John David Washington) so snom o kúpe vytúženého pozemku a jeho verný kamarát Lymon (Ray Fisher) bažiaci po záujme žien, dorazili až od brehov Mississippi na z posledných síl ešte ťahajúcom nákladiaku s korbou až po okraj naplnenou melónmi. Píše sa rok 1936, dôsledky hospodárskej krízy je stále poznať. Starému Doakerovi (Samuel L. Jackson), svojmu strýkovi, Boy Willie prezradí, čo má za lubom: Niekdajší majiteľ ich černošskej rodiny ešte z čias otrokárstva Robert Sutter (David Atkinson) vraj pred nedávnom spadol do studne. On sám by teraz mohol získať pôdu, ktorá mu patrila, a na ktorej si toho ich vlastní predkovia toľko vytrpeli. Môže to temné miesto navždy zmeniť na niečo nové, z čoho konečne budú mať osoh aj oni. V prvom rade však na kúpu potrebuje peniaze. Asi polovicu potrebnej sumy by mohol získať predajom nákladiaku a ovocia, čo ním priviezli so sebou. Zvyšok by určite dokázali zaobstarať predajom starého rodinného piana tamto v rohu. „Nie, nie,“ krúti hlavou Doeker, „s tým tvoja sestra Berniece (vynikajúca Danielle Deadwyler) určite súhlasiť nebude.“
The New Look
Nový seriál The New Look, venovaný móde, avizuje vo svojom názve popis zrodu nového štýlu v obliekaní, ktorý nesporne súvisí s historickými a zároveň spoločensko-ekonomickými a podmienkami zmien. Tie sa celkom iste museli odraziť aj na materiálnej kultúre. A k tej móda určite patrí. V tomto ohľade seriál neprekonal zažité biograficky orientované naratívy jej personálneho zastúpenia, módnych návrhárov a návrháriek. Prelom a inovácia, sľubovaná anatómia fenoménu je tak len druhoradým, skôr mimovoľným dôsledkom rozprávania. Do popredia sa dostávajú životné osudy dvoch významných postáv francúzskeho módneho miestopisu, Christiana Diora (Ben Mendelsohn) a Coco Chanel (Juliette Binoche).
Rebel Ridge
Mal to namierené do mestečka Shelby Springs v štáte Louisiana. Nohy na pedáloch bicykla ho v nemenných rytmoch poháňali vpred, slúchadlá v ušiach duneli v ostrých metalových riffoch elektrických gitár a batoh na chrbte skrýval vo svojich útrobách 36 tisíc dolárov. Desať z nich malo Terrymu Richmondovi (charizmatický Aaron Pierre) poslúžiť na zaplatenie kaucie za bratranca Mikea Simmonsa (C.J. LeBlanc) zatknutého za držanie pár gramov trávy, a ktorý by sa aktuálne nutne potreboval dostať z väzenia, pretože mu hrozí presun inde. Tam by totiž pravdepodobne mal za susedov v cele hneď vedľa niekoho, proti komu sa už dávnejšie odhodlal svedčiť pred súdom. Zvyšné peniaze majú Terrymu poslúžiť na zaplatenie pickupu, čo by v budúcnosti mohol poslúžiť ako jemu, tak snáď už čoskoro prepustenému bratrancovi v poctivej obžive. Lenže, to vtedy ešte veterán námornej pechoty, oceňovaný expert na boj bezo zbrane a bojovú stratégiu, netušil, aký nepríjemný môže byť stret s miestnymi policajnými hliadkami. Strážnici Evan Marston (David Denman) a Steve Lann (slizký Emory Cohen) doňho úmyselne vrazia, zadržia ho a peniaze v batohu skonfiškujú pre podozrenie z účasti na trestnej činnosti. Je jedno z akej, pretože to strážnici očividne takto neurobili po prvý raz...
Stále v kurze 1 - 3 seria (Hacks, TV seriál)
Z príbehov o etablovaných hviezdach talk show a stand upu sa možno pomaly rysuje nejaký subžáner, len pred pár rokmi sme v našich kinách videli film Late Night (2019) s Emmou Thompson v roli autoritatívnej Kate Newbury. Do jej scenáristického tímu nastupuje nová krv, Indka Moly Patel a sledujeme jej zápas so šéfkou, verne v stopách politiky uznania, do agendy ktorej patrí demolícia etnických predsudkov a presadzovanie menšín. Ale film bol aj o inom. Seriál Stále v kurze (Hacks) vzniká o dva roky neskôr a konfiškuje overené vzorce, dvojicu šéfky a podriadenej, zápasiacej o uznanie vo vysoko konkurenčnom prostredí. To samo osebe je v mnohých ohľadoch významotvorné, možno ako symbolický part, dokazujúci, že konzervatívne hodnoty stále platia a ako kapitalizmus, tak individualizmus nie sú toxické, ako sa nám najnovšie snažia dokazovať najrôznejšie orientovaní ľavicoví aktivisti. Optimizmus stále drží nad vodou viera v talent, ktorý má v týchto zemepisných šírkach ešte šancu, len musí mať trpezlivosť a šťastie. Aj o tomto je tu reč.
Prekliatie Salemu (Salem's Lot)
Mestečko Jerusalem's Lot v štáte Maine na jeseň roku 1975: Mladý populárny spisovateľ Ben Mears (Lewis Pullman) sa s menšou tvorivou krízou po pár nepríjemnejších kritikách a niekoľkých dekádach absencie opäť vracia do rodného mesta s nádejou, že tam nájde svoju stratenú inšpiráciu. Konkrétne ho fascinuje dom, v ktorom počas Veľkej hospodárskej krízy žil nájomný vrah Hubert Marsten, a ktorý bol pre miestnych realitných agentov doposiaľ prakticky nepredajným. Ben sám zažil v detstve v spomínanom dome nepríjemnosti a spomienka na ne v ňom stále intenzívne žije. Čo je prekvapujúce, dom bol len pred nedávnom predaný údajnému obchodníkovi so starožitnosťami pôvodom z Rakúska Kurtovi Barlowovi (priam „nosferatovsky“ zamaskovaný Alexander Ward). Majiteľ je aktuálne na cestách, no na všetko v okolí – vrátane donášky jednej veľkej drevenej debny naplnenej hlinou - dohliada jeho výstredný pomocník R.T. Straker (Pilou Asbæk). Domáci obyvatelia mestečka nikdy nevítali nových návštevníkov veľmi vrúcne. Takže vo chvíli, keď sa v okolí stratí malý Ralphie Glick (Cade Woodward), s predsudkami nehľadajú hlavných podozrivých možného, aj keď ešte nepotvrdeného zločinu ďaleko...