Piargy

Argy resizeKeby sme mali načrtnúť mapu tém, v ktorých sa pohybujú slovenské filmy posledného desaťročia, alebo aj dvoch, výsledok by nás uviedol do svetov alarmujúcich drám, sociálnych i politických, ktoré obvykle neprekračujú hranicu estetizovanej publicistiky, výstražných trojuholníkov, odkazujúcich do zjednodušených moralizujúcich imperatívov o tom, ako áno a ako nie. Niekedy sa až zdá, že sa Slovensko doposiaľ úmorne vyrovnáva s urbanizáciou a modernizáciou, ani nie tak v materiálnych súradniciach, ale v hlavách a srdciach, kdesi, odkiaľ neúnavne tryskajú transparentné pokusy o uchopenie čohosi, čo nevieme ani pomenovať. I preto je imitačný potenciál na domácej scéne vysoký, radšej sa vciťujeme do trendov a vetrov zo západu, než by sme sa poohliadli doma. Držia sa ho úspešne najmä tvorcovia romantických komédií a iných žánrových odbočiek.

Krásne bytosti (Berdreymi)

Hodnotenie používateľov: 3 / 5

Hviezdy sú aktívneHviezdy sú aktívneHviezdy sú aktívneHviezdy sú neaktívneHviezdy sú neaktívne

Bytost resizeFilmy, venované popisu tínedžerskej agresivity, sa obvykle pohybujú v schematickom poli, kde sa najprv detailne a otvorene diagnostikuje oná neskrotná vôľa po presadzovaní malého, najčastejšie chlapčenského ega, zmnoženého v útočnej skupinke, do nevšímavého a ľahostajného sveta a potom sa hľadá viník. Spravidla sú to dospelí, rodičia, príbuzní, alebo učitelia. Tu je výber tvorcov obmedzený a na nejaké originálne prekročenie tejto šablóny si ani filmový kritik s dlhým recenzným zoznamom určite nespomenie.

Obeť (Victim)

Obe resizeAbsolvent réžie na VŠMU Michal Blaško sa po svojich študentských krátkometrážnych dielach, seriálovej tvorbe a najnovšie aj celovečernom debute Obeť profiluje ako najnádejnejší mladý tvorca na území Slovenska. To znamená, že jeho diela majú odozvu na medzinárodných filmových festivaloch a podobný osud s najväčšou pravdepodobnosťou čaká aj Obeť. Jeho bakalárska snímka Atlantída (2017) úspešne prezentovala Slovensko a VŠMU na festivale v Cannes a zároveň získala ocenenie nielen vo Francúzsku, ale aj Českého leva za najlepší študentský film. V televízii sa podieľal na réžii populárnych seriálov, ako Za sklom, Slovania, Rex, Specialisté, Profesor T., Případy 1. oddělení a Podezření. Z jeho portfólia je zrejmé, že má neustále plný kalendár, predsa len ale prvým skutočným zadosťučinením v jeho kariére musí byť celovečený filmový debut.

Moonage Daydream

Bowie resizeMoonage Daydream je netradičný strihový dokument pokúšajúci sa zachytiť umelecký život legendárneho britského hudobníka a všestranného umelca Davida Bowieho. Aj keď sa režisér Brett Morgen zameriava primárne na Bowieho hudobnú kariéru, z umeleckého portrétu nevyníma ani jeho podobu ako herca, maliara či performátora. Morgen, ako skúsený dokumentarista, sa dištancuje od klasických dokumentov, ktoré tvoria nekonečné prejavy „hovoriacich hláv“, a film poníma ako podmanivú vizuálnu jazdu naprieč umelcovými obdobiami.

Vstupenka do raja (Ticket to Paradise)

Raj resizeVideli sme to už veľakrát. Dievča spozná chlapca, zamilujú sa do seba a odrazu je na programe dňa svadba – najlepšie v nejakej exotickej destinácií. Rodičia zamilovaných majú, samozrejme, pochybnosti. Na budúcom zaťkovi, neveste, prípadne „konkurenčnej“ rodine im niečo nesedí. Väčšinou sa sami zobrali priskoro, aktuálne sú už nejaký čas rozvedení, odlúčení alebo si idú ostro po krku. Každopádne, možnosť zosabotovať milovaným potomkom ich prípadné vzťahy spravidla vždy s výhovorkou, že je to „pre ich vlastné dobro“, umožní do teraz neľútostne súperiacim stranám vyhlásiť dočasné prímerie. Na konci si už divák ledva spomenie na to, o kom bol tento milostný príbeh na začiatku. Má však dostatok žánrových dôkazov, že stará láska nehrdzavie, keďže pôvodne rozhádaní rodičia si svojim znovu oživeným vzťahom sebecky „ukradnú“ celý film len pre seba...

Slovo

Hovor7 resizeBeata Parkanová, režisérka filmu Slovo, získala na tohoročnom Medzinárodnom filmovom festivale v Karlových Varoch cenu za réžiu a hlavný predstaviteľ Martin Finger cenu za najlepší mužský herecký výkon. Mnohí by snímku boli radi videli ako víťaza, ale medzinárodná porota dala prednosť inému filmu. No nie celkom preto, že by Slovo bol film prelomový, prinášajúci niečo nové a osobité, ale preto, že vo výbere vyčnieval. Téma zachovať si mravnú integritu v časoch mimoriadne neprajných ako bola normalizácia stvárnili už mnohí českí tvorcovia oveľa adresnejšie, emocionálnejšie a umelecky dokonalejšie. Vrátiť sa k tejto téme má však svoje opodstatnenie a Parkanová sa jej zmocnila vcelku dobre.

Volám sa Zlatan (Jag är Zlatan)

Hodnotenie používateľov: 3 / 5

Zlat2 resizeŽivotopisné filmy sú náročnou disciplínou, vibrujúcou medzi faktami, potrebami dramatického príbehu a zároveň snahou uchopiť čosi, čo púhe CV presahuje. Nakrúcať film o žijúcich legendách tieto požiadavky znásobuje. Overiť si čokoľvek zo života hrdinu je ľahké a preto je dramatická fabulácia obmedzená a zistiť, čo by sa tak zo života agresívneho futbalistu, ktorým Zlatan Ibrahimovič asi bol, hodilo pre večnosť, je zase ťažké. Nech zostane verejným tajomstvom, že filmy o futbalistoch nenakrútia žiadne intelektuálne hviezdy, súkajúce prevratné a originálne myšlienky a nápady z rukáva. Tvorcovia švédskeho filmu Volám sa Zlatan na nič prevratné neprišli a nakrútili slušný podpriemer.

Jan Žižka

Zis resizeAk by česká história potrebovala účinné a výkonné PR, cesta výroby pôsobivých veľkofilmov, určených globalizovaným diváckym kruhom, je asi najefektívnejšia. V podobe filmového príbehu musí prejsť potrebnou zjednodušujúcou úpravou a zároveň vhodným stylingom, to je jasné. Výber tvorcov filmu padol na Jana Žižku, husitského vojvodcu, ktorý, ako nám tvrdí film, nikdy nebol porazený a nikdy neprehral a je to voľba v tomto ohľade presná.

Zavýjať po svojom

Svoj resizeOsud i názory Lajosa Kassaka (1887-1967), rodáka z Nových Zámkov, je príbehom výnimočným a v mnohých ohľadoch pre stredoeurópske prostredie, plné prevratných historických prúdov a dramatických udalostí, ikonickým. Ilustruje turbulentnú dobu, generujúcu svojím bezohľadným tlakom obdivuhodné postavy vzdorujúcich a rebelujúcich hrdinov. Kassakova cesta z chudoby a ťažkej práce do elitných intelektuálnych kruhov prekonáva spoločenské bariéry a do značnej miery i existujúce názorové platformy nielen na formu životného štýlu, ale i umenia a všetkého, čo ho začiatkom 20. storočia nanovo formovalo a inovovalo.

Tritisíc rokov túžby (Three Thousand Years of Longing)

Tuzba2 resizePo siedmich rokoch prichádza do kín nový film vizionárskeho režiséra Georga Millera. Jeho posledná snímka Šialený Max: Zbesilácesta (2015), je diskutabilne najlepším akčným filmom za posledných dvadsať rokov. Po obrovskom kritickom a diváckom úspechu tohto filmu (a značnom zárobku pre Warner Bros.), si mohol Miller dovoliť nakrútiť v podstate hocičo. A ešte predtým, ako sa pustí do pokračovania Šialeného Maxa, nám priniesol veľmi osobitú, existencionálnu rozprávku s názvom Tritisíc rokov túžby. Miller napísal scenár spolu s Augustou Gore. V hlavných rolách sa predstavili Tilda Swinton a Idris Elba.