Fabelmanovci (The Fabelmans)

Feb resizePrívlastok „najosobnejší film Stevena Spielberga“ v súvislosti s jeho novým počinom Fabelmanovci je skutočne na mieste a každý, kto je aspoň v skratke oboznámený so životom slávneho režiséra, ihneď odhalí, že sa za ústrednou postavou zanieteného amatérskeho filmára Sama nemožno hľadať nikoho iného než Spielberga samotného.

Spielberg začína svoje rozprávanie v momente, keď sa Sam chystá sa na svoje úplne prvé filmové predstavenie. Skutočnosť, že si Spielberg vyberá na úvod práve túto udalosť je veľavravná. Azda je toto prvý moment, ktorý predurčil jeho cestu filmového režiséra. Jeho prvý kontakt s kinom však nezačína najlepšie. Ešte predtým ako sa pred ním na plátne vyjaví farebný film režisérskeho megalomana Cecila DeMilla s názvom The Greatest Show on Earth (vôbec prvý film, Feb8 resizektorý Spielberg v živote videl), má Sam ako malý chlapec z tohto druhu zábavy strach. Vydesený z prítmia kinosál a z giganticky pôsobiacich postáv na filmovom plátne, sprvu nedokáže porozumieť, že to, čo sa odohráva na plátne kina môže nahradiť zážitky skutočného sveta. Netrvá to však dlho a mágia filmu ho úplne pohltí. I keď na neho prvý film pôsobí skôr šokujúcim dojmom, po tom, čo obdrží svoju vlastnú filmovú kameru je jasné, že sa pre svet kinematografie narodil nový talent.

O pár rokov neskôr je už zo Sama mimoriadne aktívny amatérsky tvorca, ktorý si osvojí množstvo filmárskych techník a z čistej lásky k filmu nakrúca svoje čím ďalej ambicióznejšie amatérske pokusy. Ako spisovateľ pociťuje potrebu písať, Sam cíti nutkavú potrebu vyjadrovať sa pomocou filmovej kamery. Na otcove pripomienky, že sa jedná len o „hobby“, reaguje podráždene. Ešte sa azda úplne Feb3 resizeneosmelil povedať nahlas o svojej túžbe nakrúcať veľké hollywoodske filmy, no v kútiku duše dúfa, že sa mu takáto možnosť raz naskytne.

Aj keď sa Fabelmanovci primárne zaoberajú Spielbergovými prvými krokmi na poli filmu, mapujúc významné udalosti režisérovho dospievania, sa nemôžu vyhýbať ani závažnejším témam, ktoré sa týkajú predovšetkým prehlbujúcich sa rodinných problémov. Tie však podstatným spôsobom formujú aj Spielbergove neskoršie videnie sveta. Či už je to komplikovaný vzťah medzi temperamentnou a často aj psychicky nestabilnou matkou s pragmaticky a introvertne pôsobiacim otcom, napokon vyúsťujúci až v bolestivé odlúčenie, alebo je to šikana v školskom prostredí podporená antisemitskými útokmi, to všetko sú nepríjemné skúšky, ktoré musí Feb5 resizemladý Sam (Spielberg) prekonávať, aby zocelil svoju vnútornú silu a mohol sa posunúť ďalej.

Vtipným vyvrcholením je napokon stretnutie Sama s jedným zo svojich režisérskych vzorov Johnom Fordom, ktorý je vo filme demýtizovaný ako cynický a nevrlý starec, síce stále dokonale ovládajúci svoje remeslo, ale zatrpknutý voči Hollywoodu i celému svetu. Je zjavné, že Spielbergov svetonázor bude iný, a i keď to v danom momente Ford ešte netuší, stojí pred ním jedna z ústredných osobností Nového Hollywoodu.

Spielberg si dáva záležať na hereckom obsadení a v úlohe Sama sa objavuje výborný Gabriel LaBelle skutočne pripomínajúci mladého Spielberga – mierne neohrabaného a hanblivého mladíka snažiaceho sa presadiť v temných vodách filmového priemyslu. Ako Samov otec sa predstavuje už etablovaný herec Paul Dano, ktorý bol možno ešte donedávna spájaný s postavami excentrických mladíkov, no Feb7 resizeukazuje, že mu výborne sedí aj úloha pri zemi sa držiaceho otca – workoholika, pričom skvelo mu sekunduje protipólne pôsobiaca Michelle Williams v úlohe rozkošne pobláznenej matky. Poteší aj drobná rola takmer nerozpoznateľne zamaskovaného Davida Lyncha, ktorý si svoj priestor na plátne citeľne užíva.

Fabelmanovci je výnimočný film plný vtipných i dramatických momentov zasadených do verne dokumentujúcej retro atmosféry povojnovej Ameriky. Pre fanúšikov Stevena Spielberga bude film dozaista predčasným vianočným darčekom, pre Spielberga samotného je film akousi potrebou usporiadať si v sebe potešujúce i traumatizujúce udalosti zašlých čias. Výsledkom je výborne zahraný a hravo nakrútený autoportrét dávajúci divákovi unikátnu príležitosť stráviť nejaký čas v režisérovom pohybujúcom sa fotoalbume.

Feb6 resizeFabelmanovci (The Fabelmans), USA, 2022
Dĺžka: 151 minút
Réžia: Steven Spielberg
Scenár: Steven Spielberg, Tony Kushner
Kamera: Janusz Kamiński
Hudba: John Williams
Strih: Sarah Broshar, Michael Kahn
Zvuk: Brian Chumney, Andy Nelson, Gary Rydstrom
Scénografia: Rick Carter, Karen O'Hara
Kostýmy: Mark Bridges
Produkcia: Tony Kushner, Kristie Macosko Krieger, Steven Spielberg
Hrajú: Gabriel LaBelle, Michelle Williams, Paul Dano, Seth Rogen, Mateo Zoryon Francis-DeFord, Keeley Karsten, Alina Brace, Julia Butters, Birdie Borria, Judd Hirsch, Sophia Kopera, Jeannie Berlin, Robin Bartlett, Sam Rechner, Oakes Fegley, Chloe East, Isabelle Kusman, Chandler Lovelle, Gustavo Escobar, Nicolas Cantu, Cooper Dodson, Gabriel Bateman, Matthew Stephen Smith, James Urbaniak, Alex Quijano, Kalama Epstein, Connor Trinneer, Lane Factor, Greg Grunberg, David Lynch, Jan Hoag, Ezra Buzzington
Distribúcia: Forum Film
Premiéra v SR: 8. decembra 2022