Raz to bude všetko tvoje (En dag kommer allt det här bli ditt/One Day All This Will Be Yours)

Raz3 resizeŠvédsky režisér Andreas Öhman prvýkrát zaujal celovečerným debutom Simple Simon z roku 2010. Trpkú komédiu zameranú na utrápenú dušu zaseknutú na rázcestí obojsmerne neatraktívnych životných rozhodnutí ozvláštnil okrem typických dávok severského humoru aj animovanými vložkami. Do veľkej miery tak Öhman svojou prvotinou ustanovil vlastnú tematickú a štylistickú trajektóriu - aj jeho najaktuálnejší film sa ubral obdobným smerom. Raz to bude všetko tvoje je v jadre už niekoľkokrát videným rodinným filmom s nezapadajúcim členom rodiny a podprahovými, dlhodobo nevyslovenými konfliktmi v nej. Skrze šarmantnú svojskosť a odviazanosť rozpráva o traume, životných očakávaniach a snahe za každú cenu vytesať niečo normálne a funkčné z abnormálnych, výnimočne neprajných podmienok.

Kolaps (Civil War)

Aps resizeVšetci štyria sa - hoci nie bez protestných argumentov - zrazu ocitli v jednom aute na ceste z New Yorku do Washingtonu D. C. Ceste, ktorá by za normálnych okolností bola podstatne kratšia, avšak kvôli zúriacemu občianskemu konfliktu si vyžaduje značnú približne 1380 kilometrovú obchádzku peklom. Ak pôjde všetko, ako má, vysadia najstaršieho z nich – mentorského novinára unaveného z neustálych, čoraz viac sa eskalujúcich bojov Sammyho (skvelý Stephen McKinley Henderson) v Charlottesville, vo Virgínií. Sám uznáva, že je príliš starý, aby utekal dosť rýchlo vo chvíli, keď sa niečo zvrtne. Takisto mladá, začínajúca fotografka Jessie (Cailee Spaeny) by si, ak konečne dostane rozum, mohla v spomínanom mestečku vystúpiť. Ostrieľaná Lee (vynikajúca KirstenDunst) má totiž svoj fotoaparát poriadne nabitý a občas síce „zhuleného“, ale stále verného reportéra Joela (Wagner Moura) po boku, aby urobila rozhovor s autoritatívnym prezidentom (Nick Offerman) vo svojom treťom funkčnom období. Teda, ak za ním stihnú vôbec dôjsť skôr, než ho za rozvrat krajiny niekto nevyhnutne popraví. A žeby ani oni sami mali dostatočné šance to prežiť, sa tiež nedá veľmi povedať...

Caligula: The Ultimate Cut

Gul resizeProducent Bob Guccione a slávny taliansky režisér Tinto Brass (1933), ktorému prischlo, že je majster pornofilmov, sa pustili do veľkého dobrodružstva - nakrútili film o jednom z najzvrhlejších panovníkov starovekého Ríma Caligulovi. Film Caligula mal premiéru v Ríme v roku 1976 a hneď vypukol obrovský škandál. Označili ho za pornofilm, dokonca mravný holokaust, diváci proti obscénnym erotickým scénam protestovali pred kinami, strihač a skladateľ odmietli byť uvedení na titulkoch, súdy boli zahltené žalobami, no aj tak priniesol v tom roku do kasy najviac peňazí. Snímka sa na dlhý čas niekam stratila, nikto nevedel čo sa s ňou stalo. Bola dlhé roky opradená legendami, až dovtedy kým sa po rokoch Tinto Brass nerozhodol z nájdeného materiálu zrekonštruovať vraj pôvodnú verziu. Našlo sa údajne (zrejme tomu môžeme veriť) až 90 percent pôvodného materiálu a zvuku, a tak v roku 2023 uzrel svetlo sveta film Caligula: The Ultimate Cut s dĺžkou 188 minút. Kto má zmysel pre umenie, dokonca aj humor, nepohoršuje sa nad lascívnymi scénami, nemusí sa báť, že sa tri hodiny bude nudiť.

Spiaci účet

Uc resizeFilmy Miloslava Luthera si s históriou a drámami, ktoré sa na jej pozadí odohrávali, dobre rozumejú. Mnohé z nich odhaľujú zložité situácie zložitej doby a dotýkajú sa konfliktov morálky a postojov, vystavených tlaku okolností. Do tohto rámca je situovaný aj príbeh jeho najnovšieho filmu Spiaci účet. Rozohráva súčasnú dilemu mladých manželov Adama (Richard Autner) a Hely (Dominika Morávková), do ktorej sa premieta tieň z obdobia Slovenského štátu.

Nezlomní (Arthur the King)

Mno resizeMark Whalberg v úlohe snaživého vytrvalostného pretekára Michaela dokazuje, že keď si niečo zaumienite, treba za tým ísť. Závody v Dominikánskej republike sú pre neho tými poslednými a so svojim tímom outsiderov chce pochopiteľne zvíťaziť. Počas cesty v džungli sa k nim pridáva ešte piaty, štvornohý člen, ktorý je rovnako vytrvalý ako Mikael. Film Nezlomní, nakrútený podľa skutočnej udalosti, ktorá sa odohrala počas pretekov v roku 2013, som zachytila veľmi zbežne. V časopise o psoch sa objavila pôsobivá fotografia unavených bežcov, sprevádzaných chlpatým krížencom, ako bežia do cieľa. A aj film, ktorého réžie sa ujal Simon Cellan Jones je rovnako pôsobivý, za čo pochopiteľne vďačí aj silnej knižnej predlohe z pera skutočného závodníka Mikaela Lindora, ktorý príbeh zažil na vlastnej koži.

Prvé znamenie: Prichádza satan! (The First Omen)

Zna resizeHlavná hrdinka Margaret (Nell Tiger Free) prichádza z Ameriky do kláštora- detského domova v slnečnom Ríme. S biskupom sa dobre pozná (Bill Naghty), a preto je privítanie o niečo srdečnejšie. Zoznamuje sa s chodom spoločenstva, kde sa stará o deti a k srdcu jej prirastie najmä divoká Carlita (Nicole Sorace), s ktorou si ostatné sestry nevedia dať rady. Lenže čo, keď všetko nie je tak ako na prvý pohľad vyzerá?

Krotitelia duchov: Mrazivá hrozba (Ghostbusters: Frozen Empire)

Kro resizeNa úplnom začiatku populárnej hororovo komediálnej série to bol režisér komárňanského pôvodu Ivan Reitman, kto z charakterovo rôznorodej skupinky niekdajších profesorov parapsychológie z Kolumbijskej univerzity Petera Venkmana (Bill Murray), Raymonda Stantza (Dan Aykroyd) a Egona Spenglera (Harold Ramis) s výpomocou ďalšieho nemej bláznivého vedátora Winstona Zeddmorea (Ernie Hudson) stvoril Krotiteľov duchov (1984) – nielen nadčasovú filmovú, žánrovú, ale vlastne až všeobecne popkultúrnu ikonu. Navliekol ich do ľahko identifikovateľných sivých kombinéz, zabýval v starej nepoužívanej požiarnej zbrojnici, dal im do rúk protónové delá a rafinované pasce na lov priesvitných „slizúňov“ rôznych veľkostí, tvarov a farieb, pričom do akcie sa vždy viezli tzv. ektomobilom, limuzínovým cadillacom s nápadne jačiacou sirénou.

To sa mi snáď len zdá (Dream Scenario)

Zda2 resizeĽudské sny sú odjakživa niečim, čo fascinuje či už umelcov, filozofov, alebo vedcov. Prečo vlastne snívame, čo presne sny ovplyvňuje a prečo si niektoré z nich pamätáme a iné zase nie? Snenie malo taktiež vplyv na svetové dejiny a nemalou mierou sa tejto tematike venujú i filmári vedomí si jej potenciálu. Najnovším prírastkom do tejto skupiny je tretia snímka Kristoffera Borgliho To sa mi snáď len zdá, kde sa hlavnej úlohy chopil niekdajší držiteľ Oscara Nicolas Cage. Podarilo saj je však priniesť niečo nové, alebo ponúka iba klasické mnohokrát videné trópy?

Teraz alebo nikdy! (Most vagy soha!/Now or Never!)

Nik resizeRok 1848 bol významným historickým medzníkom v dejinách národov Habsburskej monarchie. Zlomovým udalostiam predchádzali revolúcie v Rakúšanmi ovládanej Lombardii a Benátsku, búrili sa Taliani a nasledovalo Francúzsko, kde v Paríži vypukli demonštrácie. Tento pohyb mal veľký ohlas v celej vtedajšej Európe, i v Rakúsku a Uhrách. 3. marca 1848 vystupuje Lajos Kossuth s požiadavkami na zrušenie poddanstva, zavedenia rovnosti všetkých občanov pred zákonom , vytvorenie samostatnej uhorskej vlády a adekvátny podiel Uhier na správe celého Rakúska. O desať dní neskôr, 13. marca vypukne revolúcia vo Viedni. Kossuth s delegáciou uhorských poslancov dorazí do Viedne a predkladá v cisárskom paláci v Hofburgu požiadavky z 3. marca.

Opičí človek (Monkey Man)

Pat resizeVšetko sa začína nežným hlasom matky, ktorá svojmu synovi rozpráva legendu o Hanumánovi. Napoly človek, napoly opičí hinduistický boh stelesňujúci odvahu a silu. V Ázii tento mýtus inšpiroval množstvo animovaných filmov a seriálov, akčný thriller Opičí človek čiastočne sprostredkúva postavu aj západnému publiku. Dev Patel po dvoch krátkometrážnych dielach predstavuje svoj celovečerný debut ako režisér, ku ktorému napísal scenár spolu s Paulom Angunawelom a Johnom Colleem.