Suspiria
Taliansky režisér Dario Argento nakrútil pravdepodobne svoj najznámejší film Suspiria už ako uznávaný tvorca talianskeho kriminálno-mysteriózneho subžánra prezývaného giallo. Týmto termínom sa označovali drsné a výrazne štylizované talianske filmy vychádzajúce z lacných zošitových krimi románov, pre ktoré bola charakteristická žltá obálka (slovo v giallo označuje v taliančine práve žltú farbu). Argento ako majster tohto podžánra kombinoval pomerne jednoduché krvavé mysteriózne príbehy s úchvatnou estetickou stránkou, pričom jeho filmy z formálneho hľadiska pripodobňovali až umelecký film. Film Suspiria je napokon pre giallo čosi podobné ako Nočná mora z Elm Street pre americký podžáner slasher, ktorý zväčša nepracoval s nadprirodzenými prvkami. Ani Argentove staršie snímky neobsahujú fantastické prvky, a tak predstavuje Suspiria pre Argenta nové smerovanie. V Suspirii sa Argento vzďaľuje od kriminálnych príbehov a prikláňa sa väčšmi k hororu, pričom však ostáva verný svojmu bohatému vizuálnemu štýlu.
V mene cti (Une affaire d'honneur/The Edge of the Blade)
Paríž, koniec 19. storočia. Spory sú napriek vládnym zákazom riešené súbojom na kordy. Pokiaľ ste, samozrejme, muž máte možnosť hájiť svoju česť. Maria-Rose Astié de Valsayre (Doria Tillier), emancipovaná žena sa rozhodne ísť napriek všetkým konvenciám spoločnosti a postaviť sa mužom ako seberovným. Vyhľadá zatrpknutého majstra Clémenta Lacarza (Roschdy Zem), s ktorým sa rozhodne nadviazať nečakané spojenectvo…
MIKI
Po troch komediálnych odbočkách (Lokalfilmis, Šťastný nový rok a jeho pokračovanie) sa Jakub Kroner vydal zmapovať vzostup a život najslávnejšieho slovenského mafiána. V podobe očakávaného prvého filmu MIKI sa zameriava na skromné začiatky banskobystrického „krstného otca“, pričom toto pomenovanie je pri charakterizácii Kronerovho filmu namieste - nesie známky inšpirácie z mnohých gangsteriek. Hoci je samotný príbeh voľne inšpirovaný skutočnými udalosťami, a teda miestami pre potreby dramaturgie a estetiky patrične prifarbený, Kroner, ako aj scenárista Miro Šifra, čerpali pri vytváraní naratívu zo spovedania samotného Mikuláša Černáka. Vyhliadky mimoriadne očakávaného film sa teda zdajú byť pomerne sľubné, dokáže okrem titulného reprezentanta slovenského podsvetia a hviezdneho obsadenia zaujať aj niečím viac?
Votrelec: Romulus (Alien: Romulus)
Keď režisér Ridley Scott vyslal v roku 1979 do kín sci-fi horor o tom ako mimozemská bytosť vyvražďuje posádku astronautov, zrejme mu ani vo sne nenapadlo, že sa práve rodí budúci kult. No predsa – i dnes Votrelec je považovaný za jeden z najlepších a navplyvnejších sci-fi filmov, respektíve hororov všetkých čias. Niet tak divu, že práve z neho sa snaží vychádzať aj nový prírastok do ságy s názvom Votrelec: Romulus režiséra Fedeho Alvareza. A návrat ku koreňom je to vcelku štýlový.
Mord (Our Lovely Pig Slaughter)
Stretávajú sa takto na Osoblažsku rok čo rok. Štyri generácie jednej rodiny – niektorí v radostnom očakávaní, iní zase nasilu dotlačení priložiť ruku k dielu pri tradičnom zarezávaní dedom (Miloslav Čížek) a babičkou (Kristina Kaniová) krvopotne „vypiplávaného“ prasiatka. „Čoveče, takovejch sto padesát, půldruhýho metráku bude mít,“ informuje zakríknutý osemdesiatnik mäsiara Tondu (Antonín Budínský), mysliac pri tom s obavami na dopredu očakávanú hnevivú reakciu cholerického zaťa – tvrdej hlavy rodiny Karla (Karel Martinec), na jeho rozhodnutie, že dnes to bude naposledy. Že už v sebe, skrátka, nemá dosť síl vychovávať ďalší rok nejakého živého tvora, ktorého by mu zase raz pred očami s takou vervou zabili. To Tonda, chvíľku pred tým chvastajúci sa novým autom, zase robí všetko pre to, aby nevyšlo najavo, že mu v ňom – tak dôkladne izolovanom, obojživelnom a podľa aktuálnych eko požiadaviek Európskej únie – zvlhli všetky patróny. To by tak bolo, aby si pred všetkými priznal vlastnú chybu. Keď tak z ich navlhnutia obviní domácich, čo patróny odložili do stodoly s dlhodobo zanedbanou strechou. Prípadne si nejaké ďalšie nechá kamarátom tajne doviezť. Hlavne, aby vôbec vystrelili...
Trap
Cooper (skvelý Josh Hartnett) je tak trochu otec na baterky. Vo svojom doterajšom živote nemal veľmi možnosť tráviť toľko času so svojou dvanásťročnou dcérou Riley (Ariel Donoghue), koľko by si naozaj zaslúžila. No dnes, ako určitú odmenu za dobré známky a vôbec to, že dokázala doposiaľ celkom dôstojne čeliť nepríjemnostiam so školskou šikanou, berie ju na veľkolepý koncert milovanej speváčky Lady Raven (Saleka Shyamalan). Dievča je nadšené skoro zo všetkého, čo sa vo vypredanej aréne deje. To Cooper, snažiaci sa občas až silene tváriť, že celé to fanúšikovské šialenstvo viditeľné všade naokolo je zábavne nákazlivé dokonca aj preňho, v skutočnosti pociťuje značný nepokoj. Obzvlášť, keď vidí pri každom vchode do arény stáť po zuby ozbrojené policajné jednotky a vyšetrovateľov príležitostne si z davu odchytávajúcich mužov stredného veku. Šťastnou náhodou sa Cooperovi podarí vydolovať z priateľsky naladeného predavača tričiek Jamieho (Jonathan Langdon) zopár informácií. Vraj sa to všetko deje kvôli sériovému vrahovi s prezývkou Mäsiar. Kúpil si lístok na túto show a polícia ho tak má v uzavretej aréne vo vopred „dôkladne“ nachystanej pasci...
Vlny
O treťom filme Vlny režiséra a herca Jiřího Mádla (predošlé Pôjdeme k moru, Na streche) sa od uvedenia na festivale v Karlových Varoch už veľa popísalo. Film, v súčasnosti viac ako potrebný, mal na festivale mimoriadny úspech, získal si predovšetkým srdcia publika, ktoré mu udelilo svoju cenu. Hovorí sa, že je to cena najcennejšia. S búrlivým rokom 1968 sme sa ani v literatúre, ani vo filme ešte celkom nevyrovnali. Je ešte veľa čo by bolo nutné o tomto období spracovať a povedať. Jiří Mádl sa na nakrútenie tohto projektu pripravoval od roku 2009, preštudoval si množstvo materiálu a hovoril najmä s hrdinami tejto drámy odohrávajúcej sa počas Pražského jara a následnej okupácie. Je to skutočný príbeh redaktorov slávnej redakcie Medzinárodného života Československého rozhlasu.
Deadpool & Wolverine
Tak dlho herec Ryan Reynolds volal po spoločnom spojení jeho populárneho Deadpoola s ešte populárnejším Wolverinom, až sa to nakoniec stalo realitou. Došlo k tomu navyše v dobe, keď už tomu málokto veril. Wolverinov príbeh sa zmysluplne uzavrel v oceňovanom Loganovi (prvý superhrdinský film s oscarovou nomináciou za scenár vôbec) a po odkúpení Foxu spoločnosťou Disney bol i tretí diel deadpoolovskej frančízy vcelku otázny. Nestratil však pod novým vedením časť pôvodného čara?
Priscilla
Po boku kráľa rock n´ rollu, Elvisa (Jacob Elordi), stála nenápadná žena, jeho manželka Priscilla (Cailee Spaeny). A tento malý film Priscilla patrí práve jej. Pôsobí pomerne nenápadne, podobne ako jej predstaviteľka. Poskytuje však spôsob, ako preniknúť za vysoké múry Gracelandu. Stávame sa svedkami udalostí, ktoré sa udiali za zatvorenými dverami. Aký bol hýrivý Elvis doma? Keď nemá pred sebou mraky kamier a blesky fotoaparátov?
Mačky v múzeu (Koty Ermitaža/Cats in the Museum)
Po ruskom animovanom filme More kúziel, sa v našich kinách objavuje ďalší film režiséra Vasilija Rovenského, v originále nazvaný Mačky Ermitáže, u nás Mačky v múzeu, čo je veľká galéria v Petrohrade, bývalom Leningrade, ak by tento medzičlánok niekomu náhodou chýbal.