Imaginary: Neviditeľné zlo (Imaginary)

Hodnotenie používateľov: 3 / 5

Hviezdy sú aktívneHviezdy sú aktívneHviezdy sú aktívneHviezdy sú neaktívneHviezdy sú neaktívne

Zlo6 resizeZa novým hororom z produkcie Jasona Bluma (a jeho známej spoločnosti Blumhouse) stojí skúsený režisér a scenárista Jeff Wadlow, ktorému je hororové zaradenie blízke, čo dokázal už vo svojom debute Krutá hra (2005) alebo v mysterióznom filme Vadí Nevadí (2018). Aj keď je Wadlow solídny remeselník, z vôd priemernosti sa mu darí vykročiť málokedy, a tak mohol novým filmom Imaginary: Neviditeľné zlo iba príjemne prekvapiť.

Film začína desivou nočnou morou, ktorá sa sníva hlavnej protagonistke filmu Jessice. V sne vystupuje jej otec, aktuálne psychiatrický pacient, pričom samotná nočná mora odkazuje k viacerým detským traumám, ktoré Jessicu doposiaľ prenasledujú. Napriek tomu sa však Jessica, s novým partnerom Maxom a jeho dvoma dcérami zpredchádzajúceho manželstva, prisťahuje do svojho rodného domu, v ktorom plánuje začať nový život. O chvíľu zisťuje, že mladšia z dcér Alice si v priestoroch domu našla Zlo2 resizeimaginárneho kamaráta, čo sa spočiatku javí ako celkom milý detský výstrelok, no situácia začína byť vážna po tom, čo tento imaginárny kamarát začne nadobúdať až príliš konkrétnu podobu.

Námet filmu nie je najoriginálnejší a samotný film je v podstate variáciou na klasické duchárske príbehy odohrávajúce sa na malom americkom predmestí. Zaujímavý je však koncept dysfunkčných rodín spájajúci osud Maxových detí s dospievaním ich novej matky Jessicy. Maxova manželka skončila na psychiatrickom oddelení po tom, čo pri jednom zo svojich výčinov ublížila malej Alice, ktorej po nebezpečnej biologickej matke zostali na ruke malé jazvičky. Rovnaké jazvy má na svojej ruke aj Jessica, a vzhľadom na agresívnu správanie jej nepríčetného otca, možno usudzovať, že prežívala vo svojom detskom období podobne traumatické udalosti ako malá Alice. Nemožno sa potom čudovať, že si ono „neviditeľné zlo“ vyberie za obeť práve malú Alice, ktorá tak nadobúda s macochou okrem spoločného osudu aj spoločného nepriateľa.

Zlo3 resizePravdou je, že podtitul ohlasujúci neviditeľné zlo, mierne zavádza, pretože ono zlo v skutočnosti nie je až také neviditeľné, a film teda môže pokojne vsádzať na (ne)obľúbené ľakačky a hlasité zvuky prebúdzajúce diváka z občasnej letargie. Od klišé klasického duchárskeho hororu sa filmu podarí odbehnúť v poslednej tretine, v ktorej sa však fanúšikom žánra vybaví obľúbený „blumhausovský“ horor Insidious, a to najmä posledný, nedávny diel série s podnázvom Červené dvere, v ktorom miesto matky a dcéry zápasili s obdobným zlom otec a syn, a miesto modrých dverí poslúžili na cestu do zásvetia dvere červené. Aj z tohto možno vycítiť, že sa Blumhouse pomaly vyčerpáva, a ak bude chcieť obdržať pozitívne divácke i kritické ohlasy, bude musieť prísť s niečím novým – neošúchaným.

Ak odhliadneme od tejto neoriginality a pocitu „to už som niekde videl“, film je pomerne rýchlo odsýpajúcou zábavou. Azda Zlo7 resizesa ani nesnaží byť zvlášť výnimočný, azda ani príliš výnimočný byť nevie, a chce byť iba príjemnou večernou „jednohubkou“ pre hororových fanúšikov. To sa mu do istej miery darí, no tvorcovia akoby nevsádzali na dobové hororové trendy a snažili sa poskladať film z toho, čo už raz populárne bolo a momentálne je za zenitom. Názor skeptikov, že duchársky horor už nevie priniesť nič nové, snímka rozhodne nezmení, pričom nenadviaže ani na úspech série Insidious, ktorej posledný diel u divákov príliš neuspel a nechal ich vlažnými. Imaginary: Neviditeľné zlo síce nevyzerá najhoršie, ani príliš nenudí, ale ak sa aj hororový fanúšik rozhodne túto snímku preskočiť, nijak mu to neuškodí. Film Jeffa Wadlowa je priemerným hororovým zážitkom tak, ako sme u neho doposiaľ zvyknutí.

Zlo8 resizeImaginary: Neviditeľné zlo (Imaginary), USA, 2024
Dĺžka: 104 minút
Réžia: Jeff Wadlow