Niekto klope na dvere (Knoct at the Cabin)

Dvere resizeAmerický režisér indického pôvodu M. Night Shyamalan písal po väčšinu svojej kariéry filmy podľa vlastných scenárov. Vždy obsahovali nadprirodzené prvky a sú zaraďované do žánrov horor, sci-fi, prípadne fantasy. Nájdu sa aj výnimky, ako napríklad found footage The Visit, kde sa scenár zaobišiel bez fantazijného motívu. Jeho posledné dva filmy, Old a Niekto klope na dvere však vznikli už ako adaptácie, a to nie príliš známych literárnych predlôh. V oboch prípadoch je podľa filmového výsledku zrejmé, čím Shyamalana predlohy ohúrili. Opäť sa ocitáme na pôde plnej nadprirodzených úkazov bez racionálneho vysvetlenia a opäť musia na reagovať obyčajní ľudia.

Duchovia Inisherinu (The Banshees of Inisherin)

Duch resizeCelé roky boli najlepšími priateľmi. Každý deň o druhej popoludní Pádraic Súilleabháin (Colin Farrell) zaklopal Colmovi Dohertymu (Brendan Gleeson) na dvere jeho domčeka na pobreží, aby ho vyzdvihol na nadchádzajúcu návštevu miestnej krčmy a zdanlivo konštruktívnu konverzáciu pri pive. Lenže dňa 1. apríla 1923 sa situácia náhle zmenila. Pádraic klopal, no kamarát nie a nie reagovať. Dokonca nahliadol oknom dnu, kde uvidel Colma v tichom zadumaní fajčiť a chladne ignorovať jeho prítomnosť. Nepohádali sme sa? premýšľa Pádraic a odchádza do krčmy v očakávaní, že si to snáď Colm rozmyslí a príde za ním neskôr. „Asi ťa už nemá rád,“ doberá si svojho brata ďalšia obyvateľka ich rodičovského domu, inteligentná, no napriek svojmu veku stále nevydatá knihomoľka Siobhán (Kerry Condon).

Slúžka

Cel4 resizeNajzaujímavejšou okolnosťou, alebo súvislosťou, sprevádzajúcou vstup filmu Slúžka do aktuálneho slovenského kontextu, je vykročenie z tematického stereotypu dramatizovaných sociálnych a vlastne i politických výkrikov a deklamácií. Prichádza s novou optikou a len ťažko by sme hľadali nejaké podobnosti a príbuznosti toho, čo sme už videli, popísali a posúdili. Ukazuje sa opäť, že polozabudnutá vzájomná literárna a filmová spolupráca má výrazné odpodstatnenie a dokáže určovať cestu, ktorá môže niekam viesť, čosi svieže hľadať i nachádzať.

Ono (Pahanhautoja /Ruva)

Hodnotenie používateľov: 3 / 5

Hviezdy sú aktívneHviezdy sú aktívneHviezdy sú aktívneHviezdy sú neaktívneHviezdy sú neaktívne

On resizeS fínskymi horormi a thrillermi nemáme nejakú výraznejšiu divácku skúsenosť, ale dôslednejšie hľadanie žánrovej stopy ukáže vcelku kompaktnú tradíciu. Na mape sa celkom iste objaví film Sauna z roku 2008 režiséra Annti- Jussi Annilu, príbeh dvoch bratov a ich putovanie za odpustením do nebezpečných severských bažín. Asi najznámejším fínskym „hororografom“ je však Tanneli Mustonen, autor filmu Jazero (2016) a najnovšie Dvojča (2022).

Všetky moje listy spáľ (Bränn alla mina brev/Burn All My Letters)

Listy resizeMilostné romániky slávnych ľudí sú obľúbenou filmovou disciplínou a škandinávski tvorcovia sa k nim obracajú so záujmom. Z dánskeho repertoáru, zameraného na pozoruhodné postavy literárneho sveta sme videli nedávno Dohodu (2021) Bille Augusta, pojednávajúcu o vzťahu spisovateľky Karen Blixenovej k mladému básnikovi Thorkildovi Bjornvigovi, alebo fínsky film Tove (2020) Zary Bergroth o výtvarníčke a spisovateľke Tove Janssonovej, autorke nezabudnuteľných rozprávkových postavičiek muminkov. Švédi nakrútili film o Astrid Lindgrenovej (Zrodila sa Astrid, 2018) a známy je i trojdielny seriál Selma (2008), mapujúci život nositeľky Nobelovej ceny za literatúru Selmy Lagerlofovej. Podľa všetkého platí, že zložité životné osudy a kvalitná literatúra nejako súvisia.

Myday (Plane)

Tvorba francúzskeho režiséra Jeana - Plane5 resizeFrançoisa Richeta nie je pre naše publikum neznáma. Už za svoju prvotinu Miesto činu bol nominovaný na Cézara. Skutočný úspech však prišiel až s filmom Prepadnutie 13. okrsku a potom vraj s najdrahším dvojdielnym francúzskym filmom o gangsterovi Mesrineovi Verejný nepriateľ č. 1 a Verejný nepriateľ č.2: Epilóg. Veľkú hereckú príležitosť dostal v oboch dieloch Vincent Cassel a režisér za oba filmy získal Césara. Majster napätia a akčných filmov sa nezaprel ani vo svojom najnovšom diele na Slovensku nazvanom Myday, známejšom však pod názvom Plane.

Babylon

Bab3 resizeV ten večer dostal za úlohu priviezť na party šéfa filmového štúdia Kinescope slona. Aj keď predpokladal, že mu na to bude stačiť dodávka na prevoz koní, že ho cestou nezastaví policajt vyžadujúci povolenie k prevozu, ktoré nemá, auto sa naozaj zvládne „vyšplhať“ do strmého kopca pred producentovým obydlím, a že slon nebude mať práve tráviace problémy z toho menej atraktívneho konca... Čo Manny Torres (Diego Calva) sľúbil, to splní. Všetky hroziace spory s dotknutými osobami a problematické situácie hravo vyriešil korupčnou otázkou: „Chcete sa k nám na party pridať?“

Osem hôr (Le otto montagne)

Hora resizeBelgický režisér Felix van Groeningen patrí už vyše dekády medzi relatívne kultových európskych nezávislých režisérov. Výraznejšie sa presadil dramédiou Smoliari z roku 2009, príbehom o veselej flámskej rodinke s prvkami sociálnej drámy, ale najmä o konzumácii veľkého množstva alkoholu. Ešte viac zarezonovala hudobná dráma Prerušený kruh (2012), príbeh o láske dvoch slobodomyseľných ľudí, ktorých dcérka trpí nevyliečiteľnou chorobou. Belgica (2016) známa aj z našich kín prenáša do názvu filmu meno belgického vychýreného nočného klubu a ukazuje cestu dvoch bratov za úspechom. Úspechy Groeningena v Európe, samozrejme, nenechali chladných ani amerických producentov a tí ho najali na nakrútenie životopisnej drámy s hviezdnym obsadením Krásny chlapec, Belgičan režíroval pred kamerou dvojicu Steve Carrell a Timothée Chalamet.

M3GAN

Tri resizeO tom, že sa v dnešnej dobe horory tešia popularite, môže svedčiť nielen ich dobrá návštevnosť a (čo je dôležitejšie) návratnosť financií, ale aj skutočnosť, že v príleve rôznorodých kino-noviniek sa vždy nájde čosi aj pre milovníkov tohto strach naháňajúceho žánra. Veľké množstvo hororov v kinosálach však utvrdzuje diváka v tom, že len máloktorý horor dnes prichádza s originálnou témou či novátorským prevedením. Už po tom, čo mali diváci možnosť vidieť trailer k novému filmu novozélandského režiséra Gerarda Johnstona, bolo zrejmé, že M3GAN nebude ťažiť z originálneho a neošúchaného nápadu a predostrie pred nás ďalšiu z vraždiacich hračiek a la Chucky. Ostávalo však dúfať, že film prinesie do technologického podžánra čosi nové, čosi s potenciálom zaujať aj predstaviteľov mladšej generácie, a treba povedať, že sa mu aj z veľkej časti podarilo.

Muž s kinoaparátom (Chelovek s kinoapparatom)

Kino resizeDziga Vertov (Denis Arkadevič Kaufman) patril spoločne s režisérmi Sergejom Ejzenštejnom, Vševolodom Pudovkinom alebo Alexandrom Dovženkom k vrcholným predstaviteľom tzv. Sovietskej montážnej školy 20. rokov minulého storočia. Išlo o relatívne divácky najprístupnejší avantgardný, respektíve experimentálny kinematografický smer, pretože jeho primárnou úlohou bolo šíriť ideológiu komunistickej strany. Táto ideológia obsahovala, aspoň navonok, rovnú spoločnosť, či zamestnanosť pre všetkých občanov. Za všetko hovorí aj Leninov výrok o tom, že film je najdôležitejšie umenie. Podobne, ako jeho kolegovia, po odoznení popularity tohto hnutia a nástupe socialistického realizmu od tridsiatych rokov musel svoje experimentálne prvky výraznejšie obmedziť. V roku 1919 vydal dôležitý manifest sovietskej montážnej školy s názvom Kino oko, v ktorom odmietal hercov, naratívne zápletky, zásahy štúdií a vyzdvihoval poctivosť dokumentu.