Traja mušketieri: Milady (Les trois mousquetaires: Milady/The Three Musketeers: Milady)
Keď sme videli D'Artagnana (François Civil) naposledy, snažil sa práve zachrániť svoju milovanú Constance (Lyna Khoudri) pred sprisahancami, ktorých intrigánsky rozhovor si chvíľu pred tým vypočula a razom sa pre nich stala jej existencia nepohodlnou. Nech však robí, čo robí, sám skončí dočasne omráčený v drevenej truhle. V šťastnej chvíli sa mu síce podarí utiecť a vzdorovať protivníkom, no namiesto toho, aby oslobodil nevinné a tak trochu naivné dievča, čo mu neraz pomohlo v kritickej chvíli, náhradným žieňaťom v núdzi sa mu stane z nejakého neznámeho dôvodu tiež väznená a mučená Milady de Winter (vynikajúca Eva Green). Tá, ktorá svojho času pomáhala kardinálovi de Richelieu (Eric Ruf) a niekomu neznámemu na najvyšších politických miestach prostredníctvom absentujúceho diamantového náhrdelníka kráľovnej Anny (Vicky Krieps) nahovoriť neistému francúzskemu kráľovi Ľudovítovi XIII. (Louis Garrel), že ho podvádza s britským vojvodom z Buckinghamu (Jacob Fortune-Lloyd) a vďaka jeho žiarlivosti rozpútať vojnu. Pričom ich hlavným úmyslom bolo eskalovať stále živý dobový spor medzi katolíkmi a protestantmi...
Obrátili sa pôvodní zamestnávatelia voči svojej spoľahlivej špiónke? Alebo bolo Miladino väznenie a mučenie len dobre naplánovaným ťahom pre oko naivného D'Artagnana, stále sa ešte hrajúceho na hrdinu? Hoci sa mu minule spoločne s ostatnými spoločníkmi Athosom (charizmatický Vincent Cassel), Porthosom (Pio Marmaï) a Aramisom (Romain Duris) podarilo kráľovskej afére s náhrdelníkom zabrániť, prípadne ochrániť kráľa pred plánovaným streleckým atentátom, vojna sa aj napriek tomu zdá byť nevyhnutná. Athos, ktorý sa ešte nezmieril s dávnou smrťou svojej milovanej ženy, pred rokmi potupne označenej vypáleným fleur-de-lis a popravenej, dá čestný sľub malému synovi, že sa z bojov určite vráti domov živý. Niekdajší sukničkár s ambíciou stať sa kňazom Aramis zase pre zmenu popri ceste na front rieši rodinný problém so sestrou – momentálne mníšskou ošetrovateľkou ranených z boja, ktorá „utrpela“ tehotenstvo s anonymným vojakom bez úmyslu pristúpiť k svojmu otcovstvu dostatočne zodpovedne. A Porthos, ľahkovážne si užívajúci života, či večne váľajúci jeden sud s vínom za druhým, začína uvažovať nad tým, že urobiť z Aramisovej sestry počestnú manželku – najlepšie svoju – by vlastne vôbec nemusel byť zlý nápad...
Snímka Traja mušketieri: Milady režiséra Martina Bourboulona je druhou polovicou veľmi príjemnej modernej adaptácie slávneho rovnomenného románu Alexandre Dumasa, ktorá efektne nadväzuje na predchádzajúci diel Traja mušketieri: D'Artagnan, uvedený do kinodistribúcie tento rok v apríli. Jedná sa vôbec o prvú francúzsku adaptáciu od dvojdielneho filmového spracovania režiséra Bernarda Borderie z roku 1961. Môže sa smelo kriticky porovnávať s legendárnou nemou americkou verziou príbehu s Douglasom Fairbanksoma v réžií Freda Nibla z roku 1921, prvou „Technicolor“ verziou Georgea Sidneyho s Geneom Kellym, Vincentom Priceom a Lanou Turner (1948), či kriticky oceňovanou opäť dvojdielnou adaptáciou v koprodukcií Španielska, Veľkej Británie, Panamy a Spojených štátov, v občas až groteskne komediálnej réžií Richarda Lestera (tiež Superman II s Christopherom Reeveom), kde si spolu pamätne „zašermovali“ Michael York, s Oliverom Reedom, či Richardom Chamberlainom proti kardinálovi Richelieu Charltona Hestona a Milady Faye Dunaway... Na druhej strane dáva úspešne zabudnúť napríklad na také takmer gýčové filmové „patvary“, akými boli disneyovská verzia s Chrisom O'Donnellom a Charliem Sheenom (1993), či bizarná reinterpretácia pôvodného príbehu žánrovým rutinérom Paulom W. S. Andersonom (napríklad Resident Evil) z roku 2011.
Aktuálna adaptácia ambiciózne rozvíja dejové motívy, ktoré scenár Matthieua Delaportea a Alexandrea de La Patellièrea nechal zdanlivo fragmentárne sa zbiehať až do určitého kľúčového zvratu na konci predchádzajúceho dielu. Len čiastočne vtedy naznačené charakteristiky niektorých dôležitých postáv, zápletky a podzápletky hýbajúce dejom vpred sa pozvoľna odhalia s efektnou zrozumiteľnosťou a naliehavou emocionalitou. Príbeh nadobudne epické kontúry. Len potvrdí snahu tvorcov nakrútiť svoj film ako akýsi reštart „mušketierskej filmovej série“ na spôsob nolanovských komiksových adaptácií o Batmanovi – na ktoré veľavýznamne upozorňuje aj hudba Guillaumea Roussela, čerpajúca nemalú inšpiráciu melódiami a rytmami Hansa Zimmera, či Jamesa Newtona Howarda zo spomínaných filmov. Dej sa snaží priblížiť knižnej predlohe aj v jej náladovejších a temnejších aspektoch. Hrá sa s očakávaním diváka tak, aby na jednej strane podľa vzoru predchádzajúcich stvárnení látky vedel, kam sa asi v nasledujúcich scénach príbeh bude uberať. Ale aj aby bol príležitostne, no najmä príjemne prekvapený drobnými „odchýlkami“ od zaužívaného...
Motív konfliktu katolíkov s protestantmi s menšou drastickosťou pripomenie, že Alexandre Dumas okrem písania dobrodružných príbehov zábavne napĺňajúcich (nielen) „chlapčenské“ hrdinské predstavy, sem-tam vykročil aj serióznejším smerom realitu v jej komplikovanosti neskresľujúceho historického románu – a s tým aj inú skvelú filmovú adaptáciu jeho predlohy Kráľovnú Margot (1994) v réžií Patricea Chéreaua. S väčším ponorom do vzťahov sa okrem spočiatku prekvapivej vážnosti začne prejavovať aj nenútený humor. V porovnaní s niektorými vyššie spomínanými adaptáciami Dumasovho románu už nie je potrebné zabávať diváka komicky fyzickými eskapádami ako napríklad D'Artagnanov skok z okna nasledovaný odrazom od markízy a dvojitým premetom vo vzduchu, kým konečne dopadne na zem, aby dolapil prenasledovaného súpera. Humor sa opiera prevažne o charaktery postáv a snaží sa vyťažiť maximum z ich priateľskej interakcie, prípadne doberania sa. Preberané otázky cti a inšpiratívny a cynicky spochybňovaný idealizmus postáv, určité žánrové konvencie romantického dobrodružstva, kombinovaného s historicko-vojnovými podtextami, pôsobia v aktuálnom stvárnení prirodzene. Dokonca aj legendárna replika „Všetci za jedného, jeden za všetkých,“ ktorú je možné v oboch dieloch započuť len raz, odznie v tom správnom, dramaticky naozaj priliehavom momente. Skrátka, tvorcovia ňou nemrhajú pri každej príležitosti, čo sa im naskytne.
Žiadny divák nebude mať tiež pocit, že sleduje zase raz nejakú staromódnu frašku, kde sa okolo seba hystericky oháňajú mušketami akýsi zvláštne sexistickí podivíni, oblečení v niečom, čo si pravdepodobne ušili z babičkiných závesov... Nie, kostýmy Thierryho Delettrea nie sú zbytočne krikľavé a vôbec im nie je cudzia ani prirodzená špinavosť, či adekvátna lepkavosť blata z bojového frontu. Kamera Nicolasa Bolduca sleduje v šerosvitných, inscenačne náročných a často dlhých záberoch choreograficky prepracované šermiarske, strelecké, prípadne ešte inak kontaktné súboje s hmatateľnou pôsobivosťou. Pričom výprava Stéphane Taillassona a dekorácie Emmanuela Delisa sa z porovnania s inými filmovými „mušketierskymi“ predchodcami javia ako z iného sveta.
Traja mušketieri: Milady sú vynikajúcou druhou polovicou najnovšieho filmového spracovania starej látky. Filmom, ktorý dokáže osloviť aj súčasnú generáciu divákov, pripomenúť rozprávačské majstrovstvo autora knižnej predlohy. A hoci svoj príbeh takmer do bodky vhodne uzavrie, dopraje divákovi aj jeden nenásilný dejový cliffhanger s nádejou, že možno niekedy v budúcnosti Troch mušketierov v podobnej hereckej zostave uvidíme ešte raz.
Traja mušketieri: Milady (Les trois mousquetaires : Milady/The Three Musketeers: Milady), Francúzsko, 2023
Dĺžka: 114 minút
Réžia: Martin Bourboulon
Predloha: Alexandre Dumas st. (kniha)
Scenár: Matthieu Delaporte, Alexandre de La Patellière
Kamera: Nicolas Bolduc
Hudba: Guillaume Roussel
Strih: Stan Collet
Zvuk: Cyril Holtz, Gwennolé Le Borgne, Olivier Touche
Scénografia: Stéphane Taillasson
Kostýmy: Thierry Delettre
Produkcia: Dimitri Rassam, Jérôme Seydoux
Hrajú: Eva Green, Vincent Cassel, Vicky Krieps, Louis Garrel, François Civil, Romain Duris, Pio Marmaï, Lyna Khoudri, Julien Frison, Eric Ruf, Jacob Fortune-Lloyd, James Flynn, Camille Rutherford, Marc Barbé, Patrick Mille, Alexis Michalik, Ralph Amoussou, Ivan Franěk, Thibault Vinçon
Distribúcia: Magic Box Slovakia
Premiéra v SR: 14. decembra 2023
Foto: Magic Box Slovakia