Caravaggiov tieň (L´ombra di Caracaggio/Caravaggio´s Shadow)

Hodnotenie používateľov: 5 / 5

Hviezdy sú aktívneHviezdy sú aktívneHviezdy sú aktívneHviezdy sú aktívneHviezdy sú aktívne
 

Tien resizeJeden z najpopulárnejších talianskych hercov Michele Placido, známy u nás ako komisár Catani, sa podpísal ako režisér pod film Caravaggiov tieň. Slávny taliansky maliar Michelangelo Merisi da Caravaggio, známy pod menom Caravaggio (1571-1610) je nesporne najzaujímavejšou osobnosťou dejín umenia. Predovšetkým tvorbou, ale aj búrlivým životom a v neposlednom rade aj tým, že za vzoprel dogmatickým názorom cirkvi. Celý život ho sprevádzali, hádky, bitky, odsúdili ho za vraždu, neustále cestoval, skrýval sa, aby nakoniec, dodnes zahmlene, skončil svoju púť v 38- rokoch v prístave Porto Ercole.  Nikto nevie, ako zišiel zo sveta, jeho telo sa nikdy nenašlo.

Caravaggio (Riccardo Scamarcio) bol démonická osobnosť, podľahli mu ženy aj muži, bol to zhýralec, svoje dni trávil najmä v putikách, miloval prostitútky, Tien2 resizeľudí na okraji spoločnosti - oni boli vlastne predobrazom jeho slávnych obrazov. Našťastie, ho ochraňovala v tom čase veľmi vplyvná rodina Colonnovcov, najmä Constanza Sforza Colonna (Isabelle Huppert) a jej syn Fabrizio (Davide Paganini), ale ochrannú ruku nad držal aj kardinál Del Monte (Michele Placido). Kardinál obdivoval jeho talent, ale zároveň si to nechcel rozhádať ani s cirkvou. Kým v pravú chvíľu vždy podala ochrannú ruku Constanza, zatiaľ si Michele užíval život s prostitútkami. Najznámejšia bola Anna Bianchini (Lolita Chammah), tá ukončila svoj biedny život utopením a nebol by to Caravaggio, aby ho jej mŕtve telo neinšpirovalo k nakresleniu škandalózneho obrazu. Ďalšou bola Lena Antonietti (Micaela Ramazzotti), ktorá bola pre neho Pannou Máriou, Keď vrchnosť spoznala v krásnom obraze padlú dievčinu, samozrejme, bol z toho obrovský škandál. Podobných prípadov bolo viac a keď k tomu prirátame jeho neustále bitky a roztržky vychádza obraz zhýralca, lenže ten zhýralec bol predovšetkým veľký umelec. Caravaggio bol v podstate veriaci, Evanjelium ovládal dokonale, len videl veci inak ako cirkev a vrchnosť. Nedokázal sa podriadiť pravidlám Tridetského koncilu, ktorý upravoval zobrazovanie sakrálnych námetov. Videl problémy sveta reálne, a tak sa ho snažil aj Tien5 resizezobraziť. V tom čase žil aj Giordano Bruno (Gianfranco Gallo), ktorý skončil na hranici. Obaja boli vyhlásení za kacírov a vnímaním sveta mali k sebe veľmi blízko. Preto si režisér dovolil do príbehu pridať scénu, ako sa tí dvaja stretnú vo väzení. Nezakladá sa to na historických faktoch, ale poslúžilo na to, aby si mohli vymeniť názory a utvrdiť sa vo svojich pravdách.

Keď slávny barokový maliar začal byť svojou tvorbou až príliš nebezpečný, pápež poveril tajného agenta Ombra (Louis Garrel), aby vyšetril pravdu o jeho živote a mohol, buď udeliť alebo odmietnuť milosť za vraždu. Ombra (v preklade Tieň) si svoju prácu robí dôkladne, nikoho a nič nešetrí, opovrhuje Caravaggiom, ale v kútiku duše ho obdivuje a uznáva. Vlastne celý film je postavený na konfrontácii postojov dvoch silných individualít, stojacich na opačných táboroch názorového spektra. Ombra -Tieň vie, že kým je Michele na žive neporadí si s ním a snaží sa o jeho odstránenie. Či sa mu to podarilo sa nikdy nedozvieme a nie je to ani podstatné. Akcent je na strachu zo sily umenia, ktoré vychádza z Tien9 resizepoznania reality - vzorom pre madony mu boli prostitútky, na postavy svätcov ho inšpirovali žobráci. A to ľudí fascinovalo. No nie vrchnosť.

Carravaggiov tieň, nie je prvý film v dejinách kinematografie, ktorý sa snaží, cez príbeh o velikánoch umenia ukázať silu umenia, ktorú sa snaží vrchnosť eliminovať a potlačiť. Boja sa pravdy, ktorá je v nej zakliata. Buď ju bagatelizujú, odstavia od toku peňazí a keď to nepomáha neštítia sa siahnuť ani k drastickejším metódam. Nič nového pod slnkom. Vždy to tak bolo a bude. Prínos filmu spočíva najmä v tom, že vznikol v príhodnú dobu a veľmi adresne a verne vystihol časy, v ktorých sa odohráva. Časy, ktoré chceli alebo museli voľnomyšlienkárskeho génia za každú cenu umlčať.

Film je však aj explicitnou ukážkou „súboja“ Ombra a Caravaggia. Ombra (Tieň) v podaní vynikajúceho Louisa Garrela je takisto mimoriadne sugestívna postava, je to muž, ktorý do bodky a písmena plní Tien10 resizesvoje poslanie, ide bez škrupúľ za svojim cieľom, nezastaví sa pred ničím, ale takisto pochybuje, dokonca si svojho soka váži a má pred ním rešpekt. Keď sa opisuje ako démonická, nadčasová a ikonická postava Caravaggio, výborne stvárnený Roccardom Scamariciom, tak o nič menej démonický nie je ani Louis Garrel. Stretnú sa len raz, aj to len na krátko, ale ich „súboj“ a výmena názorov je vo filme stále prítomný. Výborne zahraté postavy, aj keď mám pocit, že Garrel o krôčik vedie.

Scenár sa nedržal otrocky histórie, pracuje však s mnohými historickými faktami i osobnosťami. Tvorcovia veľa vymýšľali a domýšľali, aby presne akcentovali dobu, zložitú osobnosť geniálneho maliara, a tak docieli, že ako osobnosť Caravaggia, tak aj príbeh je nadčasový. Celkove celý herecký ansámbel pod vedením skúseného Michele Placida odviedol solídne výkony, napríklad Isabelle Huppert v úlohe Constanze, Micaela Ramazzotti ako Lena a mnohí ďalší. No nebyť expresívnej a Tien4 resizezároveň citlivej kamery Michele D´Attanasia zachytávajúcu verne atmosféru, krásnych kostýmov Carla Poggioliho a presný strih so zmyslom pre filmovú skratku Consuela Catucciho, snímka by tak verne nereflektovala pozadie tohto vzrušujúceho a dobrodružného príbehu.

Caravaggiov tieň je teda film o príbehu búrliváka, ktorý predbehol dobu a v podtexte úvaha o sile umenia. Umenie, ktoré je provokatívne, novátorské a tne do živého je nebezpečné. Nebezpečné pre vrchnosť, ktorá potrebuje poslušných sluhov, nebezpečné pre zmenu myslenia davu ovládaného tmárstvom, nebezpečné pre hlupákov. Keď si poctivo preštudujete dejiny umenia po celé stáročia tak zistíte, že tomu tak bolo a, žiaľ, aj bude. Umenie má však obrovskú výhodu, že prežije...

Tien8 resizeCaravaggiov tieň (L'ombra di Caravaggio /Caravaggio's Shadow), Taliansko, Francúzsko, 2022
Dĺžka: 120 minút
Réžia: Michele Placido
Scenár: Sandro Petraglia, Michele Placido, Fidel Signorile
Kamera: Michele D'Attanasio
Strih: Consuelo Catucci
Scénografia: Tonino Zera, Francesco Sereni, Marco Bagnoli, Marco Bagnoli, Maria Grazia Schirripa
Masky: Aurora Gambelli, Mauro Tagliaventi, Diego Avolio
Kostýmy: Carlo Poggioli
Produkcia: Federica Vincenti
Hrajú: Riccardo Scamarcio, Isabelle Huppert, Louis Garrel, Micaela Ramazzotti, Lolita Chammah, Vinicio Marchioni, Alessandro Haber, Brenno Placido, Michele Placido, Maurizio Donadoni, Lorenzo Lavia, Moni Ovadia, Erika D'Ambrosio, Luigi Chiocca, Michelangelo Placido, Enrico Papa, Davide Paganini, Gianfranco Gallo
Distribúcia: Film Europe
Premiéra v SR: 14. decembra 2023
Foto: Film Europe

 

Vyhľadaj

2percenta

220x220stavoing

Táto webová lokalita používa súbory cookie pre lepšie používateľské prostredie. Ochrana osobných údajov tým nie je dotknutá.