Exodus: Bohovia a králi (Exodus: Gods and Kings)

Exodus resizeRidley Scott už v poslednej dobe možno nie je takou zárukou kvality ako v minulosti, ale každý jeho nový film i tak budí pozornosť. Hoci režisér sci-fi klasík ako Votrelec, Blade Runner stále zvláda svoje remeslo bez ťažkostí, jeho posledné filmy boli kritizované hlavne zo scenáristického hľadiska. Je to o to zaujímavejšie, že sa na nich podieľali známe mená, ktoré už v Hollywoode čo-to dokázali.

Paddington

Paddington resizeRozprávkové rodinné filmy patria už tradične k Vianociam. Nečudo teda, že distribučná spoločnosť Magic Box Slovakia práve na toto obdobie načasovala premiéru britského filmu Paddington režiséra Paula Kinga o malom hovoriacom medvedíkovi z ďalekého juhoamerického Peru (v texte sa hovorí „z Čiernočierneho Peru“), ktorý hľadá nový domov v Londýne.

Snehová kráľovná (Снежная королева)

snehova kralovna„Snehová kráľovná? To určite Rusi napodobnili disneyovku Ľadové kráľovstvo!“ povie si nejeden divák pri pohľade na aktuálny program kín. Skutočnosť je však iná, takmer opačná: digitálne animovaný dlhometrážny film, inšpirovaný rozprávkou Hansa Christiana Andersena, začali v Rusku nakrúcať už v roku 2009 a premiéru mal o tri roky neskôr. No pretože tohto roku sa do kín nedostáva žiadny vyložene vianočný film, distributér vďačne siahol aj po staršej ruskej snímke. A neurobil chybu.

Hodinový manžel

Hodinovy10 resizeKomédia Hodinový manžel je poslednou tohtoročnou  premiérou  pôvodného českého filmu v našich kinách. Uvádza ju distribučná spoločnosť Continental film  a na vianočnej  predpremiére sa o nej hovorilo ako o  česko -slovenskom  opuse. Na plátne sa totiž stretneme nielen so slovenskými hercami a so slovenčinou, ale časť deja sa nakrúcala aj  v Jasnej a na Chopku.

Hobbit: Bitka piatich armád (The Hobbit: The Battle of Five Armies)

Hobbit2 resizeDarček pod vianočný stromček – aj tak by mohli fanúšikovia  filmových verzií Tolkienovych príbehov vnímať  decembrovú  premiéru  filmu Petra Jacksona Hobit: Bitka piatich armád, ktorú do našich kín uvádza distribučná spoločnosť Continental film. Oscarový novozélandský režisér, scenárista a producent týmto opusom uzaviera nielen trilógiu na motívy knihy Hobit, ale zdá sa, že i dlhoročné mapovanie hobitskej tematiky, ktoré začal v trilógii Pán prsteňov. Mimochodom, Hobit je akýmsi prológom k Pánovi prsteňov, ale  filmovej adaptácie sa dočkal až následne.

Blbý a blbší sú späť (Dumb and Dumber To)

Blbi14 resizeJe to už dvadsať rokov, keď sa v kinách prvýkrát objavil film s názvom Blbý a blbší. Hrubozrnná komédia o dvoch jemne povedané zaostalých indivíduách nielenže uspela, ale prekvapivo si vypracovala aj kultový status. Nezabávali sa na nej len Američania, film zožal úspech aj u nás a dočkal sa mnohých televíznych repríz. Je vlastne až prekvapujúce, že druhý diel na seba nechal tak dlho čakať. Medzitým sa diváci dočkali jedného krátkeho animovaného seriálu a prequelu s odlišným hereckým obsadením. Až jedenásť rokov po ňom prichádza regulárne pokračovanie s osvedčenou hereckou dvojicou, a to nielen pred kamerou, ale aj za ňou.

Leviatan (Левиафан)

Leviatan 2 resizeLeviatan je meno morského netvora, ktorý pred stvorením sveta symbolizoval chaos a vyvolával strach. Leviathan je názov knihy britského vedca Thomasa Hobbesa z roku 1651, v ktorej túto príšeru prirovnáva k absolutistickej moci, vytvorenej prepojením svetských a cirkevných štruktúr. Leviatan (Rusko, 2014) je štvrtý celovečerný hraný film svetoznámeho scenáristu a režiséra Andreja Zviaginceva (1964), v ktorom sa inšpiroval vyššie uvedenými zdrojmi.

Ouija

Quija resize - kópiaSpiritualistická doštička zvaná Ouija je obľúbenou pomôckou pri údajnom vyvolávaní a komunikácii s duchmi. Jej vznik sa datuje niekde do jedenásteho storočia, pričom v modernejšej podobne sa doslova znovuzrodila až ku koncu toho devätnásteho. Prežila až dodnes a dočkala sa aj početnej medializácie, či už v knihách, seriáloch alebo filmoch. V roku 1991 ju kúpila spoločnosť Hasbro, ktorá neskôr začala angažovať na poli filmu – tak vznikli aj populárni Transformeri od Michaeala Baya. Ouija je prvým pokusom Hasbra v réžii Stilesa Whitea o vstup do hororového žánru.

Šéfovia na zabitie 2 (Horrible Bosses 2)

Na zabitie 9 resizePre niekoho vtipné, zábavné, pre niekoho nevkusná nuda. Vyberte si... Dočkali sme sa totiž pokračovania vcelku úspešnej americkej akčnej čiernej komédie Šéfovia na zabitie (2011) pod  názvom Šéfovia na zabitie 2 (akože inak) pod taktovkou režiséra Seana Andersa a rovnakej trojice hrdinov Nick (Jason Bateman), Kurt (Jason Sudeikis) a Dale (Charlie Day).

Láska šialená (Amour fou)

Laska 9 resizeAmbiciózna viedenská rodáčka, absolventka filmovej akadémie vo svojom rodnom meste, rakúska režisérka a scenáristka Jessica Hausner (1972) sa preslávila  najmä svojím tretím celovečerným filmom Lurdy (2009). Jej svojský pohľad  súčasníčky na svetoznáme pútnické miesto, cirkev, vieru a zázraky  získal  rad ocenení, medzi nimi aj štyri na festivale v Benátkach. Slovenské publikum sa s ním zoznámilo vďaka spoločnosti  Film Europe, ktorá teraz prináša do našich kín aj  režisérkin štvrtý celovečerný opus Láska šialená.