Exodus: Bohovia a králi (Exodus: Gods and Kings)

Exodus resizeRidley Scott už v poslednej dobe možno nie je takou zárukou kvality ako v minulosti, ale každý jeho nový film i tak budí pozornosť. Hoci režisér sci-fi klasík ako Votrelec, Blade Runner stále zvláda svoje remeslo bez ťažkostí, jeho posledné filmy boli kritizované hlavne zo scenáristického hľadiska. Je to o to zaujímavejšie, že sa na nich podieľali známe mená, ktoré už v Hollywoode čo-to dokázali.

Oscarom ovenčený Brian Helgeland sa podieľal na novej verzii Robina Hooda, na Prometheovi vypomáhal skúsený Damon Lindelof. Konzultanta sa zase ujal ostrieľaný spisovateľ Cormac McCarthy, pričom filmová adaptácia jeho knihy Táto Exodus8 resizekrajina nie je pre starých si taktiež vyslúžila Oscara. Práve jeho posledný film Konzultant dopadol v očiach divákov a kritiky zďaleka najhoršie a Ridley tam mal čo naprávať. Možno aj preto sa rozhodol vrátiť do vôd, ktoré mu priniesli najväčší akademický úspech.

S historickým veľkofilmom Gladiátor totiž Ridley Scott siahal na najcennejšie kovy. Zlatá soška Oscara za réžiu mu síce do rúk nepristála (nepodarilo sa mu to ani s Thelmou & Louise a ani filmom Čierny jastrab zostrelený), ale film ňou ocenený bol a diváci boli taktiež nadšení a do kín chodili vo veľkých počtoch. Kráľovstvo nebeské  už nebolo takou trefou do čierneho, ale taktiež ho nemožno považovať za vyložene neúspešné. To aj navzdory tomu, že tržby zaostali za očakávaniami. Neskôr sme sa dočkali aj trochu rozporuplne prijatého Robina Hooda a jeho najnovším počinom na tomto poli je film, ktorý sa hrdí názvom Exodus: Bohovia a králi. Pod ním je čiastočne podpísaný aj ďalší oscarový scenárista Steven Zaillian. Vyšlo to konečne?

Exodus12 resizeScottova novinka spracováva známu biblickú tematiku o Mojžišovi, ktorému sa podarilo oslobodiť židovský národ spod egyptského otroctva. Teda ten istý príbeh, ktorý sme mohli vidieť aj v animovanom Princovi egyptskom z roku 1998, alebo v ešte staršom hranom filme Desatoro prikázaní s Charltonom Hestonom. Biblickej témy sa len nedávno ujal aj Darren Aronofsky, ktorý však svojou verziou spracovania Noeho vyvolal mierne kontroverzie. Tie postihli aj Exodus, a to napriek tomu, že sa prevažne snaží ísť v ústrety klasickému divákovi.

Tam kde Noe experimentoval viac, ako bolo potrebné, sa Exodus4 resizeBohovia a králi držia predsa len viac pri zemi. Príbeh sa nezačína odvíjať narodením Mojžiša, ale divák je hodený priamo do čias jeho dospelosti. Samotný úvod pritom nemá s biblickou tématikou spoločné vôbec nič, o to viac však príjemne prekvapí jeho spracovanie. Isté nedostatky sa začínajú vynárať na povrch až neskôr. Diváci, ktorí Mojžišov príbeh aspoň čiastočne poznajú, nemôžu byť prekvapení nasledujúcim dianím. Dôjde aj známych desať božích rán, či prechod hebrejského národa cez more. To však nie je vôbec zlé. Scott sa snaží takmer celý čas udržiavať príjemne realistický tón a spomínané momenty ho, našťastie, nenarúšajú až tak, akoby mohli. Jeho predstava Boha však už môže byť pre niekoho problematická. Nejde však o nič zásadné, čo by negatívne ovplyvňovalo divácky zážitok.

Exodus13 resizeNajväčším problémom je tak zrejme celková skratkovitosť filmu. Ten má pritom dva a pol hodiny, čo sa na prvý pohľad javí ako dostačujúca minutáž. Ale nie je. Podľa potreby zrýchľuje viaceré udalosti a behom niekoľkých minút radikálne mení scenérie a vzťahy, či motivácie postáv. Zrejme je to daň za široký záber snímky a ak by sa dej začal odvíjať od košíku v rieke, mohlo to pôsobiť ešte výraznejšie. S trochou nadsadenia sa dá povedať, že z tejto látky by sa dala vyťažiť aj trilógia, ak nie rovno štyri filmy, čo je v Hollywoode v poslednej dobe pri adaptácií kníh zvykom. Práve vedľajšie postavy sú často obsadene zaujímavými hercami (John Turturro, Sigourney Weaver, Ben Exodus14 resizeKingsley, Aaron Paul), ale buď do deja nijak významne nezasahujú alebo je ich účasť zredukovaná na úplné minimum a tým pádom sa v ňom úplne strácajú. Najbadateľnejšie je to u camea Sigourney Weaver, z ktorého musí mať divák dojem, že väčšina jej scén skončila v strižni. Hlavná ťarcha zodpovednosti tak spočíva na Christianovi Baleovi a Joelovi Edgertonovi, ktorí majú ako jediní dostatok priestoru a patrične ho využívajú. Skratkovitosť sa však dotýka aj ich. Baleov Mojžiš prejde radikálnym prerodom viery príliš rýchlo a Edgertonov Ramses je na tom minimálne v jednom momente rovnako.

Exodus9 resizeRidley Scott, našťastie, nezabudol režírovať a divákovi servívuje dostatočne spektakulárny zážitok. Rozpočet je naozaj vidieť. Nechýbajú pompézne zábery z diaľky, obrovské armády, či davy ľudí a aj desať božích rán je spracovaných patrične úderne, hoci im mohol byť venovaný aj väčší priestor.  Z tohto aspektu však snímka určite nesklame a  potešujúce je aj to, že všetky trikové scény slúžia zásadne príbehu. Osobitnou kapitolou je slovensky dabing. Ak s ním máte skúsenosti, jeho úroveň vás neprekvapí. Mnohí diváci ho určite ocenia, aj keď kvalitám hercov predsa len uberá. Predsa len Christian Bale a spol. sú hlasovo nenahraditeľní.

Exodus rozhodne nie je nevydareným pohľadom na biblickú tému. Je jemne demytizujúci, ale súčasne dostatočne konvečný, aby nikoho výraznejšie nerozhneval. Čo je do istej miery na škodu, ale nie viac ako uponáhľaný scenár. Tempo tým síce netrpí, ale motivácie postáv áno. Uvidíme, čo k tomu povie rozšírená verzia, ktorá môže spomínanú výčitku eliminovať.

Exodus3 resizeExodus: Bohovia a králi (Exodus: Gods and Kings), Veľká Británia, USA, Španielsko
Dlĺžka: 151 minút
Réžia: Ridley Scott
Scenár: Adam Cooper, Bill Collage, Jeffrey Caine, Steven Zaillian
Kamera: Dariusz Wolski
Strih: Billy Rich
Hudba: Alberto Iglesias.
Hrajú: Christian Bale, Joel Edgerton, John Turturro, Aaron Paul, Ben Mendelsohn, María Valverde, Sigourney Weaver, Ben Kingsley, Hiam Abbass, Isaac Andrews, Ewen Bremner, Indira Varma, Golshifteh Farahani a ďalší.
Premiéra v SR: 25. decembra  2014