12 rokov otrokom (Twelve Years a Slave)
Britský filmový režisér a scenárista Steve McQuenn (celým menom Steven Rodney McQuenn, 1969) už so svojim prvým celovečerným filmom Hunger (Hlad) získal v roku 2008 v Cannes Zlatú kameru. Jeho tretí film 12 rokov otrokom nominovaný tohto roku v 9 kategóriách na Oscara uvedie v týchto dňoch do kín Bontonfilm.
Komorník (The Butler)
Škoda, že sa film režiséra Lee Danielsa Komorník nezačína tam, kde sa (takmer) končí, keď si titulný hrdina uvedomí, že má, rovnako ako jeho kolegovia, dve tváre: jednu súkromnú a jednu verejnú, že jeho pocit slobodného človeka je v neustálom konflikte s postavením sluhu. Mohla vzniknúť dráma o živote rozpolteného človeka v rozpoltenej spoločnosti, rovnako silná, ako bol príbeh obéznej negramotnej černošskej teenagerky, týranej matkou a zneužívanej otcom, v Danielsovom filme Precious, ocenenom dvoma Oscarmi.
Niko 2 (Niko 2: Lentäjäveljekset)
Vianočný film, ak sa aspoň trochu podarí, je dobrou investíciou. Zlatou baňou. Po sviatočných kinách sa ho ujmú videodistributéri a ak sa stane stálicou vianočného televízneho programu, majú producenti dlhodobý zdroj príjmov zaručený. Lenže peňazí nie je nikdy dosť, a tak majú tvorcovia sklony nakrúcať pokračovania.
Paranormal Activity: Prekliati (Paranormal Activity: The Marked Ones)
Piate pokračovanie hororovej série filmov Paranormal Activity, s podtitulom The Marked Ones (Prekliati), je sviežou zmenou, ktorá už bola v tomto prípade viac než potrebná. Autor sa odkláňa od pôvodnej značky a pozornosť kladie na komunitu mladých Mexičanov. Táto zmena je u divákov vítaná a bol to určite dobrý ťah, ako do kín prilákať nie len stálych fanúšikov, ale aj nové publikum.
Nymfomanka I. (Nymphomaniac: Volume l)
Lars von Trier (1956), majster na šokovanie a škandály, je nielen geniálny režisér, ale aj expert na reklamu. Vie svoje filmy dokonale predať. Plagáty na Nymfomanku I. sa nedajú prehliadnuť a navyše film uvádza s rafinovaným titulkom, že ide o cenzurovanú a skrátenú verziu, síce s jeho súhlasom, ale nie podielom. Osobne si myslím, že je to len šikovný reklamný ťah, aby divák pátral po neskrátenej verzii, ktorá sa vraj má premietnuť na tohtoročnom Berlinale.