Škatuliaci (The Boxtrolls)
Škatuliaci chcú vzbudiť dojem, že sú najnovším dielom z radu, ktorý v roku 1993 začala Predvianočná nočná mora Tima Burtona a pokračovali v ňom Mŕtva nevesta, Koralína a svet za tajnými dverami, Norman a duchovia. Azda najbližšie však majú k tomu poslednému. Ručne metódou stop-motion animovaná adaptácia fantastickej knižnej predlohy zaujme, pobaví, ale nevymanila sa z tieňa slávnych predchodcov.
Zimný spánok (Kiş Uykusu)
Tohtoročným laureátom canneskej Zlatej palmy je turecký film Zimný spánok režiséra Nuri Bilge Ceylana, ktorý už v minulosti získal uznanie na tomto festivale, napríklad v roku 2011 za film Vtedy v Anatólii, je silnou rodinnou drámou a právom jej prináleží toto prestížne ocenenie. Ceylan sa vracia do Anatólie, táto nehostinná, no vráskavo podmanivá krajina je dejiskom jeho najnovšieho filmu.
Čo s láskou (The Best of Me)
Niektoré kultúry veria, že náš osud je predurčený a každý z nás svojím životom napĺňa isté poslanie, ktoré nepoznáme. Je to vraj vo hviezdach... S touto myšlienkou sa pohráva nejedno literárne či filmové dielo. Výnimkou nie je ani americký film The Best of Me (Najlepšie zo mňa), ktorý vznikol podľa rovnomennej knižnej predlohy Nicholasa Sparksa a v týchto dňoch ho do našich kín uvádza distribučná spoločnosť Forum Film pod titulom Čo s láskou.
Dom kúziel (Le manoir magique)
Vo štvrtom celovečernom digitálne animovanom filme belgického odborníka na 3D Bena Stassena Dom kúziel nenájdete komplikované charaktery, druhé, tretie či štvrté plány, čarovanie s citátmi a parafrázami, maskované žarty pre dospelých, novátorské výtvarné riešenia ani dych vyrážajúcu animáciu. A predsa je to príjemná veselá zábava. Hoci ju zjavne určili škôlkarom, nezunuje a neznechutí ani ich rodičov.
Comeback
Je to film, ktorý kladie otázky, nedáva odpovede. Neodsudzuje, neobhajuje, predkladá fakty. Prináša vážnu tému, s ktorou sa v zjednodušenej podobe stretávame takmer denne v televíznych správach. Preniká za múry prísne stráženej väznice, aby na konkrétnych životných osudoch ukázal, čo je to recidivizmus – najväčší problém nášho väzenského systému a ako zlyháva resocializácia prepustených väzňov. Je to celovečerný debut medzinárodne úspešného dokumentaristu Mira Rema Comeback. V klubových kinách a výnimočne aj v multiplexoch ho od 16. októbra uvádza Asociácia slovenských filmových klubov.
Biely boh (Fehér isten)
Biely boh maďarského režiséra Kornéla Mundruczó je víťazným filmom sekcie Un certain regard (Iný pohľad) prestížneho filmového festivalu v Cannes 2014. Hlavná hrdinka Lilly prichádza na čas bývať k otcovi, tomu sa však nepáči, že si so sebou priniesla psa a po spoplatnení nečistokrvných rás sa Hagen stáva tŕňom v otcovom oku a rozhodne sa ho zbaviť jednoducho a pracne, vyhodením na ulicu.
Nina
Animátorské tvorivé duo Veronika Obertová a Michaela Čopíková, známe pod spoločným menom Ové pictures, sa pustilo do náročného projektu, s minimalizovaním počítačovej postprodukcie, vytvorili prostredníctvom techniky stop-motion, svoj zatiaľ najväčší, síce minutážou stále krátkometrážny film, Nina.
Díra u Hanušovic
Divadelného režiséra Miroslava Krobota u nás poznáme ako otca z drámy Zuzany Liovej Dom, Pepíka Hnátka z Okresného preboru, Karla z Revivalu, sprievodcu Jiřičku z Horiaceho kra, Miroslava z Ďakujem, dobre Mátyása Priklera, ale najmä ako mlčanlivého železničiara Aloisa Nebela. Vo svojom režijnom dlhometrážnom hranom debute na kultovú českú animovanú drámu do istej miery nadväzuje. Díra u Hanušovic sa odohráva v tom istom kraji plnom nostalgickej krásy – na Jesenicku, v Sudetách, s rozprávačským minimalizmom a teda i s podobnou náladou.
Láska na vlásku
Konečne sme sa, po viac ako desaťročí, dočkali slovenskej celovečernej filmovej rozprávky Láska na vlásku (2014). Continental film ju od októbra uvádza v našich kinách a vďaka pohotovosti vydavateľstva Ikar vychádza zároveň aj jej knižná podoba.
Príbeh detí a filmu (A Story of Children and Film)
Je to film, ktorý sa nedá prerozprávať. V rozpore so svojím názvom nemá totiž príbeh, je to komentovaný strihový dokument, mozaika filmových sekvencií a postrehov autora, blížiaca sa k filmovej eseji. Nie je to film pre deti, ale o deťoch, o ich zobrazení v známych i neznámych dielach svetovej kinematografie. Možno stačí napísať, že Príbeh detí afilmu (Veľká Británia, 2013) nakrútil Mark Cousins, uznávaný autor pätnásťhodinového dokumentárneho cyklu Príbehfilmu: Odysea, ktorý sme mali možnosť vidieť aj v našich kinách, a všetko je jasné.