Totálny rozklad (Havoc)

Hodnotenie používateľov: 4 / 5

Hviezdy sú aktívneHviezdy sú aktívneHviezdy sú aktívneHviezdy sú aktívneHviezdy sú neaktívne
 

Tot resizeVšetko to rozpútala krádež kamióna prevážajúceho práčky. Štvorica pubertiakov na čele s Charliem (Justin Cornwell) a jeho priateľkou Miou (Quelin Sepulveda) sa na zločin dala najmä preto, aby splatila dlh Tsuimu (Jeremy Ang Jones), mladému šéfovi miestnej triády. V práčkach boli totiž dobre skryté tehličky s kokaínom. Na chrbát im však vtedy dýchala ešte iná štvorčlenná skupina detektívov z protidrogového. Z naháňačky špinavými ulicami mesta sa rozpútala takmer katastrofická jazda po diaľnici, zakončená vrhnutím jednej z práčok na policajné auto. Cortez (Serhat Metin) to schytal asi najviac. Bude mať čo robiť, aby sa v nemocnici dal dohromady. Ostatní jeho kolegovia – obzvlášť tí skorumpovanejšieho rázu, ktorých riadi Vincent (Timothy Olyphant) – o pôvode kokaínu, aj jeho cieľovej destinácií vedeli svoje. Je čas nasadiť si na hlavu hokejové masky, vziať do rúk automatické zbrane a trošku Tsuiho rajón vyčistiť. Čo na tom, že to zrejme vyvolá rozsiahlu vojnu konkurenčných gangov. Koniec koncov, medzi Tsuiho ľuďmi je aj Ching (SunnyPang), dlhoročný „rodinný“ poskok, ktorý by zmeny vo vedení určite uvítal...

Po krvavej prestrelke je pôvodná štvorica pubertiakov značne zredukovaná v počte a telesné pozostatky Tsuiho by pravdepodobne ešte potrebovali identifikovať vlastnou matkou Tot2 resize(Yann Yann Yeo). Lawrence Beaumont (Forest Whitaker), realitný magnát a potenciálny budúci starosta by si teraz nemal byť veľmi istý vlastným životom, ani životom svojho odcudzeného syna, ktorý za celý masaker môže. Na miesto činu však prichádza tiež detektív z oddelenia vrážd Patrick Walker (Tom Hardy), pochybovačný cynik, čo v minulosti už spolupracoval s Vincentovou protidrogovou skupinou a nepríjemne sa namočil do problémov. Aktuálne zaučuje do akcie novú kolegyňu Ellie (Jessie Mei Li), ktorú vo vianočnom období zrejme viac zaujíma záchrana týraných žien pred opileckými manželmi. Walker sa pri obhliadke tiel síce tvári, že nemá ani potuchy, kto by mohol z Tsuiho a jeho ľudí urobiť variáciu na obrazy Jacksona Pollocka, v skutočnosti však rozozná Vincentov charakteristický rukopis. To, čo zostalo zo záznamov bezpečnostných kamier odhalí Charlieho Beaumonta. Možno by teraz Walker mal zájsť za jeho otcom a dohodnúť sa na mladíkovej záchrane. Možno práve tým, že mu pomôže prežiť lov, čo sa naňho v blízkom čase chystá ako zo strany gangov, tak polície, aspoň trochu prispeje k hoc len minimálnej spáse pred vlastným dobiedzajúcim svedomím...

Tot3 resizeSnímka Totálny rozklad scenáristu a režiséra britského pôvodu Garetha Evansa, ktorý však svoje vrcholné diela nakrúcal v Indonézií (strhujúci a veľmi temný akčný thriller Záťah: Vykúpenie z roku 2011, či jeho o tri roky neskôr zrealizované pokračovanie štruktúrované do prekvapivo funkčnej podoby epickej kriminálnej ságy), je jasným víťazstvom formy nad obsahom. Kombinuje žánrové prvky neonoirovej detektívky so „správne“ minulosťou poznačeným, pochybujúcim, profesijne vyhoreným detektívom na čele, zástupom skorumpovaných kolegov v policajnom zbore, ktorým musí vo chvíľach opatrného pokusu o vlastnú morálnu nápravu čeliť, nihilizmom gangsterských mocenských štruktúr v rámci obchodu s drogami pravdepodobne čínskej štvrti akéhosi anonymného amerického mesta, ktoré by pokojne mohlo nájsť svoje estetické korene v nejednom superhrdinskom komikse a spŕšky choreograficky dômyselných, v mainstreamovej tvorbe Tot4 resizeatypicky prudkých, mimoriadnou znalosťou možností filmového vyjadrovania sa poetizovaných prestreliek s nikdy sa nemíňajúcimi zásobníkmi zbraní veľkého zástupu nemilosrdných strelcov.

Je to neuveriteľne láskyplná pocta krvavým baletom hongkonskej režisérskej legendy Johnovi Woo - konkrétne jeho prvým dvom častiam trilógie Lepší zajtrajšok (1986-1987), Zabijakovi (1989), Hard Boiled (1992), prípadne Guľke v hlave (1990). So štipkou tvorby Tsui Harka (Do poslednej kvapky krvi) alebo Ringo Lama (Full Contact, Väzenie v plameňoch). Nostalgická pripomienka žánrovej tvorby z prelomu 80. a 90. rokov, nakrútená tvorcom, ktorý sám nezmazateľne posunul vnímanie filmovej akcie a tiež sa stal inšpiráciou pre mnohých iných, ktorí si uvedomili, že bežný úder päsťou, výstrel z pištole, či brokovnice, kaskadérsky kúsok, prípadne tá najzúrivejšia automobilová naháňačka sa dá zachytiť aj v menej očakávaných veľkostiach Tot9 resizezáberov, rakurzoch, pohyboch kamery, postáv, či rekvizít na scéne, v rôzne štylizovaných líniách, tvaroch aj mnohonásobnom navrstvení jednotlivých plánov obrazovej kompozície, prestrihoch nesnažiacich sa len sprehľadniť udalosti jedného miesta, času a ucelenej dejovej situácie, ale aj evokovať myšlienku, rovnako tak dať o sebe vedieť priamo alebo len v náznakoch sa ozývajúcim rozlične interpretovateľným zvukom.

 Telá mnohopočetne postrelených protagonistov, či antagonistov tak môžu sem-tam esteticky „tancovať“ v obrazovom ráme, krvavé fľaky na stenách pôsobiť dojmom „tvorby“ na abstrakciu sa orientujúcich výtvarníkov, konkurovať chaotickosti grafitov, kontrastne vyniknúť v špinavom pouličnom snehu, no tiež v neforemne rozprášenej vrstve kokaínovej bieloby. Neónové nasvietenie môže dopomáhať polorozpadnutej škaredosti okrajových častí mesta upozorniť na tie lichotivejšie aj viac bežnému ľudskému oku utajované zákutia – najmä však na následky toho, čo vôbec dokáže človek spáchať na inom človeku, čo vôbec Tot6 resizeešte vie filmový tvorca „zestetizovať“, aby zahltil vlastné publikum tým najintenzívnejším zážitkom,prípadne, čomu sa ešte dokáže tradičný filmový „voyer“ prizerať bez hoc len nepatrných náznakov zahanbenia. Chýba už len smutný pohľad očí Tonyho Leunga, špáradlo v ústach Chow Yun-Fata a Johnom Woo milované holubie operence. Je to film, umožňujúci ázijskej živelnosti naplno vyznieť v možno až príliš uhladenej, konvenčnými naratívnymi princípmi zahltenej americkej tvorbe. V istom zmysle odvážneautorské dielo, aj keď využíva dej podobným spôsobom ako väčšina filmového braku – iba na rozohratie akcie, zdanlivo prvoplánových vizuálnych atrakcií.

Pre mnohých to môže byť bolestivý pohľad. Film, ktorý diváka dôkladne vyčerpá, pokým sa z posledných síl nedotrmáca až k Tot7 resizezáverečným titulkom. Jedni ho budú milovať, iní nenávidieť. Fanúšikovia Garetha Evansa si pravdepodobne trochu zalamentujú, že „zamerikanizovaním“ prevažne ázijskej akčnej estetiky mierne poľavil zo svojej charakteristickejnekompromisnosti, že účasťou charakterového „herca zo západu“, aj keď s obdivuhodnou fyzičkou v Tomovi Hardym našiel síce nie nezaujímavú, avšak nie dostatočnú náhradu za triumfálnu bojovú a choreografickú exhibíciu Iko Uwaisa z jeho majstrovských diel. Pri pohľade na Ika Uwaisa v sérií Záťah totiž nejednému divákovi mohla pri sledovaní padnúť sánka a jeho myseľ vyprovokovať k oprávneným pochybnostiam ohľadom neustálej platnosti fyzikálnych zákonov. Tom Hardy sa hýbe na pomery „západného“ akčného protagonistu viac než dravo a efektívne, no aby dosiahol úroveň nepremožiteľného Indonézana, predsa len musí režisér jeho akciu „zakamuflovať“ dynamizujúcimi hrátkami so strihomSaryJones a Matta Platts-Millsa, mozaikovitým rozzáberovaním, častými švenkami a priam parkinsonovskou triaškou Tot8 resizekamery Matta Flanneryho.

Zväčša za pomoci praktických efektov zrealizované automobilové naháňačky sú mierne digitálne vylepšené, pričom falošnosť CGI je najviac badateľná pri krvavých špliechancoch. To sú ale len drobné chybičky na kráse – spolu s čisto dej „rozohrávajúcim“ scenárom, ktorý občas akosi zabúda, že mohol ešte o niečo viac rozpitvať charaktery svojich hlavných hráčov. Chybičky, ktoré by sotva boli skutočnými nedostatkami v prípade typickejamerickej žánrovky nakrútenej v podobnom štýlerežisérom, ktorý nemá tak veľký vplyv na vývoj filmovej akcie ako Gareth Evans. Čiže na správne posúdenie filmového následníka pôvodných Evansových Záťahov kritik, či chce alebo nie, nevyhnutne musí použiť iný meter. Koniec koncov, keď sa Iko Uwais sám herecky „presťahoval“ do amerických akčných filmov, naratívne konvencie ho prinútili vo fyzickom výkone trochu
Tot11 resizezvoľniť (viď. 22. míľa Petera Berga z roku 2018), prípadne jeho talent v bojových umeniach skôr nehorázne premárnili (Expendables: Nezničiteľní 4 Scotta Waugha spred dvoch rokov).

Totálny rozklad nie je konvenčný akčný thriller, aj keď svojimi literárnymi kvalitami divákovi nenúka nič výnimočné. Z formálneho hľadiska pôsobí na jednej strane lahôdkovo nostalgicky – pokiaľ divák má záľubu v hongkonských klasikách Johna Woo, inokedy fascinuje originálnymi nápadmi, ako sa dá využiť filmová reč na navodenie takej malej výrazne poetizovanej genocídy, akú strieborné plátno „nezažilo“ už poriadne dlho. Nie je dokonalý, ani pre úplne každého. Ideálny príklad filmu, ktorému by pasovala nálepka potenciálneho kultu. Veľmi zaujímavá kuriozita presahujúca bežné filmárske remeslo.

Tot10 resizeTotálny rozklad (Havoc), Veľká Británia,USA, 2025
Dĺžka: 105 minút
Réžia: Gareth Evans
Scenár: Gareth Evans
Kamera: Matt Flannery
Hudba:Tyler Bates
Casting: Kelly Valentine Hendry
Strih: Sara Jones, Matt Platts-Mills
Scénografia: Tom Pearce
Kostýmy: Sian Jenkins
Producenti: Gareth Evans, Tom Hardy, Ed Talfan, Aram Tertzakian
Hrajú: Tom Hardy, Timothy Olyphant, Forest Whitaker, Jessie Mei Li, Luis Guzmán, Richard Harrington, Justin Cornwell, Gordon Alexander, Quelin Sepulveda, Sunny Pang, Michelle Waterson, Atul Sharma, Yann Yann Yeo, Timothy Hornor, Jill Winternitz, Nicole Joseph, Lockhart Ogilvie, Megan Lockhurst, Clarence Smith, Jennifer Armour, Jeremy Ang Jones, Tom Wu, Sharon D. Clarke, Jon-Scott Clark, David Cheung, Gareth Tidball, Narges Rashidi
Distribúcia: Netflix
Foto: ČSFD cz.

Vyhľadaj

2percenta

220x220stavoing

Táto webová lokalita používa súbory cookie pre lepšie používateľské prostredie. Ochrana osobných údajov tým nie je dotknutá.