Zabitý večer (Drop)
Režisér Christopher Landon začínal ako scenárista prevažne hororových filmov a podieľal sa takýmto spôsobom aj na sérii Paranormal Acitivity. K piatemu pokračovaniu nenapísal iba scenár, ale posadil sa aj na režisérsku stoličku, čím vlastne odštartoval svoju kariéru žánrového režiséra. O rok neskôr nakrútil film Skautov sprievodca zombie apokalypsou, ktorý sa nebral príliš vážne a Landon sa vzápätí udomácnil v pozícii režiséra hororových komédií. Z nich možno spomenúť filmy ako Všetko najhoršie alebo Slečna beštia, ktoré mali pozitívny kritický aj divácky ohlas. Mimo komediálneho žánra sa pokúša diváka zaujať vo svojom najnovšom filme Zabitý večer, ktorý by sme mohli považovať za modernú variáciu na staré „hitchcockovské“ thrillery.
Po smrti manžela sa Violet rozhodne, že je čas nadviazať novú známosť. Cez internet sa spozná s fotografom Henrym, ktorý sa zdá byť tým pravým. Doma teda so svojou sestrou necháva malého syna a odchádza do luxusnej reštaurácie, kde má prebehnúť zmieňované rande. Henry síce dorazí s meškaním, ale svojim prívetivým správaním to Violet čoskoro vynahradí. Problém nastáva v momente, keď ktosi Violet skontaktuje cez aplikáciu, ktorá dokáže prepojiť hostí večerajúcich v reštaurácii. Anonym sa jej začne vyhrážať a požaduje od nej splnenie niekoľkých veľmi nepríjemných úloh. Aby bola situácia ešte vyostrenejšia, má svojho človeka v dome, v ktorom Violet býva, a drží tak v kliešťach nielen Violet, ale aj jej syna a sestru. Kto je záhadný anonym a prečo si vybral práve Violet?
Zaujímavý je nápad koncentrovať dejisko filmu do reštaurácie v črevách moderného mrakodrapu, keď klaustrofóbickú situáciu umocňuje aj vysoké podlažie, na ktorom sa Violet nachádza. Ono „hitchcockovské“ sa vzápätí odráža v skutočnosti, že útočník je celý čas medzi hosťami, keďže aplikácia, ktorú používa, pôsobí len v rámci malého okruhu ľudí. Violet, ktorá na sebe nemôže dať najavo pohnutie, pretože páchateľ ju neustále sleduje, sa obzerá po hosťoch a snaží sa vydedukovať, ktorý z účastníkov ohrozuje bezpečnosť jej rodiny. My ako diváci sa teda pokúšame hádať spolu s ňou. Môže to byť slizko pôsobiaci klavirista, ktorý po Violet neustále pokukuje? Alebo prehnane ochotný čašník, ktorý len nedávno nastúpil do služby? Alebo je v tom nejakým spôsobom zapojený samotný fotograf Henry? Neistota a nedôvera voči účastníkom reštaurácie je stále hmatateľnejšia. Nepriateľ je blízko, ale zároveň ďaleko.
Zabitý večer pracuje s technologickými výdobytkami doby a prezlieka tak starosvetské napínavé thrillery do moderného šatu. Dôraz teda nie je na násilí a na hrôzach vyobrazených priamo pred našimi zrakmi, ale prím tu hrá budovanie napätia a paranoidná atmosféra, ktorá zasahuje rovnako diváka aj Violet. Táto poloha filmu, ktorej cieľom je udržiavať diváka v napätí čo najdlhšie, je skutočne vydarená a má schopnosť pohltiť sledujúceho. Menej presvedčivo už pôsobí akčný záver, ktorý je len akousi povinnou dohrávkou inak napínavého psychologického thrilleru. Christopher Landon však svoju režisérsku prácu zvláda dobre a povyšuje tak miestami príliš jednoduchý scenár (najmä čo sa rodinných sekvencií týka) na vizuálne zaujímavú a dynamickú snímku. Dokazuje tak, že svoje remeslo ovláda, a to nielen v kontexte hororových komédii, ale aj v rámci serióznejšie poňatých filmov.
Film Zabitý večer je príjemným príspevkom do škatuľky napínavých komorných thrillerov, ktoré v kinách väčšinou chýbajú, pretože ich vytláčajú priamočiarejšie a okázalejšie žánrovky. Azda aj preto viacerí ocenia poctivé budovanie napätia a zaujímavý nosný nápad predstavujúci hnací motor, ktorý rozpúta desivý sled udalostí. Záverečné minúty možno kazia celkový dojem z filmu (obdobne som pociťoval záverečné momenty z obdobne vystavaného filmu Wesa Cravena Nočný let), no skutočnosť, že sme s filmom prežili napínavý večer (a vôbec nie zabitý, ako hovorí názov) nám už nezoberú. Azda by si však dvojica scenáristov Jacobs a Roach mohla v budúcnosti trúfnuť aj na menej pohodlný záver.
Zabitý večer (Drop), USA, 2025
Dĺžka: 95 minút
Réžia: Christopher Landon
Scenár: Jillian Jacobs, Christopher Roach
Kamera: Marc Spicer
Hudba: Bear McCreary
Casting: Terri Taylor, Sarah Domeier Lindo, Ally Conover
Strih: Ben Baudhuin
Zvuk: Trevor Gates, Jonathan Wales, Hugh Fox
Scénografia: Susie Cullen, Kevin Downey
Kostýmy: Gwen Jeffares Hourie
Produkcia: Michael Bay, Jason Blum, Brad Fuller, Cameron Fuller
Hrajú: Meghann Fahy, Brandon Sklenar, Violett Beane, Jeffery Self, Reed Diamond, Gabrielle Ryan, Ed Weeks, Jacob Robinson, Travis Nelson, Sarah McCormack
Distribúcia: CinemArt SK
Premiéra v SR: 10. apríla 2025
Foto: CinemArt SK