Opičí človek (Monkey Man)
Všetko sa začína nežným hlasom matky, ktorá svojmu synovi rozpráva legendu o Hanumánovi. Napoly človek, napoly opičí hinduistický boh stelesňujúci odvahu a silu. V Ázii tento mýtus inšpiroval množstvo animovaných filmov a seriálov, akčný thriller Opičí človek čiastočne sprostredkúva postavu aj západnému publiku. Dev Patel po dvoch krátkometrážnych dielach predstavuje svoj celovečerný debut ako režisér, ku ktorému napísal scenár spolu s Paulom Angunawelom a Johnom Colleem.
Týždeň čo týždeň sa Kid (Dev Patel) necháva pod maskou opice zmlátiť v podzemných bojoch prehnitého organizátora Tigera (Sharlto Copley), aby mal dostatok peňazí na prežitie. O druhú prácu umývača riadu v Kráľovskom klube pre nemilosrdnú manažérku Queenie (Ashwini Kalsekar) sa však nezaujíma z finančných dôvodov: ide skôr o súčasť plánu pomsty. Policajný šéf Rana (Sikandar Kher) je totiž jedným z pravidelných hostí v tomto luxusnom podniku. Je to práve on, kto v minulosti zabil Kidovu matku Neelu (Adithi Kalkunte) počas brutálnej evakuácie jej rodnej dediny.
Patelovi sa v prvej hodine snímky darí cez filmové prostriedky navodiť neuveriteľnú intenzitu. Vždy sa bojuje v úzkych chodbách či vo výťahu. Často sa pritom nachádzame blízko pri postavách, a to vďaka zásluhe kameramana Sharona Meira, ktorý vsádza na najmä na veľké detaily. Jeho roztrasená ručná kamera vyvoláva pocit dezorientácie a totálneho chaosu, nikdy však na úkor totálnej straty prehľadu. Zároveň nikdy neslúži na zakrytie kaskadérskych dvojníkov alebo trikov, ale skôr nás účinne stavia priamo do perspektívy hlavnej postavy. Choreografie sú eklektického charakteru, inšpirované vplyvmi a myšlienkami z rôznych smerov. Okrem ázijských bojových umení a akčných filmov tu nájdeme aj explicitný odkaz na filmovú sériu John Wick už len z dôvodu, že obidva filmy majú spoločných niekoľkých producentov. Farebne štylizované zábery, prostredie v neónových svetlách klubu či záverečný súboj pred obrazom možno zasa pripomenie filmyNicolasa Windinga Refna.
O niečo viac to škrípe na úrovni fabule. Hlavným antagonistom snímky je guru Baba Shakti (Makarand Deshpande) a jeho kázne o poriadku, ktorými sa vracia k starým konzervatívnym hodnotám. Hoci sa tvári nanajvýš mierumilovne, v skutočnosti bezohľadne ničí skupiny existujúce mimo jeho normy – či už sú to dedinské komunity, ktoré stoja v ceste mestským projektom, alebo transrodové komunity jednoducho nezapadajúce do svetonázoru. Napriek skutočnosti, že je jednoznačne rámovaný ako záporná postava, nedostáva sa mu dostatok priestoru, zostáva akousi záhadnou nadpozemskou entitou, jeho častokrát karikatúrne vykreslenie je možno až na škodu. Prítomnosť sociálno-kritického podtónu má za účel dodať Opičiemu človekovi na relevancii, diferencovať ho od jemu podobných akčných thrillerov posledných rokov. Pre západného diváka budú referencie k reálnym politickým figúram,či dianiam v Indii, zrejme neuchopiteľné, možno v nich však nájsťparalely k situácii vo vlastnej krajine.
Bohužiaľ, pôsobí tento aspekt až príliš banálne a prvoplánovo, nezachraňuje snímku od podvoleniu sa otrepaným schémam žánru. Dostáva sa nám aj nahliadnutia na pomerne neznámu komunitu Indie – Kid nachádza dočasné útočisko v náboženskej queer sekte. Práve tu však rozprávanie zasadzuje prudkú brzdu, skrze repetitívne retrospektívy obíja divákovi motivácie hlavného hrdinu o hlavu a pomerne zaujímavé prostredie využíva na utápanie sa v klišé. Nechýba tak pozviechanie sa po prvotnej porážke, „nájdenie seba samého“ v podobe tréningu so spirituálnym mentorom a montáž fyzického zdokonaľovania sa v hudobnom rytme. Aj keď sa skupinka vyvrheľov hodí k spoločenskému komentáru filmu, otravnánávšteva spomalí predtým na plno rozpútané fyzicky intenzívne dianie.
Navzdory technickej brilantnosti a schopnej choreografii nie až tak početných bitiek sa Dev Patel trochu stráca. Akčný film z nezvyklého, divácky atraktívneho prostredia akoby si na svoje plecia vzal priveľa. Čo zostáva v pamäti je ohromný potenciál a vášeň, s ktorou je Dev Patel v ringu ako herec a režisér.
Opičí človek (Monkey Man), USA, Kanada, 2024Dĺžka: 121 minút
Réžia: Dev Patel
Scenár: Dev Patel, Paul Angunawela, John Collee
Kamera: Sharone Meir
Hudba: Jed Kurzel
Strih: Dávid Jancsó, Tim Murrell, Joe Galdo
Zvuk: Kelly Cole, Bill Mellow, Sandra Portman, Stephen P. Robinson
Scénografia: Pawas Sawatchaiyamet, Yasmin Sethi
Kostýmy: Divvya Gambhir, Nidhi Gambhir
Produkcia: Dev Patel, Jomon Thomas, Jordan Peele, Basil Iwanyk, Erica Lee, Ian Cooper, Win Rosenfeld, Christine Haebler, Samarth Sahni, Anjay Nagpal, Bavand Karim
Hrajú: Dev Patel, Sharlto Copley, Sikandar Kher, Pitobash Tripathy, Sobhita Dhulipala, Vipin Sharma, Makrand Deshpande, Ashwini Kalsekar, Adithi Kalkunte
Distribúcia: CinemArt SK
Premiéra v SR: 4. apríla 2024
Foto: CinemArt SK