Šťastné a krvavé (There's Something in the Barn)

Sta6 resizeBýva príjemným zvykom, že sa počas decembrových dní v kinách objavujú filmy tematicky spriaznené s obdobím Vianoc. Zväčša ide o rodinné filmy, moderné rozprávky, ale prichádzajú aj snímky, ktoré sú orientované na dospelého diváka. Dospelý divák nazerá na vianočné sviatky úplne inou optikou ako dieťa, a preto znesie aj temnejšie a cynickejšie pohľady na tieto „najkrajšie sviatky roka“, čo je azda aj dôvodom, prečo sa tešia obľube snímky, ktoré by sme mohli označiť za vianočné horory. Tie sú nám niekedy ponúkané v odľahčenom šate, tak ako je to aj v prípade snímky Šťastné a krvavé, a okorenené dávkou čierneho humoru.

Pod nepríliš nápaditým distribučným názvom Šťastné a krvavé (originálny názov There´s Something in the Barn, teda „Niečo sa skrýva v stodole“, by bol priliehavejší) sa skrýva žánrovo pestrá koláž pohybujúca sa niekde medzi komédiou, hororom a rodinným filmom (i keď nás vulgarizmy rýchlo presvedčia, že Sta resizefilm nie je určený detskému divákovi). Preto niet divu, že sa réžie ujal nórsky filmár Magnus Martens, ktorý vo svojej filmografii rád preskakuje zo žánra na žáner, a spojenie hororu a komédie mohlo ukázať jeho dobrú orientáciu v žánrovom filme.

Film sa začína pohľadom na bežnú americkú rodinku, ktorá sa po smrti rodinného príslušníka sťahuje do Nórska za novým životom do zdedeného romanticky pôsobiaceho domčeka na nórskej samote. Snaha Američanov prispôsobiť sa nórskemu spôsobu života nepôsobí veľmi autenticky, z čoho nie je nadšená najmä tínedžerka Nora, snívajúca skôr o kalifornských plážach ako o snehových pláňach severskej krajiny. Novým podmienkam sa však rýchlo prispôsobuje najmladší člen rodiny Lucas, zaujatý najmä legendami o drobných mužíkoch – elfoch. Jedného z nich napokon objaví aj v stodole za rodinným domom.Ten sa javí priateľsky, ale neradno ho nahnevať. Podľa informácií, ktoré Lucas získa, Sta2 resizeelfovia neznášajú jasné svetlá, hluk a zmeny. Keďže rodičia Bill a Carol svojmu synovi Lucasovi neveria, na elfov komfort nedbajú. Po tom, ako usporiadajú hlučný vianočný večierok so susedmi z najbližšieho okolia, pretečie pohár elfovej trpezlivosti, a ten je pripravený rodine, dosť nevyberavým spôsobom, škodiť.

Šťastné a krvavé sa začínajú ako komediálny film o rozdieloch medzi americkou a nórskou kultúrou, a miestami sú tieto kultúrne porovnávania skutočne vtipné. Americkú pohostinnosť strieda severský chlad, strojenú veľkodušnosť amerických obyvateľov zasa pomaly sa roztápajúca prívetivosť rezervovanejších severanov. Pochopiteľne, že film pracuje so stereotypmi, aby posilnil komický efekt. Stereotypizovaná je napokon aj ústredná rodinka, v ktorej sa vyskytuje rebelujúca tínedžerka, jej naivný Sta4 resizemladší brat a, azda aby bol konflikt v rodine ešte viac vyhrotený, nevlastná matka detí Carol, ktorá sa do rodiny dostala po smrti ich biologickej matky. Bill je zasa otcom, ktorý by rád rodinu držal pohromade, ale príliš sa mu to nedarí. Do tejto šablónovitej rodinky bolo teda nutné zakomponovať istý ozvláštňujúci prvok, čo tvorcom umožnil fantastický motív v podobe elfích výtržníkov.

S príchodom agresívnych elfov na scénu, sa mení aj atmosféra filmu, aj keď film nikdy neupúšťa od svojej komickej stránky. Elfovia síce nie sú natoľko hroziví, aby dokázali vyvolať v modernom divákovi strach, ich vyčíňanie, často krvavé, však desivo naozaj pôsobí. Ak by sa však film skrátil o drastickejšie momenty a ubudli by vulgarizmy, mohol by byť pokojne zástupcom rodinného kina v štýle staršieho filmu Gremlins (1984). To je aj problémom filmu Šťastné a krvavé. Na jednej strane pôsobí ako tradičná Sta3 resizerodinná komédia, na strane druhej sa snaží krvavejšími scénami zapáčiť dospelému publiku, pre ktoré však bude snímka azda príliš infantilná.

Šťastné a krvavé je slušnou oddychovou zábavou v predvianočnom období, od ktorej netreba mať prehnané očakávania. V takom prípade môže príjemne prekvapiť. Snaha odkloniť sa od tradičnej rodinnej zábavy ho však pripravuje o značnú časť mladších divákov, čo sa zjavne prejaví aj v prípade návštevnosti filmu. Preto sa film zapáči najmä staršiemu divákovi, v ktorom ešte stále prežíva hravé dieťa (alebo v tomto prípade nahnevaný elf).

Sta5 resizeŠťastné a krvavé (There's Something in the Barn), Nórsko, Fínsko, 2023
Dĺžka: 100 minút
Réžia: Magnus Martens