Aspoň jeden gól (Next Goal Wins)

Hodnotenie používateľov: 3 / 5

Hviezdy sú aktívneHviezdy sú aktívneHviezdy sú aktívneHviezdy sú neaktívneHviezdy sú neaktívne

Gol resizeSympatický, no nie príliš talentovaný tím má ambície dosiahnuť niečo veľké a najme si na to nekonvenčného trénera. Premisa stará a opozeraná natoľko, že z nej navonok nemožno už hádam nič viac vyžmýkať. Kokosy na snehu (Cool Runnings), Hokejový zázrak (Miracle) alebo Orol Eddie (Eddie the Eagle) - to je len niekoľko príkladov z daného subžánru, ktoré môžu divákovi napadnúť, pričom preferencia bude determinovaná najmä generačnými dôvodmi.

Ani režisér Taika Waititi, bohužiaľ, nedokázal k tomuto už mnohokrát prerozprávanému príbehu vo svojom filme Aspoň jeden gól veľa dodať. Je si toho však vedomý, a preto z trénera urobí filmového fanúšika, ktorý sa “inšpiruje” napríklad záverečnou motivačnou rečou z filmu Víťazi a porazení (Any Given Gol2 resizeSunday).Opakujúcim sa motívom sú aj tréningové metódy z Karate Kid. Nekonečná séria zaužívaných postupov, schém a klišé Waititiho neodrádza, skôr ho povzbudzuje, aby vzdal hold klasickým športovým filmom vlastnej mladosti, ktoré transformuje pre novú generáciu. Akokoľvek inšpiratívny môže byť skutočný príbeh tohto národného tímu, jeho celovečerné filmové spracovanie napriek tomu pôsobí otrepaným dojmom.

Malý ostrov v južnom Pacifiku je domovom najhoršieho futbalového tímu na svete: tímu, ktorý naposledy prehral zápas o 31 gólov v kvalifikácii na MS 2002 a od svojho vzniku ešte nestrelil jediný gól. Ostrov sa volá Americká Samoa – jeho obyvatelia si pokorne želajú, aby ich národný tím aspoň raz strelil gól. Na ich podporu im priletí anglický tréner Thomas Rongen (Michael Fassbender), ktorý práve Gol3 resizeprechádza rozvodom, rád si vypije a pre svoje vyčíňanie už prišiel o niekoľko zamestnaní. Nahnevaný Rongen má naučiť Amerických Samoanov, ako vyhrať. Jediný gól proti konkurenčnému Tongu by im stačil. Športové aspekty filmu sú sprostredkované skrze početné montáže, pričom v rámci členov tímu hrá hlavnú úlohu v príbehu Jaiyah (Kaimana). Patrí k tretiemu pohlaviu nazývanému "Fa'afafine" v kultúre Americkej Samoy. Keďže Fa'afafine nepatria medzi binárne pohlavia, Jaiyah bojuje o miesto v mužskom tíme ešte tvrdšie, pretože túži po prijatí do sveta športu aj mimo ostrova. Waititi pritom, ako zvyčajne najlepšie funguje v momentoch, keď odoláva prepadu do prílišnej melodramatickosti a ropzrávanie a tonalitu udržiava v rytme tanca ľahkosti a absurdity, podobne ako aj v Králiček Jojo (Jojo Rabbit). Keď pominú slzavé scény a film sa opäť preklopí do roviny dobromyseľnej komédie, pôsobí Waiti vo svojom Gol5 resizeelemente omnoho obratnejšie.

Spôsob prezentovania mizanscény a miestneho koloritu má za úlohu urobiť svet sympatickým vo všetkých jeho zvláštnostiach. Čistý biotop južných morí má pritom v zásobe množstvo gagov. Miestnym vrcholom je príliš ambiciózny predseda klubu Tavita (Oscar Kightley), ktorý má niekoľko čiastočných úväzkov, aby sa udržal nad vodou. Napriek tomu si nájde čas vyzdobiť Rongenovu kajutu obrázkami Ježiša a Dolly Partonovej. Pre funknčosť naratívu je nevyhnutné vziať si ostrovanov a ich osobitosti k srdcu. V prológu Waititi oznamuje, že tento film bude dielom, pri sledovaní ktorého budete chcieť skákať od radosti, keď podceňovaný tím zvíťazí. Avšak táto úprimna forma radosti môže nastúpiť len za podmienky, že si skutočne obľúbite členov tímu v čase, keď nastane rozhodujúci zápas. V Gol6 resizenajnovšom Waititiho filme herecky hviezdi Michael Fassbender ako drsný Angličan, jeho americko-samoský náprotivok Oscar Kightley a nováčik Kaimana tiež statočne a presvedčivo zvládajú komediálne i vážnejšie ladené momenty.

Diváka alergického na klišé a vyššie spomínanú omieľanú športovú premisu Aspoň jeden gól nepoteší. Taika Waititi režíruje technicky solídny, no nijak zvlášť nápaditý športový film. Ak však hľadáte hrejivý pocit z osvedčenej receptúry, ktorá krátko po zhliadnutí vyprchá z hlavy, ste možno na spávnej adrese.

Gol8 resizeAspoň jeden gól (Next Goal Wins), USA, 2023
Dĺžka: 104 minút
Réžia: Taika Waititi
Scenár: Taika Waititi, Iain Morris
Kamera: Lachlan Milne
Hudba: Michael Giacchino
Strih: Tom Eagles, Yana Gorskaya, Nicholas Monsour, Nat Sanders
Scénografia: Ra Vincent
Masky: Ralph Malani
Kostýmy: Miyako Bellizzi
Produkcia: Mike Brett, Jonathan Cavendish, Steve Jamison, Garrett Basch
Hrajú: Michael Fassbender, Oscar Kightley, Elisabeth Moss, Kaimana, Rhys Darby, Rachel House, David Fane, Angus Sampson, Uli Latukefu, Will Arnett, Taika Waititi, Beulah Koale, Lehi Makisi Falepapalangi, Ioane Goodhue, Sisa Grey, Luke Hemsworth, Kaitlyn Dever, Chris Alosio