Baby na úteku (Drive-Away Dolls)

Hodnotenie používateľov: 3 / 5

Hviezdy sú aktívneHviezdy sú aktívneHviezdy sú aktívneHviezdy sú neaktívneHviezdy sú neaktívne

Baby na uteku 1Záhadný kovový kufor, chaotický lesbický pár, neschopní gangstri a policajné zložky. Takto možno v skratke opísať netradičnú roadtripovú komédiu Baby na úteku od Ethana Coena, ktorú tentokrát nakrútil bez bratskej pomoci. Hoci sa dej v skutočnosti odohráva v roku 1999, pokojne by sa s prižmúreným okom dal preniesť do súčasnej Ameriky. Joel Coen zaznamenal svoj pozoruhodný sólový režijný debut v roku 2021 s filmom The Tragedy of Macbeth, v ktorom si známe dielo svojsky prispôsobil. Teraz ho nasleduje brat Ethan. V roku 2022 už predstavil svoj prvý samostatný debut v podobe dokumentu Jerry Lee Lewis: Trouble in Mind. Baby na úteku sú teda prvým hraným sólo-filmom, ktorým sa americký režisér snaží nadviazať na svoje dávne úspechy. Samostatné debuty bratov by hádam ani nemohli byť odlišnejšie. Zatiaľ čo Joel nakrútil umelecky ambicióznu čiernobielu shakespearovskú adaptáciu, Ethan sa vydal podstatne krikľavejším a vtipnejším smerom. No napriek prominentnému obsadeniu – okrem Pedra Pascala aj Matt Damon, Colman Domingo či Miley Cyrus – bohužiaľ nemožno hovoriť o trefe do čierneho.

Baby na uteku 3Jamie (Margaret Qualley) je lesba a neprimerane holduje nezáväznej zábave, respektíve rada experimentuje, čo sa jej partnerke Sukie (Beanie Feldstein) vôbec nepozdáva. Bez ďalších okolkov je tak Jamie vyhodená z bytu a odíde bývať k Marian (Geraldine Viswanathan), ktorá je ale pri vyjadrovaní svojej sexuality oveľa úzkostlivejšia a zdržanlivejšia. Marian sa rozhodne navštíviť svojich príbuzných v Tallahassee na Floride a Jamie sa k nej spontánne pridá. V požičovni áut však dôjde k zmätku. Nevedomky si vezmú auto, v ktorého kufri sa nachádza nebezpečný tovar určený pre veľmi špecifického recipienta. To nezostane bez následkov, pretože kým tieto dve mladé ženy jazdia naprieč krajinou, vrahovia (Joey Slotnick, C. J. Wilson) sú im v pätách...

Dramaturgicky sa film pohybuje niekde medzi drsnou groteskou a krimi akciou. V skutočnosti chceli Ethan Coen a jeho partnerka Tricia Cooke, s ktorou napísal scenár, zrejme vdýchnuť nový život žánru road movie skrze queer dejovú líniu. Predovšetkým v hojnom počte sa vyskytujúce bizarné dialógy a Baby na uteku 2kolízia absurdných a extrémne násilných momentov charakterizuje hlavný naratívny oblúk. Dej opakovane prerušujú pestré psychedelické sekvencie, ktorých význam sa vo filme odhalí pomerne neskoro. V štýle klasickej schémy road movie sa dvojica na svojej ceste pristavuje pri rôznych miestach či postavách, z ktorých každá oplýva istou dávkou dynamickej a humornej kvality.

No ani postupne sa črtajúci milostný príbeh, ktorý predstavuje skutočnú inováciu v Coenovskom vesmíre, nepridáva filmu potrebnú váhu. Tonálne nevyrovnanému rozprávaniu zloženému z recyklovaných motívov nepomáhajú ani rádoby odvážne lesbické sexuálne scény, ani herci, ktorí sú ako vždy výborne obsadení aj do tých najmenších vedľajších úloh – napríklad Matt Damon ako ultrakonzervatívny senátor, ktorý zblúdil. Zároveň to aj napriek coenovsky precíznej vizuálnej stránke Baby na uteku 5a vyšinutým postavám pôsobí občas trochu fádne. Coen a spoluautorka Tricia Cooke akoby toho chceli naraz povedať priveľa a zároveň nič. Baby na úteku sú filmom okrem iného aj o homosexualite v deväťdesiatych rokoch (s jasným presahom do súčasnosti), rôznych prístupoch k nej a klišé, ktoré sa snímka snaží humorne rozobrať. To, čo drží jemne skonštruovaný, esteticky eklektický roadtrip ako tak pohromade je nezameniteľný zmysel pre načasovanie, ktorý charakterizuje všetky diela Coenovcov.

Keď sa už rozhodnete nebrať zobrazované príliš vážne, môžete sa na filme naozaj zabaviť. No Marian a Jamie majú byť viac než len komediálne duo: ich dynamika a kontrastnosť vytvára aj emocionálne jadro filmu. Vzťah medzi oboma sa prehlbuje, k úplnej funkčnosti mu však chýba vierohodnosť. Baby na úteku sú podivne bezcieľnou zmesou komédie, thrilleru, road movie a queer romantiky. Znie to divoko a miestami dokonca aj trošku zábavne.

Baby na uteku 4Baby na úteku (Drive-Away Dolls)
Réžia: Michael Mohan
Scenár: Andrew Lobel