Chlpatá rodinka (Sasquatch Sunset)
Námet je to skutočne nevšedný. Bude reč o rodinke Sasquatchov, hovorí sa im aj Bigfooti, teda dvojnohý hominid. Doteraz sa ich existencia nepotvrdila, mali by sa nachádzať v severozápadných lesoch USA a kanadskej provincie Britská Kolumbia. Tento hominid je vraj vysoký až dva metre a jeho telo je poryté hustou tmavou srsťou. Kolujú o ňom rôzne chýry, isté je, že v roku 1958 nafotil antropológ a archeológ Donald Neil Abbott sériu chodidiel tohto tvora v severnej Kalifornii, kde sa vraj nájdu až stovky. Rodinke Sasquatchov, čiže seskvečov sa venuje film Chlpatá rodinka režisérskej dvojice David a Nathan Zellner.Aby si divák tento film skutočne vychutnal je nutné na úvod toto malé vysvetlenie. Snímka má premiéru dnes, ale zároveň je súčasťou pripravovanej Prehliadky Be2Can.
Neprivolávaj nič zlého (Speak No Evil)
Vlastne je to celkom nedávno (marec 2022), čo sa v kinách objavil originálny dánsky thriller s medzinárodným názvom Speak No Evil. Ako je však známe, ak sa americkým producentom čosi zapáči, nikdy nečakajú dlho, a tak tu máme po dvoch rokoch rovnomenný americký remake, na ktorý sa podujal James Watkins – režisér úspešných hororov ako Jazero Smrti alebo Žena v čiernom. Táto záľuba v remakoch súvisí s neochotou väčšinovej časti amerických divákov sledovať európske filmy či nebodaj čítať titulky zároveň s odsýpajúcim dejom. Je teda otázne, ako k podobným filmovým dielam pristupovať, keďže vlastne rozprávajú iným spôsobom niečo, čo bolo zaujímavé a originálne, a predávajú to v krajšom, pozlátenejšom obale masovejšiemu publiku. V mojej recenzii teda nebudem môcť chváliť originalitu scenára (ten nám predstavili dánski bratia Tafdrupovci vo svojom filme dva roky dozadu), ale pokúsim sa vyjadriť ku kvalite samotného remaku a odpovedať na celkom logickú otázku: Oplatí sa vidieť americkú prerábku aj keď som už videl dánsky originál?
Zenit
Pri počutí mena György Kristóf možno popátrame v pamäti a spomenieme si na film Out, ktorý vznikol v roku 2017 ešte ako študentský film mladého režiséra. Film sa vtedy dostal do sekcie Un Certain Regard v Cannes. Vo filme päťdesiatročný Ágoston putuje na východ Európy s nádejou na získanie práce. A možno aj ulovenie svojej ozaj veľkej ryby. S menom režiséra sa teraz stretávame znovu, keďže do distribúcie prichádza jeho film Zenit. Kto teda je ten mladý muž s maďarským menom?
Maria Montessori
Lepšie než názov Maria Montessori, by viac sedel preklad originálneho, francúzskeho, názvu La nouvelle femme (Nová žena) Pretože o tom práve film je. Nie je len o životnom príbehu Marie Montessori (Jasmine Trinca), ale celkove o živote žien na prelome storočí. Svet okolo sa menil, ale úloha žien ostávala stále rovnakou. Byť poslušnou manželkou. A táto žena, žijúca v modernom svete sa snaží presvedčiť mužov, že aj oni môžu fungovať samostatne a vyspelo...
Za horami (Par-delà les montagnes/Behind the Mountains)
Tuniský režisér Mohamed Ben Attia upozornil sa seba už celovečerným debutom Hedi (2016), v ktorom sa venoval tuniskej spoločnosti oscilujúcej medzi zakorenenými tradíciami a vpádom modernity. V tomto duchu pokračuje aj vo filme Za horami, v ktorom rozvíja svoje vízie budúcnosti v rôznych polohách a aby to bolo ešte atraktívnejšie navyše snímku okorenil aj kriminálnou zápletkou. Hlavný hrdina Rafik (Majd Mastoura), jedného dňa ako víchor vletí do svojej kancelárie a všetko čo vidí porozbíja a potom vyskočí von oknom. Ako zázrakom sa mu, okrem nepatrných škrabancov, nič nestane. Pochopiteľne putuje do väzenia a len čo si odsedí svoj trest ukradne zo školy svojho syna Yassina (Walid Bouchhioua) a ide s ním do hôr. Chce presvedčiť chlapca, že nie je blázon, ako to všetci tvrdia, a vie lietať.
Beetlejuice Beetlejuice
Tim Burton sa vracia, nielen s pokračovaním kultovej hororovej komédie, ale aj autorsky. Do domu vo Winter River sa vracajú tri generácie výstrednej rodiny Deetzovcov. Lydiin (Winona Ryder) život ostáva stále prepojený so svetom duchov. Čo takého sa môže stať, keď jej skeptická dcéra objaví na pôjde tajomný zmenšený model mestečka? Trikrát môžete hádať, kto sa vráti...
Longlegs
Osgood Perkins nie je žiadnym hororovým nováčikom. Nakrútiť horor, ktorý by zaujal širšiu verejnosť, sa pokúša už od roku 2015. Mal tri pokusy, ktoré si väčšiu pozornosť nezískali, no, našťastie, si nepovedal trikrát a dosť, a moderného hororového diváka (spolu s kritikou) si získal až svojim štvrtým pokusom so záhadným, ťažko preložiteľným názvom Longlegs. Odozva zo zahraničia bola dokonca natoľko priaznivá, že obmäkčila aj slovenských kinodistribútorov, ktorí sa na poslednú chvíľu rozhodli túto netradičnú snímku sprostredkovať slovenskému divákovi.
Hajjan
Začiatkom roku 2019 mal v našich kinách premiéru film Yomeddine (recenzia na našom webe) a režisér Abu Bakr Shawky vtedy navštívil ČR aj s producentkou filmu Dinou Emam. Film už mal na konte neštatutárnu cenu Francoisa Chalaisa z MFF v Cannes a bol egyptským kandidátom na Oscara. Hajjan je jeho ďalším filmom a kým Yommedine koprodukovali s Egyptom USA a Rakúsko, kde režisér žije, tento krát film s Egyptom spolufinancovala Saudská Arábia, ktorej na nejakom rozvoji filmu zrejme záleží, aj keď sa limituje prísne stráženými enklávami, kam majú prístup len vybrané skupiny. V duchu nájomnej stratégie, ovládajúcej značnú časť Blízkeho východu, si pozýva zvonku režisérov, dokonca i režisérky, ako to bolo v prípade Haiffy Al Mansoor, Saudky žijúcej v Kalifornii, kde i pracuje. V prísne ortodoxných moslimských krajinách má filmová tvorba zvláštne postavenie luxusného tovaru na vývoz, lebo funguje v priestore, kde obvykle neexistuje štandardná sieť kín, ale nie sú výnimočné opulentné filmové festivaly.
Vrana (The Crow)
Všetko to začalo jednou videonahrávkou, ktorú v kritickej chvíli odoslala Shelly (FKA Twigs) jej kamarátka Zadie (Isabella Wei) na mobil. Tajuplného Vincenta Roega (Danny Huston), veľmi vplyvného muža, ktorý z najvyšších priečok moci často krát ťahá za nitky mimoriadne manipulatívnym a zločinným spôsobom, by existencia podobného dôkazového materiálu asi veľmi nepotešila. Panika však Zadie dovedie priamo do náruče prenasledovateľov, nehovoriac už o tom, že pár Roegových šeptaných slov do ucha ju prakticky doženie k samovražde. Ak Shelly nechce dopadnúť podobne, musí svoj mobil dobre ukryť a okamžite sa dať na útek. Možno by nebol zlý nápad ani úmyselne vraziť do dvojice hliadkujúcich policajtov, ktorí by mohli nájsť v jej kabelke nedbalo skryté vrecúško s drogami - keby jej prenasledovatelia už dýchali na chrbát tak veľmi, žeby sa ich nemohla striasť inak. A tak sa zatknutá a súdom odporúčaná na liečbu závislosti ocitne v jednej protidrogovej liečebni spoločne s Ericom (Bill Skarsgård), budúcou osudovou láskou svojho života...
Tiché znamenie (Blink Twice)
Možno s istou dávkou presvedčenia tvrdiť, že pozvania od bohatých, vplyvných mužov z technologického priemyslu do ich vzdialených a izolovaných rezidencií by sa spravidla mali odmietať. Aspoň to nás už niekoľko rokov s veľkým dôrazom učia filmy a televízne seriály. Napríklad v celovečernom debute Alexa Garlanda Ex Machina (2017) sa mladý programátor zapletie do nebezpečnej hry zahŕňajúcej nevyspytateľnú umelú inteligenciu na pozemku svojho excentrického šéfa. Podobne je tomu aj v sedemdielnej minisérii Vražda na konci sveta (A Murder at the End of the World, 2023), ku ktorej možno odteraz zaradiť aj režijný debut herečky Zoë Kravitz – pomerne sebavodomo inscenovaný thriller Tiché znamenie.