Nádhera života (Die Herrlichkeit des Lebens /The Glory of Life)
Tento rok uplynulo 100 rokov od smrti Franza Kafku, ktorý sa však svojou literárnou tvorbou stal nesmrteľným. Jeho odkaz odznieva v rôznych podobách naprieč celým spektrom ľudskej umeleckej tvorby, napríklad už len v prívlastku „kafkovský“. Nie je tak prekvapivé, že sa tento rok objavuje hneď niekoľko produkcií pripomínajúcich nemecky píšuceho spisovateľa. Medzi ne patrí seriál Kafka a v kinách práve uvádzaný film Nádhera života - dojímavá dráma, ktorá skúma posledný rok života Franza Kafku zameriavajúc sa na jeho nečakaný a transformačný milostný príbeh s Dorou Diamantovou.
40-ročný Franz Kafka (Sabin Tambrea) sa v roku 1923 zdržiava na pláži pri Baltskom mori u svojej sestry Elli (Daniela Golpashin) a jej rodiny. Tam stretáva 25-ročnú vychovávateľku Doru Diamant (Henriette Confurius), ktorá pochádza z Poľska. Obaja spolu trávia veľa času a postupne sa zbližujú. Franz povie Dore o svojej tuberkulóze, tá s ním aj napriek tomu chce nadviazať vzťah. Franz plánuje nasledovať Doru do Berlína. Avšak pár musí v honbe za spoločným šťastím prekonať množstvo prekážok.
Najzaujímavejším aspektom adaptácie nakrútenej podľa rovnomennej románovej predlohy Michaela Kumpfmüllera je nakoniec zvolená perspektíva. Tá nepozerá na mužskú umeleckú postavu cez prizmu jeho literárnej tvorby, ale prostredníctvom milostného vzťahu. Ten možno nebol najdlhší, ale bol posledným vzťahom Franza Kafku, pričom Dora Diamant mala podľa otcovho príkazu rozhodnúť o mieste jeho pochovania. Kto teda očakáva biografický film v typickom slova zmysle, bude sklamaný. Režisérske duo Georg Maas a Judith Kaufmann rozprávajú prakticky klasický milostný príbeh, ktoré ho primárnym ozvláštnením je prítomnosť Kafku. Prchký protagonista je predstavený v nápadne elegantnom oblečení, ktoré tvorí silný kontrast s uvoľneným letným prostredím. Sedí v čiernom saku s kravatou a klobúkom na pláži a zabáva skupinu detí. Napokon aj vzťah, ktorý sa vyvíja medzi Kafkom a Dorou, má veľmi jemný, váhavý a kontrastný charakter. Kamera, vedená režisérkou Judith Kaufmann, zachytáva obrazy akoby vytrhnuté zo zasneného rojčenia.
Dvojica v Berlíne spoločne zvláda každodenný život, hoci si, rovnako ako divák, uvedomuje nevyhnutnosť tragického konca. Od začiatku je jasné, že tento príbeh nemá budúcnosť. To samo o sebe poskytuje veľký potenciál pre emocionálny náboj, ktorý však, našťastie, vo filme nie je silene nadužívaný. Scenár sa pritom väčšinou úspešne vyhýba pátosu pri zobrazovaní Kafkovej tuberkulózy. Film sa nesústreďuje na osudovú rezignáciu, ale ukazuje dvoch ľudí, ktorí sa snažia oslobodiť sa neprajných od okolností a nasledovať svoje city. Napriek tomu sa nevyhýba tvrdým realitám Kafkovej choroby a jej vplyvu na jeho vzťah sDorou. Nádhera života prekvapivo funkčne a harmonicky spája do celkového životného obrazu tragiku a jemný humor. To isté platí o hereckých výkonoch a ich vzájomnej kontrastnosti. Zatiaľ čo Sabin Tambrea pôsobí zvláštne neprítomne, stojí nemotorne a vyjadruje sa veľmi vyberane, Henriette Confurius presviedča svojím temperamentom a optimizmom. Spolu sa smejú, diskutujú, kúpu sa v mori, podnikajú výlety na motorke.
Vzdialene možno film chápať aj ako príbeh o dospievaní (coming of age), pokus stať sa nezávislým – od rodičov, od názorov a obáv iných. Franz teda najprv nasleduje Doru do Berlína, kde žije a pracuje. Láska medzi nimi je triumfom nad pochybnosťami a pokorným prijatím osudu. Napriek svojim silným však stránkam, bohužiaľ, nedokáže Nádhera života aj kvôli svojmu konvenčnému prístup k rozprávaniu stopercentne presvedčiť a zaujať, nevyužíva naplno potenciál na hlbšie preskúmanie Kafkovej komplexnej osobnosti alebo jeho priateľstva s Maxom Brodom. V dôsledku toho tak mimo slávneho mena svojho protagonistu príliš nevyčnieva z radu melancholicky ladených romantických príbehov, každoročne vznikajúcich v hojnom počte.
Nádhera života (Die Herrlichkeit des Lebens/The Glory of Life), Nemecko / Rakúsko, 2024 Dĺžka: 98 minút
Réžia: Georg Maas, Judith Kaufmann
Predloha: Michael Kumpfmüller (kniha)
Scenár: Georg Maas, Michael Gutmann
Kamera: Judith Kaufmann
Hudba: Jonas Hofer, Paul Eisenach
Casting: Anja Dihrberg-Siebler
Strih: Hansjörg Weißbrich, Gisela Zick
Zvuk: Matteo Bohé, Hendrik Bleier
Scénografia: Katharina Wöppermann
Masky: Regina Breitfellner
Kostýmy: Tanja Hausner
Produkcia: Solveig Fina, Tommy Pridnig, Helge Sasse
Hrajú: Henriette Confurius, Sabin Tambrea, Daniela Golpashin, Manuel Rubey, Luise Aschenbrenner, Alma Hasun, Mira Griesbaum, Lionel Hesse, Michaela Caspar, Kristian Wanzl Nekrasov, Leonard Altaras, Klaus Huhle, Caspar Stoltenberg, Mia Klein Salazar, Peter Moltzen, Friederike Tiefenbacher, Wilhelm Spillmann, Ida Streicher, Liv Adam, Alma Creutzburg, Yuna Diekmann, Anouk Özdönmez, Leah Rabaev, Elise Schmieder
Distribúcia: Film Europe
Premiéra v SR: 5. decembra 2024
Foto: Film Europe