Semmelweis (A láthatatlan gyilkos)

Hodnotenie používateľov: 3 / 5

Hviezdy sú aktívneHviezdy sú aktívneHviezdy sú aktívneHviezdy sú neaktívneHviezdy sú neaktívne

Sem resizeAutobiografické filmy o významných postavách maďarskej histórie, umenia, či vedy nie sú veľmi frekventovaným žánrom, skôr by sme narátali historické plátna z obdobia svetových vojen ako Prirodzené svetlo (2021), ktorý nakrútil Dénes Nagy podľa románu Pála Závadyho, filmy venované holocaustu, Saulov syn (2015) alebo film 1945 (2017), prepisy literárnych románov Miloval som svoju ženu (2021), Veľký zošit (2013) alebo populárne dobové príbehy ako bol napríklad Kincsem (2017). Film o slávnom lekárovi pôrodníkovi Ignácovi Semmelweisovi (1818-1967), ktorý odhalil príčinu častého úmrtia žien na horúčku šestonedieľok, je v tomto žánri s najväčšou pravdepodobnosťou snahou rozšíriť a popularizovať slávnych Maďarov a pripomenúť svetu ich význam.

Hádať, do akej miery súvisí s politickými akcentami na patriotizmus a prezentovanie národných hodnôt je asi zložité, ale nie vylúčené aj preto, že sa v príbehu z Viedne začiatku Sem2 resize19. storočia naznačuje napätie medzi Rakúšanmi a Maďarmi, aj keď len na pôde nemocnice, kde pracuje národnostne zmiešaná skupina lekárov. Semmelweis demonštratívne v závere filmu odmieta významnú pozíciu hlavného lekára, odchádza do Budapešti a význam tohto gesta je čitateľný.

Semmelweisa (Miklós H. Vecsei) v úvode filmu Semmelweis (pôvodný názov Neviditeľný vrah) vidíme ako prísneho až diktátorského lekára, z ktorého má personál rešpekt. Do nemocnice prichádza mladá zdravotná sestra Emma Hoffmanová (Katica Nagy). Svoje predošlé pôsobenie musela opustiť kvôli podozreniu, že mala pomer so svojim nadriadeným. Kliniku vedie lekár Klein (László Gálfi) a voči Semmelweisovi netrpí zbytočnými sympatiami. Tých sa Sem3 resizedostáva jeho kolegovi Ferdinandovi Kollárovi (Tamás Kovács). Emma má sestru, ktorú sa snaží dostať zo sirotčinca a preto kývne na žiadosť Kollára, aby na Semmelweisa donášala. V nemocnici umierajú mladé rodičky častejšie než v okolí a on sa urputne snaží prísť na dôvod, prečo sa tak deje. Študuje štatistiky, venuje sa pitvám mŕtvych, ale ženy umierajú ďalej. Postupne pochopí, že dôvodom sú vlastne lekári. Má podozrenie, že nebezpečnú nákazu prenášajú oni sami. Keď pri jednej z pitiev nemotorný medik poraní jeho kolegu Kolečka skalpelom a on zomrie, pochopí, že je potrebné dôsledne používanie chlóru na deziinfekciu rúk, nemocničného prádla i náradia. Úmrtia po tomto nariadení na jeho oddelení ustanú,ale len dočasne. Zblíži sa s Emmou, ktorá mu oddane pomáha. Stanú sa z nich milenci, ale Kollár mu oznámi Sem4 resizekompromitujúcu dohodu s Emmou. Po smrti primátorovej ženy a jeho syna čelí Simmelweis vyšetrovaniu, je obvinený z nedovoleného konania, ale Emma zistí, že Kollár dal pokyn, aby sa s praním bielizne v chlóre prestalo. Keď má vypovedať pred radou sudcov, ukáže im písomný dôkaz. Kollár to zapiera, ale jedna zo sestier oznámi, že ju do práčovne poslal on. Semmelweisa zbavia obvinení a napriek ponuke Kleina sa rozhodne odísť a Emme ponúkne, aby aj so sestrou odišla s ním.

Koncepcia príbehu je jednoduchá a trochu pripomína konštrukciu klasického hollywoodskeho vzorca s krízou, zápletkou a rozuzlením, navyše s milostným motívom. Obsadenie príťažlivých hercov a herečiek s hviezdnym potenciálom tiež patrído stratégie tohto druhu. Vyhovuje predpokladom populárneho filmu, predpokladajúceho viac než akúkoľvek Sem5 resizedeskripciudobového stavu zdravotníctva a Semmelweisovej osobnosti, akcent na divácku príťažlivosť.

Semmelweis, ako uvádzajú jeho biografie bol psychicky labilným človekom, trpel depresiami a nakoniec skončil v ústave, kde ako 47 ročný zomrel. Je teda zrejmé, že vzniknúť mohol aj iný film, postavený napríklad na tom, čo si z boja o zdravie iných odnáša sám záchranca a jeho psychika. Vykreslenie rakúsko-maďarských vzťahov v monarchii, ktorú sme s oboma národmi zdieľali by tiež isto stálo za reč, lebo veľa o nich nevieme. Z početných filmov a seriálov o cisárovne Sissi len to, že statných Maďarov milovala a neboli to len platonické trilky.

Sem6 resizeFilm nakrútil špičkový kameraman Lajos Koltai (Mefisto, Plukovník Redl, Hanussen). V réžii debutoval filmom Človek bez osudu (2005), nakrútenom podľa nositeľa Nobelovej ceny Imre Kertésza. V roku 2007 sa i v našich kinách objavil jeho druhý, americký film V ten večer s Claire Danes, Meryl Streepovou, Vanesou Redgraveovou a záplavou ďalších hviezdnych mien. Semmelweis je filmom pre kiná a mainstreamového diváka, bez výraznejších ambícií o hlbšiu výpoveď o ľuďoch i dobe. Tie treba v maďarských filmoch hľadať tentokrát niekde inde.

Sem7 resizeSemmelweis (A láthatatlan gyilkos), Maďarsko, 2023
Dĺžka: 127 minút
Réžia: Lajos Koltai
Scenár: Balázs Maruszki
Kamera: András Nagy
Hudba: Atti Pacsay
Strih: Zoltán Kovács
Zvuk: Tamás Bohács
Scénografia: Pater Sparrow, Réka Hársfalvi, Bálint Diószegi, Henriett Nagy
Masky: Nóra Koltai, Réka Görgényi, Gyöngyvér Bariczky
Kostýmy: Györgyi Szakács
Produkcia: Tamás Lajos, József Vida
Hrajú: Miklós H. Vecsei, Katica Nagy, László Gálffi, Tamás K. Kovács, Ferenc Elek, Attila Csapó, Blanka Mészáros, Anna Györgyi, István Znamenák, Kornél Simon, Toma Hrisztov, Márton Patkós, Emőke Zsigmond, Tulián Aczél, Károly Hajduk, Ferenc Lengyel, Nelli Szűcs, Péter Krisztián Andorai, Kristóf Solymos, Gábor Dávid Nádas
Distribúcia: Vertigo Distribution
Premiéra v SR: 14. marca 2024