Avatar: Cesta vody (Avatar: The Way of Water)

Voda resizeOd premiéry prvého Avatara uplynulo neuveriteľných 13 rokov, v priebehu ktorých nás filmový velikán James Cameron nepoctil žiadnym novým filmom. Už vtedy totiž deklaroval, že svoju pozornosť bude upierať výhradne k jeho pokračovaniam a hoci to nejedného fanúšika zamrzelo, reálne mu to nemožno mať za zlé. Ak totiž patríte k tvorcom jeho kalibru, skutočne si už nemusíte vôbec nič dokazovať a plne vám postačí napĺňať si svoje vlastné sny. A hoci to trvalo vcelku dlho, nakoniec sme sa predsa len dočkali vytúženého návratu na Pandoru. Podarí sa však snímke Avatar: Cesta vody zopakovať úspech jednotky?

Jednoduché to asi nebude. Obrovský finančný úspech (doteraz je najziskovejším v histórii, hoci dočasne ho predbehol Avengers: Endgame korunovaný i Voda2 resizetroma Oscarmi) je jedna vec, no snímke sa podarilo aj čosi navyše – výrazne totiž ovplyvnila rozmach filmového 3D, akokoľvek sa z neho vďaka zbytočnému nadužívaniu stavala miestami až slepá ulička. Dodnes sa inak nájdu kritici spochybňujúci jeho odkaz, hoci nie všetci z nich to berú až tak negatívne. Tak či tak, čísla jednotky dvojka s obrovskou pravdepodobnosťou nedosiahne, no viniť za to môžeme aj fakt, že situácia sa za posledné roky trochu zmenila.

Dej filmu sa začína odohrávať po odchode väčšiny ľudských kolonizátorov z Pandory. Jake Sully (Sam Worthington) sa stal medzičasom náčelníkom svojho kmeňa a so svojou družkou Neytiri (Zoe Saldaña) začal vychovávať svojich vlastných potomkov - tri vlastné a dvojicu adoptovaných detí s Voda3 resizenádejou pokojnej a prosperujúcej budúcnosti. Po viac než dekáde sa však ľudstvo znovu vracia, tentokrát s novými strojmi a rovno snahou vytvoriť z Pandory novú Zem. Domorodí Na'vi sa však neprekvapivo bránia a pod vedením skúseného taktika, akým Jake Sully bezpochyby je, vcelku efektívne odrážajú ľudské snahy o čo najrýchlejšie podrobenie planéty. Úlohou zneškodniť ho je tak poverený starý známy plukovník Miles Quarritch (Stephen Lang), ktorý síce pôvodne zomrel, no vďaka skoršie zálohovaným spomienkam sa sa vracia na scénu v podobe vlastného špeciálneho Avatara...

Voda4 resizeJames Cameron síce nenakrúca druhé diely príliš často, no ak už máte za sebou až revolučne vnímané pokračovania ako Votrelci, či Terminátor 2: Deň zúčtovania, očakávania sú logicky nemalé. V tomto smere tak treba strhnúť náplasť ihneď na začiatku a bez okolkov skonštatovať, že tentokrát sa revolúcia skutočne nekoná. Ani príbehová a vlastne ani technologická. Avatar: Cesta vody je viac než čokoľvek filmom pre fanúšikov jednotky a ak k nim náhodou nepatríte, názor na celú sága vám s najväčšou pravdepodobnosťou nezmení. Je to však nutne zle a znamená to, že nemá čo ponúknuť? Vôbec nie a ak už nič iné, Cameron ním aj mimoriadne dlhej dobrovoľnej pauze dokazuje, že veľa hollywoodskych režisérov, ktorí by sa dokázali vyrovnať jeho Voda6 resizeprecíznosti a remeselnej zručnosti, po svete nebehá.

Už príbeh je do istej miery upgradom a nie je to o len o napĺňaní zaužívanej škatuľky „všetko musí byť ešte väčšie a epickejšie“. Spočiatku sa to tak síce môže javiť, no Cameron sa šikovne vyhýba stereotypu tým, že po približne tretine presúva dianie do iných, doposiaľ neprebádaných kútov Pandory. Diváci tak majú možnosť spoznávať ďalší, tentoraz morský kmeň, novú faunu a flóru, pričom dôraz je kladený nielen na Sullyho, ale i ďalších jeho rodinných príslušníkov. Niektorí sú síce trochu v úzadí ako jeho manželka Neytiri, či najmladšia dcéra Tuk (Trinity Bliss), o to zaujímavejšie však pôsobia dejové Voda7 resizelínie Kiri (Sigourney Weaver v trochu nečakanej úlohe) ako adoptovanej dcéry zrodenej z Avatara, či Lo'aka (Britain Dalton) snažiaceho sa získať otcov rešpekt. Zaujímavú pozíciu v zápletke zastáva i jeho druhé adoptované dieťa s prezývkou Pavúk (Jack Champion), ktoré je pôvodom človekom, no jeho vernosť patrí Pandore.

To že film dokáže i napriek mamutej minutáži, držať pozornosť je vlastne až menším zázrakom, no je to len ďalší dôkaz Cameronovho majstrovstva. Dodať totiž vcelku archetypálny, neobjavný, jednoducho vystavaný príbeh a nakrútiť ho dostatočne atraktívnym spôsobom určite nedokáže hocikto. Toto však bolo jeho doménou odjakživa a objektívne sa dá len chváliť, ako šikovne strieda pomalšie a akčnejšie Voda8 resizescény či perspektívy jednotlivých hrdinov. Znova inak nechýba ani environmentálne posolstvo a ak si v jednotke ľudstvo túžilo len dopĺňať chýbajúce zdroje, to už rovno zaznie, že Zem ako-taká zomiera. To je však aj tentokrát zakomponované vcelku nenásilným spôsobom a v centre pozornosti je primárne téma rodiny.

No nie je na to 192 minút predsa len priveľa? Objektívne možno áno, čo platí o to viac, že hneď niekoľko potenciálne zaujímavých postáv vlastne ani nemá veľa priestoru na vyniknutie (najviac to asi zamrzí u Kate Winslet stvárňujúcej manželku náčelníka morského kmeňa), všetko dokáže viac než Voda5 resizeadekvátne nahrádzať zase raz fenomenálna vizuálna stránka. Na'vi sa hýbu ešte prirodzenejšie ako v minulosti, Pandora pôsobí vďaka podmorským záberom ešte fascinujúcejšie a dojmy ešte viac umocňuje vydarené 3D, ktoré sa zbytočne neopája samoúčelnosťou a miesto toho iba pomáha dotvárať priestorovosť. Menším sklamaním je azda len hudba – nie pretože by bola zlá, no svojho zosnulého kolegu a kamaráta Jamesa Hornera dokázal Simon Franglen nahradiť iba čiastočne. Nič konkrétne sa jej pritom nedá vytýkať, no najvýraznejšia je v momentoch, keď znejú pôvodné motívy či ich variácie a to vypovedá o všetkom.

V závere roka sme sa každopádne dočkali blockbusteru, aké kiná jednoznačne potrebujú a dodávajú im Voda9 resizepunc výnimočnosti. A že ich v posledných rokoch nie je až tak veľa, akoby sme si všetci priali. Ponúka sa síce otázka, či sa nedá z tohto sveta vyťažiť ešte o niečo viac a to aj po príbehovej stránke, v zásade to však asi nič nemení na tom, že Avatar: Cesta vody je zážitkom, aký je najlepšie precítiť v prítmí kinosál. A bola by škoda ho vynechať, pričom ak sa niekto tvári ako fanúšik kvalitných blockbusterov a značku Avatar nemôže ani len cítiť, potom ho už reálne nemôže uspokojiť naozaj nič.

Voda11 resizeAvatar: Cesta vody (Avatar: The Way of Water), USA, 2022
Dĺžka: 192 minút
Réžia: James Cameron
Scenár: James Cameron, Rick Jaffa, Amanda Silver
Kamera: Russell Carpenter
Hudba: Simon Franglen
Strih: David Brenner, James Cameron, John Refoua, Stephen E. Rivkin
Zvuk: Christopher Boyes, Gary Summers, Gwendolyn Yates Whittle
Scénografia: Dylan Cole, Ben Procter, Ben Milsom, Andy McLaren, Vanessa Cole
Masky: Sarah Rubano
Kostýmy: Bob Buck, Deborah L. Scott
Produkcia: James Cameron, Jon Landau
Hrajú: Sam Worthington, Zoe Saldana, Sigourney Weaver, Stephen Lang, Kate Winslet, Cliff Curtis, Joel David Moore, CCH Pounder, Edie Falco, Brendan Cowell, Jemaine Clement, Jamie Flatters, Britain Dalton, Trinity Bliss, Jack Champion, Bailey Bass, Filip Geljo, Duane Evans Jr., Giovanni Ribisi, Dileep Rao, Matt Gerald, Robert Okumu, Keston John, Kevin Dorman, Alicia Vela-Bailey, Maria Walker, Joel Tobeck, Benjamin Hoetjes, Shane Rangi, Scarlett Fernandez, Chloe Coleman, Jake McLean
Premiéra v SR: 15. decembra 2022