Assassin's Creed

Creed2 resizeVideoherná séria Assassin's Creed patrí k najúspešnejším herným značkám súčasnosti. Začalo to pritom vcelku nenápadne, no počnúc rokom jej vzniku začali vývojári z Ubisoftu chrliť jeden prírastok za druhým a séria sa začala  rýchlo rozrastať o rôzne pokračovania, či spin-offy. To však malo i negatívny efekt a Asasíni sa začali hráčom trochu zajedať. Tento rok sa však po dlhšom čase žiadneho veľkého dielu nedočkali a prednosť dostala plánovaná filmová adaptácia.

Séria Assassin's Creed, sledujúca večný boj Asasínov a Templárov v priebehu stáročí, je unikátna v tom, že i keď je drvivá väčšina deja situovaná v rôznych historických érach, to podstatné sa odohráva v prítomnosti. Hlavná postava Creed3 resizesa zakaždým prenáša do minulosti cez zariadenie Animus, umožňujúce čítať genetické spomienky jeho užívateľov. Vďaka nim môže každá osoba znova prežívať život svojich predkov, aj keď v skutočnosti ho nemôže nijak ovplyvňovať. Dá sa teda povedať, že ide teda o akúsi vylepšenú formu virtuálnej reality.

U hráčov nie veľmi populárna línia z prítomnosti však začala v neskorších dieloch výrazne ustupovať, až sa stala iba akýmsi krátkym doplnkom z nutnosti. O to väčším prekvapením bolo pre mnohých vyhlásenie filmových tvorcov, že prítomnosť bude oproti minulosti v obrátenom pomere, približne 70:30. Nemenej prekvapivé bolo aj tvrdenie Ubisoftu, priamo podieľajúceho sa na adaptácii, že ich prvoradým cieľom nie je zarobiť peniaze. To Creed4 resizesa štúdio o niečo neskôr pokúsilo uviesť na správnu mieru tým, že im ide v prvom rade o kvalitný film. Vyšlo im to?

Načo chodiť zbytočne okolo horúcej kaše - ani Assassin's Creed nie je žiadnym videoherným spasiteľom a jeho tvorcovia sa dopustili priveľa chýb na to, aké mali vysoké ambície. Dej sa nedrží žiadneho konkrétneho dielu a miesto toho predstavuje úplne nový príbeh. Jeho ústredným protagonistom je Callum Lynch (Michael Fassbender), usvedčený kriminálnik, čakajúci na trest smrti. Vykúpenie mu však nie je dopriate a miesto toho Creed9 resizesa ocitá v madridskom zariadení Abstergo Foundation, riadenom Templármi, tam sa dozvedá, že je priamym potomkom Španiela Aguilara de Nerhu, poslednej osoby, ktorá prišla do styku s mýtickým rajským jablkom. No a Templári po ňom pátrajú už veľmi dlho...

Aj keď sa  Assassin's Creed nedá označiť za vyložený úspech, tvorcom treba aspoň uznať nespochybniteľnú snahu. V rámci hollywoodskej produkcie sa im podarilo stvoriť vskutku osobitú adaptáciu. Len obsadenie je plné oscarových (Jeremy Irons, Marion Cotillard), či iných  uznávaných hercov (titulný Michael Fassbender, Charlotte Rampling, či  Brendan Gleeson v menších úlohách) a pod réžiou je podpísaný talentovaný Justin Creed5 resizeKurtzel, ktorý do snímky zo svojho Macbetha preniesol priam až shakespearovskú dramatizáciu bez akéhokoľvek humoru. Vizuálne efekty zase ustupujú reálnym kaskadérskym výkonom, do takej miery, akej je to len možné a historické sekvencie pre zmenu využívajú skutočnú španielčinu. Pochváliť možno aj pôsobivú výpravu  dobového Španielska a patrične znepokojujúcu, respektíve v akcii burácajúcu hudbu od režisérovho brata Jeda Kurtzela. Lenže takmer na každý klad pripadá minimálne jeden zápor.

Samotné obsadenie síce poteší, no už menej to, že takmer Creed10 resizenikto zo zúčastnených nemá veľmi čo hrať. Temnejšie ladenú zápletku s občasnými údernými dialógovými výmenami pre zmenu zrážajú rôzne banality a motív zázračného rajského jablka ako katalyzátora deja, pôsobí v kombinácii so smrteľne vážnym poňatím trochu bizarne. Využitie skutočnej španielčiny, miesto angličtiny so španielskym prízvukom, si jednoznačne zaslúži pochvalu, ale veľa si jej neužijete, nakoľko historické pasáže plnia takmer výhradne rolu akčných sekvencií. Tie sú aspoň patrične efektné,  intenzívne a v rámci možností realisticky pôsobiace, ale čo z toho, keď ich je iba zopár.  Neznalci hier sa navyše môžu v deji trochu strácať a úplne neteší ani nie úplne zvládnutý záver, vnadiaci na pokračovanie. No toho sa zrejme nedočkáme, a preto to zamrzí dvojnásobne.

Crees11 resizeJustin Kurtzel je nepochybne kvalitný režisér a fanúšikov série dokáže potešiť aj vhodne využívanými videohernými prvkami. Vydarené sú aj plynulé prechody medzi oboma dobami, či orlie kamerové nálety. Z každého filmového poĺíčka je cítiť, že na tomto projekte pracovali ľudia, ktorí naozaj chceli niečo dokázať. O to viac je škoda, že im to nevyšlo úplne podľa predstáv.  Assassin's Creed síce nie je žiadnou prehrou, ale ani výhrou. Možno by však stálo za zamyslenie, či by sa herné adaptácie nemali uberať trochu iným smerom a či by to na plátne viac nesvedčalo menším, no myšlienkovo a príbehovo bohatším projektom. Je totiž z čoho vyberať.

Creed8 resizeAssassin's Creed, Veľká Británia, Francúzsko, Hongkong, USA, 2016)
Dĺžka: 115 minút.
Réžia: Justin Kurzel
Scenár: Michael Lesslie, Adam Cooper, Bill Collage
Kamera: Adam Arkapaw
Strih: Christopher Tellefsen
Hudba: Jed Kurzel
Hrajú: Michael Fassbender, Marion Cotillard, Jeremy Irons, Brendan Gleeson, Michael Kenneth Williams, Brian Gleeson, Ariane Labed, Callum Turner, Matias Varela, Denis Ménochet, Lee Nicholas Harris, Hovik Keuchkerian, Carlos Bardem, Javier Gutiérrez, Martyn Mayger, Jeff Mash, Coco König a ďalší
Distribúcia CinemArt
Premiéra v SR: 29. decembra 2016