Manžel na hodinu

Manzel11 resizeTakmer do dvoch rokov a do dňa sme sa dočkali pokračovania českej komédie Hodinový manžel (2014) o štyroch kamarátoch - stroskotancoch z rôznych príčin, ktorí po zatvorení plavárne (z hygienických dôvodov) prichádzajú o svoju prácu. V malom českom mestečku Nymburku si založia živnosť a na živobytie si zarábajú ako majstri - opravári, majstri - údržbári, majstri - opatrovatelia starých ľudí či majstri - babysitteri detí a sú ochotní splniť hoci aj špecifickejšie (aj sexuálne) požiadavky.

Druhá časť tejto zábavnej komédie nakrútenej pod názvom Manžel na hodinu je, podobne ako tá predošlá, snímkou českého divadelného režiséra Tomáša Svobodu. Zaujímavé je, že Svoboda je vyučeným drevomodelárom. Študoval Manzel2 resizena JAMU v Brne a umelecky viedol niekoľko českých divadiel (pražské Rokoko či Mestské divadlo v Kladne) a v súčasnosti sa venuje autorskému divadlu. Známa je jeho absurdná komédia Srnky o dirigentovi, mykológovi, pracovníkovi finančného úradu, vynálezcovi a ich postupne sa odkrývajúcich životoch, ktoré napokon spojí a mení tajomná návšteva v jednom z brnenských panelákov alebo politická satira Blonďatá bestie o tom, že aj korupcia sa dá liečiť.

Bazénová štvorica sa tentokrát snaží vyriešiť existenčnú krízu každého z kamarátov tradičným i netradičným spôsobom. Rozvedený inžinier a homoseuál Jakub (David Matásek) sa rozhodol riešiť svoje zdanlivé psychické problémy užívaním antidepresív. Chlapi sa zachovajú ako skutoční kamaráti a Manzel5 resizerozhodnú sa mu pomôcť nájsť zmysel života, a to trénovaním na súťaž v družstve akvabel, čo Jakuba skutočne baví. Milan (Bolek Polívka) konečne požiada Elišku (Eva Holubová) o jej krásnu ruku, no pozabudol na malý detail, že sa ešte stále nachádza v manželskom zväzku s Kryštofovou (Lukáš Latinák) matkou Janou (Zdena Studenková). A napokon, Honza (David Novotný) a jeho manželka Petra (Zuzana Norisová) čakajú dieťa, ale Honzíkovi sa zdá neprimerané priznať sa manželke, že trávi toľko voľného času s mladými akvabelami.

Komédia je to v skutku kvalitná. Banálna zápletka, s jasne Manzel6 resizečitateľným scenárom disponuje mnohými malými komediálnymi výstupmi postáv, najmä v spojení s extravagantnou a energickou bytosťou feministky Aleny (Simona Babčáková) a jej hromadnými seansami a psychoterapeutickými praktikami, keď kamarátkam radí komunikovať s ľudskými emóciami zosobnenými v duchoch - ako napríklad bojovať so strachom prostredníctvom priamej konfrontácie so samotnou nadprirodzenou netelesnou bytosťou. Zdrojom komiky je aj nemálo naozaj vtipných scénok, napríklad cesta autom na Slovensko. Milan a Kryštof sa naťahujú, kto zavolá Jane a opýta sa kde sa práve nachádza, pričom Milan hľadá niekoľko rôznych dôvodov, prečo by to nemal byť on a Kryštof, prečo by to mal byť práve Milan. V súvislosti s jehovistami, či postavou Manzel3 resize,,bývalej deviatky" Jany, v snímke zazneje aj niekoľko veselých hlášok ako ,,Veď ste dvaja. Rozprávajte sa spolu." alebo ,,Mamička rada berie bohatým."

Samostatnou skupinkou je využívanie už tradičnej náhody a ako prvku pre vyvolanie reťazovej reakcie nedorozumení. Honzíka a Jakuba v aute plnom mladých akvabel stretávajú Alenu na harmonizačnej vychádzke. Nič netušiaca Petra stretáva v meste Janu a svojho manžela Honzíka, ako si ju odvádza na Kryštofov byt. Následne objaví rozvodové papiere patriace Milanovi, no myslí si, že sú Honzove. Opitý Kryštof Manzel10 resizeprezradí ziskuchtivej matke, že s otcom a priateľmi zdedili niekoľko miliónov po staručkej pani Judite.

Avšak, snímka sa nezaobišla ani využívaním niekoľkých klišé ako alkoholizmus, infarkt, ideálny koniec s pozitívnym vyriešením všetkých na začiatku nastolených problémov. Režisér sa zároveň spomínaným klišé snažil vyhýbať a zaujímavé je varírovanie typických motívov svadby - zásnubnice (zásnubné náušnice) miesto prsteňa, sivo-fialové šaty namiesto šiat bielych odtieňov, scéna stretnutia so zosnulou Manzel9 resizepani Juditou, ktorá blbca Milana posiela späť na zem, aby napravil napáchanú škodu, či stretnutie Milana, Elišky a Jany, ktoré sa končí Milanovým útekom.

Napriek už spomínanej triviálnej zápletke, bez scenáristických ambícií, sa režisérovi podarilo vykresliť niekoľko dôveryhodných, no zároveň kontrastných charakterov. Snímka mimoriadne nevtieravou formou divákovi niekoľkonásobne s humorom tlmočí myšlienku, že existujú aj dôležitejšie veci ako peniaze, a tými sú rodina, priateľstvo, šťastie či láska. Ale aj dvadsaťosem miliónov je postačujúcou cenou útechy.

MAnzel12 resizeManžel na hodinu, Česká republika, 2016
Dĺžka: 104 minút
Scenár a réžia: Tomáš Svoboda
Kamera: David Ployhar
Strih: Adam Dvořák
Hudba: René Rypar
Hrajú: Bolek Polívka, David Novotný, David Matásek, Lukáš Latinák, Eva Holubová, Zdena Studenková, Zuzana Norisová, Norbert Lichý, Simona Babčáková, Milada Vyhnálková, Zuzana Stavná, Adéla Petřeková, Pavel Šimčík, Lukáš Příkazký, Petr Lněnička, Agátka Svobodová, Anna Čtvrtníčková, Bohumil Klepl, Nina Divíšková, Eva Hartmanová, Vlado Černý, Ester Honysová, Jan Martínek, Jana Stryková a ďalší
Premiéra v SR: 22. decembra 2016