Pokušenia Narnie

narnia_putnikRozprávky patria nielen k nášmu detstvu. Svojím spôsobom determinujú naše postoje i v dospelosti. Nevraviac o tom, že ich magický svet, metafory, ale aj morálne posolstvo o boji so zlom, dokážu osloviť čitateľa bez rozdielu veku. A z rozprávok a starých mýtov vychádza i žáner fantasy, do ktorého patrí sedemdielna séria, s podtextom kresťanskej alegórie Kroniky Narnie, od Clivea Staplesa Lewisa (1898-1963).

Toto dielo britského autora írskeho pôvodu vyšlo v päťdesiatych rokov dvadsiateho storočia (v rokoch 1950-1956) a bolo preložené skoro do pol stovky jazykov, vrátane slovenčiny. Široká verejnosť ho však znovu objavila začiatkom 21.s toročia vďaka filmu. Presnejšie, trom Narnia_3_resizefilmom, ktoré vznikli na motívy prvých troch častí série o Narnii: Lev, šatník a čarodejnica (2005), Princ Kaspian (2008) a Dobrodružstvá lode Ranný pútnik (2010), ktorý mal premiéru začiatkom decembra 2010. Mimochodom, jedným z producentov je aj nevlastný syn spisovateľa – Douglas Gresham, ktorý zasvätil celý svoj život úsiliu, aby Lewisove knihy uzreli svetlo sveta aj vo filmovej podobe.

Medzi producentmi sa ocitol i režisér prvých častí Andrew Adamson. Réžie tretej časti sa ujal Michael Apted, uznávaný tvorca filmov ako Gorily v hmle, Prvá dáma country music či bondovky Jeden svet nestačí. Svoj najnovší film charakterizuje ako príbeh o dvoch cestách: „Jedna je dobrodružná cesta naprieč neprebádanými a nebezpečnými moriami a druhou je cesta do vlastného ja, do detských duší, ktoré práve dospievajú. Tým, ako prekonávajú prekážky a nebezpečenstvá, učia sa odolávať nástrahám a pokušeniam a nachádzajú svoj skutočný charakter.. To je práve to, čo sa v Narnii naučia a čo je devízou pre ich budúci skutočný život. To je Lewisovo univerzálne posolstvo.“

Narnia_2_resizeHrdinovia tretieho film o Narnii prekonávajú pokušenia, ale tvorcovia jednému podľahli –technológii 3D. A diváci naozaj môžu žasnúť nad výsledkom práce početných tvorcov vizuálnych a špeciálnych efektov, ale aj animátorov a architektov. Ťažko si možno predstaviť to kvantum a kvalitu práce. Veď bolo treba vyrobiť loď Ranný pútnik – plachetnicu s dračím dizajnom – rozmontovať ju, prepraviť a znova zložiť na morskom pobreží (celý film sa nakrúcal v Austrálii), ale neskôr aj v štúdiu. Nehovoriac o príprave priestorov, kde sa protagonisti ocitnú na lodi či na ostrovoch. Výzvou bolo aj oživiť rad rozprávkových postav ako je drak, morský had, ale hlavne statočný myšiak Reepicheep a lev Aslan (hlas mu prepožičal v pôvodnej verzii Liam Neeson, v slovenskom dabingu Marek Ťapák).

Filmy o Narnii na seba nadväzujú, ale tretiu časť možno vidieť bez toho, aby ste videli predchádzajúce. Scenáristi si dali záležať na dostatočnej zrozumiteľnosti. Protagonistami prvej častí série sú štyri deti rodiny Pevensieovcov, ktoré počas druhej svetovej vojny evakuovali rodičia z Londýna na vidiek. Tu, pri hre na schovávačku. objaví najmladšia Lucy v šatníku tajnú bránu do zázračnej krajiny Narnia, kde súrodenci stretávajú rad rozprávkových bytostí, prekonajú rad dobrodružstiev, aby nakoniec, Narnia_2_3_resizepodľa predpovede, za pomoci leva Aslana oslobodili krajinu a sa stali sa jej vládcami. V druhej časti sa do Narnie vrátia a k trónu pomôžu princovi Kaspianovi.

V tretej časti série vojna ešte trvá. Ale dvaja starší súrodenci - Susan a Peter sú v USA, kde sa pripravujú na štúdium na univerzite. Mladší Lucy a Edmund zostali nedobrovoľne na návšteve u príbuzných v Anglicku, kde majú neustále nezhody s otravným bratrancom Eustaceom (vyslovuj Justus). Pri jednej z nich, keď obdivujú obraz majestátnej lode na mori, to zrazu ožije, voda zaplaví izbu a oni sa ocitnú v Narnii. Zachráni ich kráľ Kaspian a jeho posádka lode Ranný pútnik. Vybral sa na nej na záhadné ostrovy, po stopách stratených siedmich Lordov, najlepších priateľov svojho zavraždeného otca. Potrebuje získať ich meče, aby premohol smrteľnú kliatbu a zlo, ktoré ohrozuje Narniu. Lucy a Edmund sa k nemu nadšene pridajú, len ich bratranec sa nevie s novou skutočnosťou vyrovnať...

Zdá sa, že tvorcovia mali šťastnú ruku pri výbere hlavných predstaviteľov. Pôsobia prirodzene a uveriteľne. Hlavne Lucy - Georgie Henley, ktorá mala iba sedem rokov, keď ju v Londýne zazrel šéf castingu a vybrali ju do prvej časti Narnie. Dnes, má o sedem rokov viac a sníva o pokračovaní hereckej kariéry. Je pôvabná v Narnia_resizepasážach, keď iba v náznaku pozorujeme jej túžbu vyrovnať sa staršej a krajšej sestre, i v okamihu, keď dozrieva a uvedomuje si vlastnú cenu. Predstaviteľ jej brata Edmunda – Skandar Keynes mal v čase nakrúcania prvej časti Narnie dvanásť rokov ale po tretej časti dáva kamere zbohom stal sa študentom arabistiky (jeho mama pochádza z Libanonu) na univerzite v Cambrige. Uvidíme, ako sa vyvinie smerovanie predstaviteľa bratranca Eustacea – Will Poulter, ktorého postava prekoná najväčšiu charakterovú zmenu. Priaznivcov literárnych príbehov z Narnie film Narnia: Dobrodružstvá lode Ranný pútnik pravdepodobne poteší a môžu ho vnímať ako špeciálny predvianočný darček. Ale možno pokušeniu predstavivosti C. S. Lewisa podľahnú aj tí, ktorí doteraz magický svet tejto rodinnej fantasy nepoznali a zaujme ich jej posolstvo o nádeji.

Narnia_4_resizeNarnia: Dobrodružstvá lode Ranný pútnik (USA, 2010) - 3D

Chronicles of Narnia: Voyage of the Dawn Treader
115 minút
Réžia: Michael Apted
Námet: C. S. Lewis
Scenár: Christopher Markus , Stephen McFeely a Michael Petroni
Kamera: Dante Spinotti
Strih: Rick Shaine
Hudba: David Arnod
Účinkujú: Ben Barnes, Skandar Keynes, Georgie Henley, Will Poulter, Peter Dinklage, Liam Neeson, Bill Nighy, Gary Sweet, Bruce Spence, Neil Young, William Moseley, Anna Popplewell, Tilda Swinton, Laura Brent a ďalší.