Život ako ralley

tacho

Hovorí sa, že všetko so všetkým súvisí a chodníčky osudu sú nevyspytateľné. Mirjam Müller-Landa (1969) sa narodila v Kolíne nad Rýnom, vo vtedy ešte rozdelenom Nemecku, a ako osemnásťročná sa rozhodla pre štúdium filmovej réžie v Mníchove. Jej otec, pôvodne katolícky kňaz, neskôr novinár, sa však obával nevhodného prostredia (drogy, zlatá mládež ap.), a tak dcéru poslal radšej do východnej Európy, konkrétne na FAMU v Prahe.

Štúdium filmovej a televíznej réžie tu absolvovala v polovici deväťdesiatych rokov a za svoje študentské filmy získala dvakrát Cenu Českého literárneho fondu. Medzníkom však je skutočnosť, že ešte predtým spoznala hudobníka Daniela Landu, za ktorého sa v roku 1990 vydala a dodnes nielen, že žijú spolu v Prahe a vychovávajú tri dcéry ( dvanásťročnú Anastáziu a sedemročné dvojčatá Roxanu Tacho_18_resizea Rozáliu), ale i spolupracujú. Spolu s ním napríklad napísala libreto divadelného muzikálu Krysař, ktorý aj režírovala a manžel sa ako hudobník a herec podieľal i na jej filmovom celovečernom debute Kvaska pred tromi rokmi. Teraz spoločne napísali scenár jej druhého celovečerného filmu Tacho, kde vytvoril nielen hudbu, ale aj hlavnú mužskú postavu.

Pôvodný pracovný názov filmu znel emotívno-romanticky: Dotkni sa dúhy. Tvorcovia však svoje dielo označujú za čiernu komédiu a tak im viac vyhovovalo Tacho, slangová skratka nemeckého označenia tachometra, keďže protagonistami sú účastníci automobilových pretekov. Navyše, ako Daniel Landa ironicky zdôrazňuje, autorom toto slovo evokovalo názov Psycho a chceli zaujať divákov , ktorí vraj vždy zareagujú na titul, čo je nezrozumiteľný, ale výnimočný...

Výnimočným je titul Tacho už samotným faktom, že ide o nízkorozpočtový film, ktorého myšlienka síce vznikla pred štyrmi rokmi, ale konečnú verziu scenára napísali manželia Landovci za päť dní a nakrúcal sa 24 dní. Väčšinou na Slovensku v Nitre a okolí. Tamojší Nitrianski rytieri boli akýmsi nemenovanými spoluproducentami. Pod ich záštitou sa tu odohrávali fiktívne medzinárodné automobilové preteky.

A medzinárodné ambície uvedenia na európskom trhu má i režisérka, ktorá si do filmu popri českých a slovenských vybrala aj amerického herca, pôsobiaceho v súčasnosti v Prahe a na castingoch v zahraničí niekoľkých britských hercov.

Tacho_15_resizeSlogan hovorí, že vo filme Tacho ide o „tri navzájom prepojené príbehy o osudových vzťahoch, plné napätia, adrenalínu a túžbe po víťazstve.“ Najpôsobivejším z nich je príbeh Alexa Bolda (Daniel Landa) pretekára, ktorý sa pätnásť rokov sa usiluje zvíťaziť nad súperom z nemeckého teamu Weberom (americký herec Timothy Otis). Podriadil tomu celý svoj život. Ale pred rozhodujúcimi pretekmi v Nitre musí náhle hľadať náhradu za ťažko zraneného spolujazdca a navyše mu lekári oznámia, že on sám má nádor na mozgu a už si nesmie sadnúť za volant. On však tento verdikt nikomu neprezradí a rozhodne sa vybojovať svoj posledný zápas s osudom a zúčastniť sa pretekov, napriek zdravotným problémom. Anglického manažéra českého teamu Leventa (George Nicolas) podobne ako kolegov šokuje, keď si za spolujazdkyňu a navigátorku vyberie neskúsenú, ale tiež onkologicky postihnutú Luciu (Olga Lounová), dcéru svojho ošetrujúceho lekára, s ktorou sa zoznámil na chemoterapii.

Mimochodom, autenticite a sile scén z automobilový pretekov prispieva i skutočnosť, že Daniel Landa je sám pretekárom, už od konca deväťdesiatych rokov sa venuje autocrossu, testoval ťahače a od roku 2001 jazdí rallye v kategórii N4. Takže nakrúcal bez kaskadérov a rovnako sa rozhodla aj Olga Lounová, hoci je v tejto oblasti nováčikom. Možno by príbeh Alexa a Lucie, pri rozohratí niektorých motívov a prehĺbení psychologickej roviny ich vzťahu, prípadne vzťahov s ostatnými pretekármi a kamarátmi, postačil na celý film.

Ale autori sa rozhodli divákom naservírovať aj patričnú dávku humoru a vari aj napätia. Takže zaradili aj príbeh slovenského navigátora Tacho_14_resizea automechanika Jula (Roman Pomajbo), ktorý je prinútený zasvätiť do tajov automobilových pretekov slovenského mafiána Joža (hrá ho český herec Martin Havelka po slovensky ). A do tretice príbeh dvoch anglických pretekárov Davida (Christopher Rithin) a Charlieho (Julian Pindar), z ktorých sa vykľujú zlodeji. Práve tento posledný príbeh môže diváka dosť zaskočiť, lebo pôsobí akoby z iného žánru a filmu. Ale možno to bol zámer.

Samotní autori sa vyznávajú, že chceli hovoriť o vážnych veciach s istým nadhľadom. Divé prasiatko hľadajúce hľúzovky a dúha v závere môžu byť až príliš násilnou metaforou. Ale v podtexte nechtiac zaznieva poznanie, že život občas pripomína ralley. Alebo, že netušíme, v ktorom okamihu sa nám zrúti svet a všetky plány sa rozplynú.To však patrí k realite. Slovami Daniela Landu : „Vedomie konečnosti je zdravá vec, nie preto, aby sa človek bál žiť, ale aby sa nebál žiť. Užívajme si každú sekundu, ktorá nám je daná. I za veľmi čiernymi mrakmi je slnko, nesmieme zabudnúť, že tam to slnko je.“

Tacho_11_resizePrepojenie príbehov vyznieva miestami rozpačito, ale niektoré scény oslovujú a zostanú v pamäti diváka aj dávno po tom, odišiel z kina. Podobne ako zaujímavá kamera a pôsobivá hudba, včítane záverečnej piesne. Nuž, a nakoniec to budú predsa diváci, ktorí rozhodnú o konečnom hodnotení.

Tacho, Česká republika, 2010
Réžia: Mirjam Landa
Námet a scenár: Mirjam Landa, Daniel Landa