Burtonova negácia Alice
Nový film amerického mága Tima Burtona Alica v krajine zázrakov nesie všetky poznávacie znaky burtonovskej poetiky. No práve tá je v rozpore so surreálnosťou, bizarnosťou a poetickým nonsensom, príznačným pre literárnu predlohu Lewisa Carrolla. Burton ku Carrollovej predlohe pristúpil pomerne novátorsky. Vlastne adaptoval Carrolla tak, že ho negoval.
Ako Ali chránil posledný Korán

Problém nie je vtom, že Kniha prežitia je film nepodarený, s nanič príbehom, čajovými hereckými výkonmi a gýčovou kamerou. Koľko nepodarenejších filmov sa už stalo kasovými trhákmi! Problém je v tom, že Kniha prežitia je film skrz-naskrz arogantný a hlúpy.
Kučeravé myšlienky Ashtona Kutchera
Americká erotická komédia – to znie ako paradox. Môže v krajine, preslávenej politickou korektnosťou, bojom proti sexual harassmentu a takou mierou konzervativizmu, že aj americký originál Playboya v porovnaní hoci so srbskou mutáciou pôsobí ako Biblia vedľa Kámasútry, ešte vôbec legálne a v hlavnom prúde vzniknúť erotický film?
Čo, do čerta, máte proti cirkusu?!
Dva filmy mali na nedávno skončenom 60. berlínskom filmovom festivale úlohu ámedilnych lákadiel s hviezdnym obsadením: The Ghost Writer Romana Polanského a Shutter Island Martina Scorseseho. Z oboch sa vykľuli remeselne dokonale nakrútené žánrové snímky, čo medzinárodnú kritiku značne zmiatlo. Sú to LEN dokonalé napínavé drámy, alebo sú to AŽ dokonalé napínavé drámy?
Slnko, mamba a pán Troška
„Je to anekdota rozpísaná na dvestopäťdesiat strán,“ povedal režisér Zdeněk Troška na bratislavskom krste novely Miroslava Švandrlíka Doktor od Jezera hrochů. Charakteristika prózy je presná a trochu dehonestujúca. Napriek tomu sa Troška rozhodol nakrútiť podľa nej film. Kniha vyšla po prvý raz v roku 1980, film vznikol o tridsať rokov neskôr.
Snehulienka, Pocahontas, Mulan... Tiana!

Nenáročný, romantický, rozkošatený Valentín
„Nenávidím Valentína! Myslím si, že každý deň by mal byť romantický. Láska by sa mala sláviť 364 dní v roku. Na Valentína by ste mali povedať každému, koho nenávidíte, ako veľmi ho nemôžete vystáť. Potom by bol jeden deň nenávisti a 364 dní lásky“, nebránilo vyhlásiť Ashtonovi Kutcherovi a zahrať si jednu z hlavných úloh v americkej romantickej komédii Gerryho Marshalla Valentín. A prečo nie ?
Nesúdi, neospravedlňuje, snaží sa pochopiť
Kawasakiho ruža je origami, najzložitejšia japonská papierová skladačka. Kawasakiho ruža je obraz, ktorý namaľuje japonský výtvarník, keď sa v ňom konečne odblokuje rodinnou tragédiou spôsobená neschopnosť tvoriť. Kawasakiho ruža je názov najnovšieho celovečerného hraného filmu úspešného českého režiséra strednej generácie Jana Hřebejka (1967) a je to aj metafora pre komplikované skladanie príbehu zo spomienok jeho účastníkov, ktoré je jeho hlavnou témou.
Film malý len rozpočtom
Thomas McCarthy (1966) je úspešný americký herec, ktorý účinkoval v desiatkach snímok, hoci nie v hlavných úlohách. Z tých najznámejších spomeňme filmy Syriana, Dobrú noc a veľa šťastia, Vlajky našich otcov, Michael Clayton, Dvojitá hra, 2012. Diváci, ktorí dávajú pred návštevou kina prednosť obrazovke, si ho možno budú pamätať z televíznych seriálov Ally McBeelová či Zákon a poriadok. V roku 2003 Tom McCarthy debutoval ako režisér, keď podľa vlastného scenára nakrútil film Prednosta (The Station Agent) o človeku trpaslíčieho rastu, ale veľkom milovníkovi vlakov, ktorý zdedí budovu nepoužívanej železničnej zastávky na vidieku.
Ešte sugestívnejší Príbeh hračiek
Vo februári roku 1996 sa na pôde berlínskeho filmového festivalu konala tlačová konferencia. Za stolom sedel neznámy, pomerne mladý muž v okuliaroch. Akýsi americký počítačový fanatik, že vraj John Lasseter. Pred sebou mal dve figúrky – kovboja a kozmonauta. Nechýbal riaditeľ Berlinale Moritz de Hadeln (na obrázku celkom vpravo). Práve sme videli prvý celovečerný digitálne animovaný film – Toy Story: Príbeh hračiek.