Ešte sugestívnejší Príbeh hračiek

Hviezdy sú neaktívneHviezdy sú neaktívneHviezdy sú neaktívneHviezdy sú neaktívneHviezdy sú neaktívne
 

lasseter_berlin_hadeln

Vo februári roku 1996 sa na pôde berlínskeho filmového festivalu konala tlačová konferencia. Za stolom sedel neznámy, pomerne mladý muž v okuliaroch. Akýsi americký počítačový fanatik, že vraj John Lasseter. Pred sebou mal dve figúrky – kovboja a kozmonauta. Nechýbal riaditeľ Berlinale Moritz de Hadeln (na obrázku celkom vpravo). Práve sme videli prvý celovečerný digitálne animovaný film – Toy Story: Príbeh hračiek.

O trinásť rokov neskôr, v septembri 2009 ten istý John Lasseter, už ako starší pán, preberal na benátskom filmovom festivale Čestného Zlatého leva za prínos do svetovej kinematografie. Cenu mu za nadšených ovácií publika odovzdával dojatý George Lucas. Jeho niekdajší zamestnávateľ. Chýbal len Steve Jobs, ktorý od Lucasa v roku 1986 kúpil Computer Graphic Group, špecializovanú na digitálne filmové efekty., neskôr známu ako Pixar

 

Pod Jobsovým vedením sa Pixar stal výrobcom špičkových, vysoko výkonných počítačov. Ich schopnosti mali dokazovať krátke digitálne animácie, tvorbou ktorých poverili Johna Lasstera, s praxou v The Walt Disney Company. Hneď roku 1987 nominovali na Oscara jeho krátky animovaný film Luxo, Jr. a o dva roky neskôr ho za krátky animovaný film Tin Toy aj získal. Napriek tomu, keď roku 1995 do kín dorazil Toy Story, bola to senzácia.

Nielen pre atraktívnu a prelomovú formu, ale aj preto, že tvorcovia z Pixaru vniesli do stereotypnej a dych strácajúcej sféry animovaných filmov svieži vzduch, hravosť, nápaditosť, vtip i radosť. Nečudo, že snímka získala na udeľovaní Oscarov osobitnú cenu Americkej filmovej akadémie. Spolu s pokračovaním Toy Story 2 utŕžili len na vstupnom do kín dovedna 844,5 milióna dolárov. Príjmy z videa, DVD, televíznych práv, hračiek a ostatného merchandisingu možno iba odhadovať.3_George_Lucas_-_John_Lasseter

Ak teda teraz prichádzajú oba filmy prerobené do formátu, označovaného z marketingových dôvodov ako Disney Digital 3-D, prirodzene to má komerčné dôvody. Jednak zarobiť ďalšie peniaze, ale i upozorniť na prichádzajúce nové pokračovanie Toy Story 3. No Pixar je od roku 2006 súčasťou disneyovského impéria – a Walt Disney Company má dávnu chvályhodnú tradíciu rekonštruovania a znovuvádzania klasických celovečerných disneyoviek v obnovených premiérach, aby sa s nimi na veľkom plátne mohli oboznamovať nové generácie divákov. Predlžuje sa tak život filmového diela.

Digitálne pretransformovanie filmu z dvoch dimenzií do troch je výraznejší zásah, ako by sa mohlo zdať. Na rozdiel od bežného vnímania reality či klasického filmového obrazu si totiž divák v 3D filme nevyberá, na čo sa zameria. Naopak – tvorcovia určujú, čo sa stane dominantným a čo podružným. Môžu tak zintenzívniť ale i potlačiť motívy, vrstvy i celé línie. Ide teda o zásadnú transformáciu, ktorá dokáže ovplyvniť celé vnímanie i chápanie diela.

V prípade Toy Story a Toy Story 2 v 3D napokon nedošlo k zlomovým zmenám. Podobne, ako v prípade 3D prerábky Predvianočnej nočnej mory Tima Burtona sa obraz prehĺbil najmä dovnútra, akoby sa z plátna stalo javisko. Snímky Pixaru sú také populárne a známe, videli sme ich už toľkokrát, že trojdimenzionálny obraz výraznejšie nemení ich prijímanie. Veľa im nepridáva, ale, našťastie, ani im nič neuberá. Posúva len ich sugestívnosť a intenzitu zážitku na novú úroveň, ktorá sa dnes stáva štandardom.

Toy Story v 3D – prečo nie? Netreba sa báť. Nemožno však očakávať revolúciu, akú priniesla premiéra originálu pred pätnástimi rokmi.4_Disney_Pixar_2

 

Toy Story 3D

USA 1995/2009, 78 minút

Scenár: Joss Whedon, Andrew Stanton, Joel Cohen, Alec Sokolow. Réžia: John Lasseter. Výtvarník: Ralph Eggleston. Strih: Robert Gordon, Lee Unkrich. Hudba: Randy Newman. Účinkujú: Tom Hanks, Tim Allen, Don Rickles, Jim Varney, Wallace Shawn, Annie Potts, Erik von Detten a ďalší.

 

Toy Story 2 3D

USA 1999/2009, 92 minút

Scenár: Andrew Stanton, Rita Hsiao, Doug Chamberlin, Chris Webb. Réžia: John Lasseter, Ash Brannon. Kamera: Sharon Calahan. Strih: Edie Bleiman, David Ian Salter, Lee Unkrich. Hudba: Randy Newman. Účinkujú: Tom Hanks, Tim Allen, Joan Cusack, Kelsey Grammer, Don Rickles, Jim Varney, Wallace Shawn, Carly Schroeder, Annie Potts, Wayne Knight, Laurie Metcalf a ďalší.

 

Foto: Berlinale, Mostra Internazionale d'Arte Cinematografica

Vyhľadaj

2percenta

220x220stavoing

Táto webová lokalita používa súbory cookie pre lepšie používateľské prostredie. Ochrana osobných údajov tým nie je dotknutá.