Lietame v tom?

Liatam_resizePrávo na prácu je pre našinca už dávno neskutočnou minulosťou. Naopak, žijeme v čase, keď sa v rámci celosvetovej krízy neľútostne prepúšťa a nikto nevie, či a kedy aj na neho dopadne neľútostná rana osudu. O to aktuálnejšie pôsobí najnovší film Jasona Reitmana Lietam v tom , ktorého inšpirovala rovnomenná kniha Waltera Kima.

Ako režisér a spoluscenárista Reitman priznáva, že ho oslovila hneď v niekoľkých rovinách, lebo práve v tom období si sám zakladal rodinu a prehodnocoval vo svojom živote význam kariéry, ale aj vzťahov a vôbec otázky komunikácie, zodpovednosti a záväzkov. Mimochodom, Jason je najstarším z troch detí známeho scenáristu a producenta Ivana Reitmana (je jedným z producentov filmu), rodáka z Komárna, ktorý ako dieťa emigroval s rodičmi po Dunaji z vtedajšieho Československa.

Lietam_3_resizeJason Reitman(1977) sa venuje filmu od mladosti. Už ako devätnásťročný uviedol na festivale Sudance svoj prvý krátky film Operation. Ako režisér celovečerného filmu debutoval v roku 2006 úspešným titulom Ďakujeme, že fajčíte. O rok neskôr bol za film Juno nominovaný na Oscara. A ak sa hovorí, že do tretice všetko dobré, tak film Lietam v tom z roku 2009 zaujal hneď po uvedení kritiku i divákov a získal šesť nominácii na Zlatý glóbus.Nakoniec z nich však premenil iba jeden za scenár.

Názov vystihuje nielen skutočnosť, že hrdina príbehu pracovne lieta z miesta na miesto, ale je zároveň metaforou poznania, že pri hľadaní odpovedí na základné otázky života „ v tom lietame“ všetci.

Ústrednou postavou a vlastne rozprávačom príbehu je Ryan Bingham, profesionálny vyhadzovač z práce, v podaní vynikajúceho Georgea Clooneyho. Reitman mu v scenári písal postavu priamo „na telo“. Pretože ako zdôrazňoval, nevedel si predstaviť iného herca, ktorý by vedel zahrať pragmatického sebca, vyhýbajúceho sa záväzkom, vyznavača filozofie, že rodina a priatelia sú vlastne iba príťažou, ťažkým batohom na životnej ceste, a napriek tomu vzbudiť v divákovi sympatiu.

Štyridsiatnika Ryana a jeho kolegov si najímajú firmy na podnikovú optimalizáciu. Teda, aby jednotlivým zamestnancom oznámili, že práve stratili svoju životnú istotu –zamestnanie. Pričom pokrytecky hovoria o možnosti nového života. Ryana táto profesia (o svojich skúsenostiach dokonca prednáša), ako aj život v lietadlách, luxusných hoteloch a prenajatých autách baví . Zrazu však jeho mladá ambiciózna kolegyňa Natalia (Anna Kendrick) príde s návrhom absolvovať prepúšťací pohovor, v rámci šetrenia, on line, cez počítač. Ryanov spôsob života je ohrozený. A tak obviní Natáliu, že nedostatočne pozná problematiku v praxi, aby vymýšľala „zlepšováky“. Šéf mu ju vzápätí pridelí ako asistentku, nech ju teda vezme na služobné cesty so sebou a zaučí. Lenže nikto z nich netuší, ako ju táto skúsenosť poznačí...

Je zaujímavé, že práve v scénach dokumentárne snímaných ankiet vidíme nehercov, ktorých si filmári našli inzerátom medzi ľuďmi, čo nedávno stratili prácu a boli ochotní o tom hovoriť pred kamerou.

Liertam_3_resizePopri profesnej téme prepúšťania zo zamestnania však sledujeme aj tému Ryanovho súkromia. Reitman ju rozohral v scénach flirtu so spolucestujúcou Alex (Vera Farmiga) a v dlhej a miestami až melodramatickej pasáži svadby Ryanovej sestry, kde zarytý starý mládenec zrazu začne prehodnocovať svoj postoj k takým hodnotám ako sú rodina a domov, láska, manželstvo, spolupatričnosť, ľudskosť, nádej...

Film zaradili distributéri žánrovo ako komédiu. Lenže v skutočnosti je to skôr tragikomédia s psychologickým podtextom. Divák sa miestami zasmeje, zaujmú ho výborné herecké výkony i dialógy, ale v závere odchádza skôr smutný, lebo chtiac-nechtiac začína uvažovať a klásť si otázky o aj o svojom spôsobe života a budúcnosti. V každom prípade však, bez ohľadu na to, ako dopadnú februárové nominácie na Oscara, film Lietam v tom patrí k filmom, ktoré sa oplatí vidieť.

Lietam v tom (Up In The Air), USA, 2009
Scenár: Jason Reitman, Sheldon Turner
Réžia: Jason Reitman