Na okraj režijného debutu Rollerky

846823.5Dlho som uvažovala, či mám o režijnom debute herečky Drew Barrymorovej Rollerky vôbec písať. Nakoniec som samú seba prehovorila aspoň na poznámku. Keď som si už v kine vytrpela 111 prečo sa ešte chvíľu s týmto filmom nezaoberať.

Príbeh na úrovni mexickej telenovely sa zaoberá životom mladej 17-ročnej Bliss, ktorú matka núti chodiť na nudné, snobské súťaže krásy. Dievčinu však zaujmú závody na kolieskových korčuliach, dá im prednosť, aby sa nechala okopávať, podrážať, dotĺkať. Dámy na kolieskach v ringu majú ďaleko od nežnosti, prosto sú to drsné baby, priam s chlapskou dušou. Nejde mi však do hlavy, ako nežné žieňa, Bliss, stelesnená priam éterickou Ellen Pageovou, toto všetko prežije. Malý náznak na modrinu síce odznie, ale to je všetko. Padne, 857574.1podťatá tvrdou súperkou na dráhe, chvíľu sa nevie či vôbec vstane a zrazu zázrak - Bliss vstane a fičí ďalej. V ringu sa boxeri správajú často oveľa ohľaduplnejšie ako tieto dámy. No a čo by to bol za príbeh keby nezamotala všetko aj láska. To je hádam v tejto banálnej story to najpravdepodobnejšie. Vzťah hrdinky k matke je ambivalentný. Nečudo. Frustrovaná mamička sa chce za každú cenu realizovať cez dcéru. Našťastie je tu otec, ktorý má lepší úsudok a viac zdravého rozumu. Ďalej sa mi však už nechce pitvať tento príbeh, veď za to ani nestojí. Aby som celému tímu filmu nekrivdila dačo povedať chceli, čo sa dá zhrnúť asi do vety: Zoberte si svoj život do rúk sami, a to je všetko.

Na tomto filme je po profesionálnej stránke všetko v poriadku a zároveň nič nie je v poriadku. Snímka má tempo, švih, kamera je akčná, herecké výkony celkom slušné a napriek tomu všetko je povrchné, zíva prázdnotou. Vzťahy medzi jednotlivými aktérmi fungujú 846823.3predvídateľne, dialógy sú plytké, miestami humorné, inokedy zasa nemiestne až vulgárne. Napríklad otec hovorí dcére, že si matku vzal lebo bola múdra (o čom súdny divák pochybuje) a vzápätí dodá: „ A tiež preto že som ju nabúchal“. Nuž, čo si má myslieť o rodičoch tínedžerka? Cesta k drsným „rollerkám“ je voľná.

Neraz som si pri podobných filmoch, ktoré vypínam aj v televízii, kládla otázku, či mám vôbec právo poukázať aj pri jednoznačne umeleckých filmoch na nejaké chyby, ktoré keby sa odstránili, film by bol dokonalý. Neraz som si odpovedala, že nie. Neskôr však prevládne názor, že to robím pre dobro veci a nemožno ich zamlčať.

P.S
Dúfam, že úprimní priatelia debutantku upozornia, lebo moje odporúčanie sa k nej nedostane, aby si potom, čo ju zrejme kritika roznesila a napriek tomu sa rozhodla ďalej bojovať, poriadne prečítala a vybrala scenár. Okolo filmu sa krúti už od detstva ( E.T.- Mimozemšťan), hrať vie, s hercami si poradí, ostatné už za ňu urobí dobrý kameraman a strihač.

Rollerky (Whip It!), USA, 111 minút, 2009
Scenár: Shauna Cross
Réžia: Drew Barrymore