Galimatiáš s bizarným politickým podtextom

galimatias_4_resizeAk spomenieme meno francúzskeho režiséra Jean- Pierre Jeuneta okamžite sa nám vybaví jeho film Amélia z Montmartru, ktorá ho definitívne vyniesla na vrchol filmového neba. A nielen jeho, ale aj hlavnú predstaviteľku Audrey Tautou, ktorá ide z filmu do filmu. Odvtedy si Jeunet mohol dovoliť azda všetko. Zaujal aj štvrtým pokračovaním Votrelec 4: Vzkriesenie, snímkami Príliš dlhé zásnuby a Delikatesy. Tentoraz sa pokúsil uspieť v krimikomédii Galimatiáš, za ktorú je vraj horúcim adeptom na Cézara 2010.

Tentoraz sa, po rôznych pokusov aj v sci-fi žánri , rozhodol pre príbeh plný bizarných postáv, postavičiek i situácií. Jeho cieľom však nie je len nechať defilovať svojich hrdinov v rôznych komicko-bláznivých situáciách, ale dotknúť sa neduhov súčasnosti a hlavným terčom je zbrojenie. Ústrednou postavou je muž menom Bazil. Prvý šok zažil, keď ako dieťa stratil otca – zabila ho pri deaktivizácii mína v marockej púšti, matka sa zrejme pomiatla a, žiaľ, aj ako dospelého riadia jeho osud zbrane. Neuveriteľným spôsobom zatúlaná guľka skončí v jeho hlave a bude tam zrejme navždy ako časovaná bomba. Príde o zamestnanie, bývanie, prosto o všetko. Bazil, rojko, priam infantilný optimista, však svoje trápenie neodpustí zbrojárskemu priemyslu, osobitne dvom jeho protagonistom. A kuje pomstu. Po pretĺkaní sa ulicami Paríža ho prichýlia podobní skrachovanci žijúci pod skládkou železného odpadu. Tieto podivné indivíduá pomôžu galimatias_3_resizeuskutočniť Bazilov sen a dať poriadnu príučku dvom zbrojárskym magnátom. Režisér, sám jeden z autorov scenára, predstavuje svoje figúrky s veľkou dávkou fantázie a vtipu, nechýba im invencia a isté čaro. Sú však len načrtnutí bez akéhokoľvek vývoja, ale zrejme pri tejto koncepcii to bol aj zámer. Bez komandovania a najmä stravy tlstej kuchárky by spoločnosť pod zemou nefungovala tak dokonale, bez geniálnej matematičky by sa pomsta asi nevydarila, bez hadej ženy by sa nikam nedostali, takisto bez majstra na opravu starých šrotov, bláznivého kaskadéra a mnohých iných. Až sa čudujeme prečo v istých profesiách priam geniálni ľudia skončili v podzemí na okraji spoločnosti ako outsideri. Žeby to bolo myslené tak, ak si nadpriemerný patríš pod zem, ak si bezohľadný blbec tak do mrakodrapu. Aj to je možné...

Napriek tomu, že snímka štartuje dramatickou udalosťou a pokračovanie je tiež šokujúco bizarné, expozícia nevtiahne okamžite do deja. Až neskôr sa rozkrúti kolotoč, neskôr gejzír nápadov, trikov a prekvapivých udalostí. Niekedy ich je až priveľa. Musím však dodať, že sú francúzsky šarmantné, originálne a v istom zmysle nadväzujú na tradíciu starších francúzskych komédií, tragikomédií i grotesiek. Kriminálna galimatias_1_resizezápletka príbehu a šípy „vystrelené“ na politiku zbrojenia sa dotýkajú veľmi adresne súčasnej politickej klímy v krajine. Režisér sa tým ani netají a v jednom rozhovore povedal, že aj predchodcovia terajšieho prezidenta mali dočinenia so zbraňami, prečo by Sarkozy nemal. A je to podľa neho vraj samozrejmé a normálne. Nie je bez povšimnutia aj sociálny aspekt filmu, ktorý je dostatočne adresný a trefný. A predsa snímke niečo chýba, to navyše čo mala Amélia z Montmartru. V nijakom prípade nechcem tento film s ním porovnávať, veď to ani nie je možné, len povedať, že sa vo veľkom kotle nápadov dieťa často niekam stratilo.

Aj keď sú hrdinovia prezentovaní len ako figúrky, ich charakteristika je presná. Teda herci mali dostatok príležitostí, ktoré nenechali nevyužité, a tak môžeme hovoriť o bravúrnych hereckých výkonoch. Pre nášho diváka sú to mená nie veľmi známe, ale vo Francúzsku sú títo herci v súčasnosti na špici. Je známe, že v ostatných rokoch sa zaznamenal veľký nástup nových mladých komikov. Napríklad Alain Chabat, Gad Elmaleh, Jean Dujardin a na najvyššej priečke stojí Dany Boon, ktorému Jeunet zveril úlohu naívneho Bazila vytrvalo sa ženúceho za svojim cieľom. Vynikajúco mu nahrávali André Dussollier, Jean-Pierre Marielle, Yolande Moreau, Omar Sy a mnohí iní.
galimatias_2_resize

Osobitnú pochvalu si zaslúži vizuálne stvárnenie. Kamera Tetsuo Nagata sa môže merať nielen európskymi, ale aj celosvetovými parametrami, lebo dodáva snímke švih, dynamiku a vizuálnu filmársku vynachádzavosť s osobitným dôrazom na detail. Invencia a kúzlo nechýba ani hudbe Raphaëla Beaua, dobre dopĺňajúca celkový virvar.

Film Galimatiáš nie je dielo bez chýb, tvorca však vystihol dnešné vnímanie sveta so všetkými jeho problémami i rozpormi, postrehol komiku i tragiku súčasného človeka a urobil to s nadhľadom a prepotrebným humorom. Film príjme vnímavý divák zrejme pozitívne, už aj preto lebo ho zabaví trochu iným spôsobom, ako je zvyknutý zo záplavy mnohých bezduchých filmov, aj keď je jeho posolstvo až príliš jednoznačne polopatistické. Humor však hrá prím a keď nebudete čakať nič viac odídete z kina s pocitom príjemne stráveného času.

Galimatiáš (Micmacs a tire-larigot), Francúzsko, 2009
Scenár: Jean-Pierre Jeunet, Guillaume Laurant
Réžia: Jeaan-Pierre Jeunet