Ako Ali chránil posledný Korán

kniha_10Filmy, odohrávajúce sa po globálnej katastrofe, sa rozvinuli na svojrázny subžáner - postkatastrofickú drámu. Je dostatočne široký na to, aby pojal rovnako diela filozofické ako aj akčné thrillery či horory, kultový televízny Deň po Nicholasa Meyera z roku 1983 aj Deň po tom Rolanda Emmericha (2004), Šialeného Maxa Georga Millera (1979) aj Resident Evil.

Problém nie je vtom, že Kniha prežitia je film nepodarený, s nanič príbehom, čajovými hereckými výkonmi a gýčovou kamerou. Koľko nepodarenejších filmov sa už stalo kasovými trhákmi! Problém je v tom, že Kniha prežitia je film skrz-naskrz arogantný a hlúpy.

Žáner fantastických postkatastrofických drám má dostatočne bohatú históriu, aby sa každý, kto v ňom chce pokračovať, mohol naučiť pravidlá. To základné znie: ak vytvoríš vlastný svet i s jeho zákonitosťami, tak ich svojvoľne neporušuj! V tomto filme sa však veselo v mene zachovania kresťanstva ignoruje aj Desatoro, tak čo tam po nejakých zákonitostiach žánru, logike, zdravomrozume alebo princípoch poetiky!kniha_02

Scenárista Gary Whitta (debutant, na internete americkými veriacimi velebený slovami ako „Aké úžasné víťazstvo Boha! Ste mimoriadne nadaný!“) a režiséri – bratia Hughesovci (Menace II Society, Mŕtvi prezidenti, Z pekla) nám však predstavujú svet načisto bláznivý. Vraj tridsať rokov po globálnej vojnovej katastrofe, ktorá rozvrátila celú civilizáciu. Napriek tomu v ňom fungujú audioprehrávače vrátane batérií – a dokonca k je dispozícii elektrina i súbory MP3. Zato nikde niet ani jednej Biblie. Knihy, ktorej sa vytlačilo, vylisovalo, nahralo, naskenovalo, vyrylo, vytesalo, vyšilo, vyleptalo a vytetovalo určite oveľa viac kusov, ako čohokoľvek iného. Tajomný bezmenný pištoľník, alebo skôr „apoštol“ či križiak Eli (Denzel Washington) sa stará o posledný exemplár. A tak, ako biblický vyvolený národ blúdil štyridsať rokov po Sinajskej púšti kým dorazil do Zeme zasľúbenej, aj on už tridsať rokov putuje naprieč Amerikou na západné pobrežie, reže a rúbe nepriateľov do krve, no keď sa treba ponáhľať, odrazu má naporúdzi auto s nekonečne hlbokou, stále plnou nádržou a ukáže sa, že vnútrozemie je vlastne len zopár kilometrov od Pacifiku. Lebo Boh sa oňho v tom desivom svete stará.

Vo svete, kde vládne hrubá sila, vražda zovšednela a ľudské mäso je vítaným spestrením jedálneho lístka, sa fešná Solara (Mila Kunis) s pokusom o znásilnenie napodiv stretne až ako dospelá – a načisto ju to psychicky zničí. Dievčina je negramotná a vyrastá v postkatastrofickom stredoveku uprostred amerického kontinentu, kde je drahocennosťou i obyčajná voda, no akoby prišla odkiaľsi inakiaľ, možno zo súčasnosti.. Chýbajú jej totiž pud sebazáchovy i základné návyky, potrebné pre prežitie v tejto divočine, zato vie nielen veslovať, ale ak treba, tak i šoférovať auto.

kniha_20Démonický vládca mestečka Carnegie (Gary Oldman) baží po Biblii, lebo je presvedčený, že mu, sťa dáka tajná zbraň, pomôže ovládnuť ľudí... ktorí klesli na úroveň zvierat a kus jedla je im drahší ako život vlastnej matky. Ako chce uskutočniť tento bláznivý nápad, by bolo veľmi zaujímavé, no autori nám to neprezradia. Ani čo by zámerne robili všetko pre to, aby im divák neveril ani jediné filmové políčko. Vŕšia nezmysel na nezmysel, keď sa im zachce, manipulujú s mystikou, keď sa im to hodí, tvária sa realisticky. Stále však silou-mocou apelujú na veriacich, ba doslova sa im podkladajú, vyzdvihovaním kresťanskej viery ako jedinej alternatívy prežitia ľudského rodu.

Eli sa v záujme zachovania knihy dokáže nečinne prizerať, ako ubližujú iným, ale vie i sám raniť a zabíjať, bez mihnutia oka. V mene viery je podľa autorov dovolené čokoľvek. Pravdaže, všetko je tu vyrieknuté na plné ústa, žiadne druhé a tretie plány, symboly či metafory, aby ani ten najprostoduchejší divák nezostal na pochybách.

Film Kniha prežitia je nanič zábava, lebo tvorcovia ho nenakrúcali ako zábavu, ale ako oslavu značne drastickej viery. Nie je presvedčivý ani úprimný, ponáša sa na wetern, no najmä na čarovné masti, ktoré na Divokom Západe predávali podvodnícki ránhojiči a zaklínači dažďa. Aj oni mali plné ústa Boha, no v mysli i v srdci akurát tak cvendžiace doláre. Kniha prežitia je čistokrvná komercia, lenže nepredáva zábavu, ale predstierané vyznanie viery. Po obrazovej stránke nemá ďaleko k „filmovému komiksu“ 300, v ktorom sú zrejmé xenofóbne i rasistické motívy a vyzdvihuje sa eugenika, násilná likvidáci slabých a chorých ako cesta k vyššej, čistejšej rase. Bližšie ako k Travoltovej scientologickej agitke Bojisko Zem má však Kniha prežitia k Triumfu vôle nacistickej propagandistky Leni Riefenstahl.kniha_08

Až sa priam vnucuje provokatívna predstava, ako by asi zareagovalo nadšené publikum z biblického pásu USA, ak by sa Washingtonova postava volala Ali a chránila by posledný exemplár Koránu...

Kniha prežitia (USA 2010)

The Book of Eli

118 minút

Scenár: Gary Whitta. Réžia: Albert a Allen Hughesovci. Kamera: Don Burgess. Strih: Cindy Mollo. Hudba: Atticus Ross, Leopold Ross, Claudia Sarne. Účinkujú: Denzel Washington, Gary Oldman, Mila Kunis, Ray Stevenson, Jennifer Beals, Malcolm McDowell, Michael Gambon, Tom Waits a ďalší.

Premiéra 4. marca 2010