Čo, do čerta, máte proti cirkusu?!

shutter_18Dva filmy mali na nedávno skončenom 60. berlínskom filmovom festivale úlohu ámedilnych lákadiel s hviezdnym obsadením: The Ghost Writer Romana Polanského a Shutter Island Martina Scorseseho. Z oboch sa vykľuli remeselne dokonale nakrútené žánrové snímky, čo medzinárodnú kritiku značne zmiatlo. Sú to LEN dokonalé napínavé drámy, alebo sú to AŽ dokonalé napínavé drámy?

Recenzenti poukazovali zväčša na tie isté veci. Jedni ich vyzdvihujú ako prínos, iní zatracujú ako nedostatok. Ak by tvorcami neboli Polanski a Scorsese, hodnotenie by určite bolo oveľa lepšie. Je to však chyba filmov – alebo recenzentských očakávaní?

shutter_01Martin Marcantonio Luciano Scorsese, sedem ráz nominovaný na Oscara a jediný raz, za Na druhej strane, aj cenou Akadémie odmenený režisér, pôsobí vo svete filmu už viac než pol storočia. Novinári ho označujú ako „žijúceho klasika‟. Jeho diela Taxikár, Zúriaci býk, Farba peňazí, Posledné pokušenie Krista a mnohé ďalšie patria nielen do zlatého fondu kinematografie, ale k základom našej kultúry. Vyjadrujú jasné postoje ku konkrétnym udalostiam, odrážajú pohľad na stav sveta.

Dokonca i jednoznačné thrillery ako Mys hrôzy a Na druhej strane presahujú hranice zábavného žánru. Teraz, vo veku 68 rokov, po koncertom filme s The Rolling Stones Shine a Light, prichádza majster s adaptáciou knižného bestselleru Dennisa Lehaneho, podľa predlôh ktorého už vznikli snímky Tajomná rieka a Zbohom baby. A pretože režisér je stále mladý, zostarnutého dvorného herca Roberta De Nira nahradil Leonardo DiCaprio. Dobrý ťah. Roku 2002 sa Gangy z New Yorku ešte museli zaobísť bez Oscara, o dva roky neskôr ich Letec inkasoval päť a roku 2006 Skrytá identita štyri.

Kritici poukazujú na to, že DiCapriova detská tvár sa vôbec nehodí k stvárňovanej postave zrelého muža, trpiaceho traumami z aktívnej účasti v druhej svetovej vojne a z tragickej smrti milovanej manželky. Málokto si uvedomuje, že Leonardo má 36 rokov a že práve kontrast medzi vzhľadom a charakterom robí postavu marshala Teddyho Danielsa zaujímavo nejednoznačnou.

shutter_04Stupňujúca sa pochmúrnosť, priam hororový pocit ohrozenia, pripomína Scorseseho Mys hrôzy, kde DeNiro hral mstiaceho sa trestanca. Lenže v Prekliatom ostrove je všetko zložitejšie. Píše sa rok 1954. Otvorili prvú reštauráciu Burger King. USA otestovali vodíkovú bombu. Francúzi utrpeli debakel pri Dien Bien Phu a čaká ich ďalší v Alžírsku. Vyšla kniha Pán múch. Senátor Joseph McCarthy predsedá výboru pre vyšetrovanie neamerickej činnosti. Marilyn Monroe sa vydala za Joe DiMaggia. Teddy Daniels s kolegom Chuckom Aulem (Mark Ruffalo) prichádzajú na ostrov Shutter Island, aby objasnili, ako mohla zo starostlivo stráženej cely ujsť pacientka miestnej psychiatrickej liečebne pre odsúdencov.

Doktor Cauley (Ben Kingsley) vyzerá podozrivo – a nemecký špecialista Dr. Nähring (Max von Sydow) v Teddym oživí zlé spomienky na oslobodzovanie koncentračného tábora počas vojny. Policajtov na ostrove uväzní divoká búrka. Pacienti využijú výpadok prúdu a rozutekajú sa. Teddy je čoraz zmätenejší, postupne stráca jednu istotu za druhou. Objavuje sa mu vidina manželky, ktorá tragicky zahynula. Vidí mŕtvych ľudí. Je preňho čorazťažšie odlišovať realitu od ilúzií. Deje sa niečo zlé.

Režisér spolu s hercami, kameramanom Robertom Richardsonom, autorom výpravy Dantem Ferrettim a za použitia dobovej i klasickej hudby presvedčivo evokujú nielen dobu, ale i postupný rozklad Danielsovho sveta... alebo osobnosti. A jeho príčiny. Nič nie je tým, čím sa zdá byť. Všetko je inak. Nemožno veriť nikomu a ničomu, ani vlastným zmyslom.

shutter_08A predsa - všetka tá profesionálna exhibícia akoby nemala iný cieľ, iba pobaviť. Berlínske festivalové publikum dielo ocenilo vlažným potleskom, ale aby sme boli presní, musíme priznať i zopár výkrikov "Bú!"

‟Je príjemné vidieť Scorseseho ako majstra cirkusovej manéže,‟ píše The Hollywood Reporter, „len sa modlíme, aby týmto smerom aj nepokračoval ďalej.‟

Vari sa žijúci klasik nemôže pre potechu publika občas zahrať na cirkusového zabávača?

Prekliaty ostrov

Shutter Island

USA 2010, 137 minút

Námet: Dennis Lehane. Scenár: Laeta Kalogridis. Réžia: Martin Scorsese. Kamera: Robert Richardson. Strih: Thelma Schoonmaker. Hudba: rôzni. Účinkujú: Leonardo DiCaprio, Michelle Williams, Mark Ruffalo, Ben Kingsley, Patricia Clarkson, Max von Sydow a ďalší.