Johnny Depp, Angelina Jolie, Benátky a iné klišé

turistaSlovenský distributér uviedol na samom konci roka 2010 do kín americko-nemecký film Turista ako „romanticko-akčnú komédiu“ s Angelinou Jolie a Johnnym Deppom, ktorá sa odohráva v Benátkach. Žáner, mená, lokácia i dátum premiéry dokazujú, že je to stávka na istotu. A skutočne, publikum je spokojné. Len kritici – aj tí americkí – žasnú, za čo že to Deppa nominovali na Zlatý glóbus.

Ak sa na Turistu vyberiete pre hercov, môžete si vychutnať, ako veľmi sa Angelina Jolie usiluje napodobniť veľké dámy talianskeho filmu Sophiu Loren, Claudiu Cardinale a Ginu Lollobrigidu. Lenže typ nepustí, a tak zostáva len ich síce láskyplnou no anorektickou a neurotickou karikatúrou. Johnny Depp vás zasa možno zaujme tým, ako hrá že hrá obyčajného Američana v meste na lagúne. Žiaľ, žiadne veľké výkony ani silné emócie sa z plátna nerinú. Nie že by medzi hercami nefungovala chémia – ona totiž ani nedostala príležitosť. I napriek tomu sú obe postavy zábavné a pozerá sa na ne príjemne.

turista_2A o to ide: pozerať sa. No. ak pri tom nevypnete myseľ, hrozí, že to, čo malo ostať prekvapujúcou pointou, odhalíte príliš skoro. A ak sa do kina vydáte preto, aby ste si užili milované Benátky, pokazíte si chuť. Tvorcovia v mene atraktívnych záberov celé mesto rozobrali a nanovo zostavili tak, že sa skladá len zo samých známych turistických atrakcií a malebných zákutí. Nič nie je také, ako v skutočnosti – lokácie, výhľady, uličky ani kanály a mosty nie sú tam, kde majú byť. Dokonca i letisko je kdesi uprostred mesta. Hlavný hrdina hravo po strechách prehopká z jednej strany Canal Grande od hotela Danieli na druhý breh, na trh Rialto – a ani sa pri tom veľmi nezadýcha. Pripomína to iný americký kriminálny thriller, v ktorom hrdina preskákal po strechách z pražského Staromestského námestia cez Vltavu až na Malú stranu. Kto nepozná skutočnosť, bude možno spokojný, no kto ju pozná, stratí dôveru k celému príbehu. A čo je horšie – stratí i záujem o postavy a o to, čo sa s nimi deje.

tour_1Tak, aký plytký je vzťah medzi hlavnými postavami a ako sú Benátky zmenené na sériu pôvabných pohľadníc, celý film ponúka len staré známe motívy a postupy. Milé. Plytké. Od „romanticko-akčnej komédie“ sotva niekto čaká hlbokomyseľné úvahy a svetoborné odhalenia. Pomohlo by však, keď už tvorcovia rezignovali na hlbšiu presvedčivejšiu motiváciu i na logiku, ak by sme sa dočkali aspoň tej romantiky a akcie. Zvolený žáner (politológovia odpustia, no nemožno ho označiť inak, len slovom „zlepenec“) je v priveľkom kontraste voči tradičnému, ničím neozvláštnenému, nijako neštylizovanému klasickému, trošku staromódnemu a nenápaditému hollywoodskemu kvázirealistickému rozprávaniu. Možno má ísť o poklonu veľkým americkým romantickým kriminálnym snímkam, no výsledku celkom chýba nielen napätie, ale aj zvyčajná hollywoodska ľahkosť a noblesa, ktoré už veľa ráz dokázali úspešne predať aj hlúpejšie príbehy. Rozprávanie je ťažkopádne, stráca tempo a kazia ho momenty, keď si autori uvedomili, že nakrúcajú „komédiu“ a narýchlo zaradili vtip či gag aj tam, kde sa vonkoncom nehodia.

turist0000Pôvodne mali byť hviezdami Tom Cruise a Charlize Theron, režírovať mal Lasse Hallström. Po mnohých zmenách, keď sa do hry dostali aj Sam Worthington a Alfonso Cuarón, po tom, čo režisér von Donnersmarck od projektu odskočil a opäť sa vrátil, bolo tých kompromisov na všetkých stranách asi už priveľa.

Skrátka – Turista je ideálny film pre tých, čo si do kina chodia oddýchnuť od všetkého vrátane myslenia a cítenia. Pre tých, ktorí potrebujú milé plytké zvukovo-obrazové pozadie k svojej porcii praženej kukurice.

Nehrozí, že by im pri ňom zabehlo.

12Turista (Francúzsko-USA 2010)

The Tourist

105 minút

Námet: Jérôme Salle. Scenár: Florian Henckel von Donnersmarck, Christopher McQuarrie, Julian Fellowes. Réžia: Florian Henckel von Donnersmarck. Kamera: John Seale. Strih: Joe Hutshing, Patricia Rommel. Hudba: James Newton Howard. Účinkujú: Johnny Depp, Angelina Jolie, Rufus Sewell, Paul Bettany, Clément Sibony, Timothy Dalton a ďalší.

Premiéra 30. decembra 2010