Tajomstvo modrej zátoky (Blueback)

Hodnotenie používateľov: 3 / 5

Hviezdy sú aktívneHviezdy sú aktívneHviezdy sú aktívneHviezdy sú neaktívneHviezdy sú neaktívne

Tajomstvo modrej zatoky 4More dokáže byť skutočne magickým miestom plným záhad a nerealizovaných túžob. S radosťou nechávame oči blúdiť po jeho takmer nekonečnej rozlohe. Čo však vieme o stave mora či oceánu pod hladinou? Režisér Robert Connolly v austrálskej produkcii s názvom Tajomstvo modrej zátoky, založenej na knihe Tima Wintona, poskytuje vo forme rodinného príbehu špecifický pohľad na jeden ohrozený biotop.

Dora Jackson (Radha Mitchell) a jej dospievajúca dcéra Abby (Ilsa Fogg) majú k moru zvláštny vzťah. Žijú v skromnom dome s výhľadom na záliv Longboat na jednom z južných cípov Západnej Austrálie. V súčasnosti sa Dora a Abby živia ťažbou mušlí v zátoke na úpätí rodinného domu spolu s ďalšími rybármi ako Mack (Eric Bana). Abby sa na mieste spriatelí s obrovským modrým vráskavcom, ktorého volá Blueback. Abby bola odjakživa zástankyňou ochrany oceánov, no často má pocit, že nedokáže nič zmeniť. Po rokoch, keď jej matka dostane mŕtvicu, Tajomstvo modrej zatoky 1vráti sa domov. Návrat domov prináša spomienky. Do čias svojho detstva, keď ju prvýkrát vzali na potápanie a v mori stretla vráskavca Blueback. V priebehu rokov udržiavala jeho existenciu v tajnosti, aby ho chránila. Teraz je však v ohrození aj jeho život, pretože investori chcú oblasť, ktorú mala za cieľ Dora chrániť ako morskú biologickú rezerváciu, premeniť na rekreačné stredisko.

Režisér a scenárista Robert Connolly, ktorý na seba v minulosti upozornil trilerom Sucho (The Dry, 2020), okúzľuje krásnymi zábermi z hlbín. Ukazuje, za čo Abby bojuje, prečo to všetko stojí za to. Aká veľká strata by bola o to prísť. A nebezpečenstvo straty je vskutku reálne, čo sa Connollyho film snaží dostatočne zdôrazniť. Film poukazuje na rôzne hrozby pre jedinečný ekosystém, ktoré sú priamym výsledkom ľudských činov.Tajomstvo modrej zatoky 2 Všetko je to však tak trochu zjednodušené, najmä s ohľadom na jasné zadefinované „správne“ a „nesprávne“. Predsa len je táto dráma, ktorá mala premiéru na Medzinárodnom filmovom festivale v Toronte v roku 2022, zameraná skôr na mladšie publikum. Namiesto utápania sa v bezvýchodiskovej šedi, ponúka paletu jasných farieb.

Vzťah k vodnému živočíchovi sa však stáva len rámcom príbehu, ktorý rozpráva o nie vždy jednoduchom vzťahu matky a dcéry. Postupne sa o nich dozvedáme viac, film sleduje ich cestu životom s pomocou rôznych herečiek, použitých v závislosti od fázy ich života. Tajomstvo modrej zátoky rieši celý rad problémov, ktoré trápia naše oceány a život v nich. Acidifikácia a zánik korálov, nadmerný rybolov a strata biodiverzity – tieto a ďalšie dôsledky klimatických zmien a nadmerného využívania prírodných zdrojov sú jasne pomenované, Tajomstvo modrej zatoky 3no zachytené bez príliš drastických obrazov. Fakt, že idealistický a zidealizovaný príbeh o medzigeneračnej láske k moru a jeho stvoreniam sa len tak tak drží nad vodou, je spôsobený na jednej strane vyčerpávajúcim sklonom k ​​prílišnému vysvetľovaniu a na druhej strane istou dramaturgickou chabosťou. Obidva faktory zabezpečujú, že dej, ktorý je jasne rozdelený do dvoch časových úrovní, nikdy nenaberie potrebnú gradáciu, dynamiku či emocionálnu hĺbku, zostáva plávať v plytčinách austrálskeho zálivu.

Odhliadnuc od týchto faktorov dokáže filmové spracovanie rovnomennej knihy Tima Wintona však najmä vďaka presvedčivému duu herečiek vyrozprávať svoj jednoduchý príbeh bez výraznejších problémov. Áno, Tajomstvo modrej zátoky môže byť miestami príliš uhladený, v jednotlivých scénach predvídateľný film, ktorý s podporou piatich silných herečiek (predovšetkým nováčik Ilsa Fogg, ktorá stelesňuje tínedžerku Abby) a Erica Banu vo vedľajšej úlohe vytvára nedokonalú kombináciu rodinného filmu, eko-agitky a drámy o dospievaní.

Tajomstvo modrej zatoky 5Tajomstvo modrej zátoky (Blueback), Austrália, 102 minút
Dĺžka: 102 minút
Réžia: Robert Connolly