Hrdina nikoho (Viens je t'emmène)

Hrdina nikoho 1Pre diváka, ktorý už mal tú česť vidieť najúspešnejší Guiraudieho film Neznámy od jazera (L'inconnu du lac, 2017), milostný thrillerový príbeh na brehu slnkom zaliateho a mesiacom zahaleného jazera, zrejme zapôsobí zámerné komické ladenie jeho najnovšieho filmu prekvapivo. Parížske teroristické útoky z 13. novembra 2015 sa podpísali na oslabenom pocite bezpečia nielen vo Francúzsku. Obrazy, ktoré sa v Európe spájali skôr so vzdialenými krajinami, zrazu znepokojili spoločnosti zasiahnutím ich stredobodov. Z pocitov narastajúceho strachu a konfliktu so sebou samým napokon režisér Alain Guiraudie vytvoril materiál pre svoju čiernu komédiu Hrdina nikoho.

Správa o teroristickom útoku vo francúzskom Clermont-Ferrand prekvapí Isadoru (Noémie Lvovsky) a Médérica (Jean-Charles Clichet) v posteli. Médéric, sympatický, nenápadný muž okolo tridsiatky, sa bezhlavo zaľúbil do staršej, vydatej prostitútky Isadory. Teraz sa však ich dni plné lásky v Hotel de France náhle skončia. Hrdina nikoho 2V meste nastane zmätok. Sélim (Iliès Kadrig), mladý bezdomovec arabského pôvodu, dostáva od Médérica peniaze a prístrešie. Ten však nadobudne podozrenie, že Sélim mohol byť zapojený do útoku. Zavolá políciu. Objavuje sa tiež Isodorin manžel a žiarli. Živý, miestami búrlivý kolotoč postáv vyfabulovaný režisérom Alainom Guiraudiem sa začína roztáčať.

Čo je v kontexte Guiraudieovej filmografie v tejto snímke iné, je prostredie: v prípade Hrdinu nikoho sa pre Guiraudia, režiséra regionálneho, vidieckeho, prirodzeného svetla, prechádzok a únikových lokácií juhozápadného Francúzska, jedná o jeho prvý mestský film. Skúmaním atmosféry a nálady mesta v stave núdze po teroristickom čine (v detailoch viditeľne inšpirovaných parížskymi útokmi v roku 2015, ktoré aj dnes predstavujú pre francúzsku spoločnosť prelomový bod) prostredníctvom siete vzťahov, ktoré sa neustále preskupujú Hrdina nikoho 3v priebehu historických prístupov rozpráva vysoko aktuálny príbeh. Robí to však veľmi uvoľneným a nevtieravým, neafektovane vtipným a ľahkomyseľným spôsobom.

V Hrdinovi nikoho sa medzi vážnosťou a satirickým tónom rozplieta príbeh o nemožnej láske, spoločenskej paranoji a susedskej solidarite. Témy ako vek, náboženstvo a sexuálna orientácia sú riešené elegantne nenúteným spôsobom. Čím viac hercov vstupuje do hry, tým sa sujet stáva nepredvídateľnejší a prekvapivejší až nadobúda absurdných rozmerov. Hrdina nikoho sa ukazuje ako groteskná komédia, ktorá najprv dekonštruuje zaužívané správanie, potom ho rekonštruuje a čerpá komický efekt z neúspechu oboch. Alainovi Guiraudiemu sa táto implementácia a zodpovedajúce efekty čiastočne daria na výbornú, takže niektoré scény z hľadiska komiky skutočne fungujú, navyše oplývajú potenciálom spoločenskej reflexie. Hrdina nikoho ukazuje smerovanie ľudského správania k absurdnosti, ale aj dysfunkčnosť jednej spoločnosti a zodpovedné, hlboko zakorenené problémy. Hrdina nikoho 4V tomto bode však Guiraudies neposkytuje uspokojivé odpovede na veľmi zložité sociálne problémy.

A hoci v tomto smere film pokračuje v duchu reflexie spoločnosti, ktorú odráža, Hrdina nikoho pôsobí miestami skutočne chaoticky a častokrát dopláca na potrebu ukázať toho príliš veľa. Najmä v závere sa na diváka hrnie pointa za pointou, myšlienka za myšlienkou, ktoré stále iniciujú nové témy hľadajúce ďalšie pointy, Guiraudie akoby chcel všetko doviesť do úplného extrému až sa film začína rozpadávať a jeho esencia strácať vo vlastnej vrstevnatosti. Trpia tým najmä postavy a to, čo stelesňovali pre predchádzajúce dianie. Film nielenže stráca svoj fokus, ale podkopáva aj mnoho predtým vysloveného. Napriek tomu Alain Guiraudie vo svojom novom filme rozpráva veľmi uvoľnene a nevtieravo, s citom pre absurditu o ľudskej pudovosti a prekonanom strachu uprostred hrôzostrašnej paniky.

Hrdina nikoho 5Hrdina nikoho (Viens je t'emmène), Francúzsko, 2022
Dĺžka: 99 minút
Réžia: Alain Guiraudie