UFO Švédsko (UFO Sweden)

Hodnotenie používateľov: 3 / 5

Hviezdy sú aktívneHviezdy sú aktívneHviezdy sú aktívneHviezdy sú neaktívneHviezdy sú neaktívne

UFO Švédsko 1Švédsky režisér Victor Danell a jeho produkčná spoločnosť Crazy Pictures, opäť žánrovo osviežili tohtoročnú festivalovú atmosféru. Po prvotine – akčnom, katastrofickom trileri Nepredstaviteľné, ide o jeho druhý žánrový pokus. Po výbušnej akcii prichádza Danell s tradičným sci-fi, ktoré si môže užiť celá rodina. Od jeho priamočiareho názvu UFO Švédsko, za ktorým sa skrýva viac, ako by sa spočiatku mohlo zdať, dokážeme okamžite vydedukovať, čo možno od Danellovho filmu približne očakávať. Švédske dobrodružné retro sci-fi predstavuje v hlavných rolách Inez Dah Torhaug, Jespera Barkseliusa, Evu Melander, Joakima Sällquista, Saru Shirpey, Oscara Tôringena, Mathiasa Lithnera a Isabelle Kyed.

UFO Švédsko 2Príbeh je situovaný v malom Švédskom mestečku uprostred hôr v ktorom sa rebelská tínedžerka Denise (Inez Dahl Torhaug) pokúša vypátrať, čo sa stalo s jej otcom. Ten je oficiálne vyhlásený za mŕtveho, avšak jeho telo sa nikdy nenašlo. Denise verí, že jej otca uniesli mimozemšťania, po ktorých celý život posadnuto pátral a nezastaví sa pred ničím a nikým, kým ho nenájde. Na pátranie nebude sama. Denise podá pomocnú ruku konšpiračná organizácia UFO Sweden, ktorá má s fenoménom neidentifikovaných lietajúcich objektov dlhú históriu.

Scenár snímky UFO UFO Švédsko 3Švédsko bol inšpirovaný skutočnou, rovnomennou organizáciou, ktorá sa pýši najväčším archívom so záznamami UFO na svete (pre zaujímavosť, ide konkrétne o Archív pre nevysvetliteľné javy v Norrköpingu). Snímka pripomína svojou estetikou a celkovým vyznením klasické sci-fi dobrodružstva z 80. a 90. rokov. Z tohto hľadiska spĺňa všetky kritéria – malé mestečko, mladá, rebelská hrdinka, rodinné motívy, mysteriózna, sci-fi zápletka a zlovestné korporácie. Pri jej sledovaní si spomenieme z klasických snímok napríklad na Spielbergovho E.T. - Mimozemšťana (1982) a z tých novších na Nolanov Interstellar (2004)UFO Švédsko 4 alebo mimoriadne populárny seriál z produkcie streamovacej služby Netflix, Stranger Things (2016-2022). Inšpirácia sci-fi veľkofilmom Interstellar je zreteľná hneď v niekoľkých scénach. No problémom je, že i napriek nepopierateľne dobrému úmyslu tvorcov, UFO Švédsko  skrátka nedosahuje kvalitu spomínaných diel.

V prvom rade netreba vonkoncom čakať žiadny akčný lov na mimozemšťanov a veľkolepé zobrazenie sci-fi fenoménov. Áno, film tieto aspekty do istej miery obsahuje, avšak primárnou dejovou líniou je hľadanie otca ústrednej hrdinky s pomocou spoločnosťou odvrhnutých UFO nadšencov. Čo na UFO Švédsko 6papieri vôbec neznie zle, ale finálne spracovanie je pri najlepšom priemerné a nie veľmi zaujímavé. Samotná organizácia UFO Sweden, ktorá mala byť hlavným „ťahúňom“ filmu, je až na jej predsedu Lennarta, obmedzená na typologicky obsadené a jednorozmerné figúrky, ktoré zastávajú úlohy nie veľmi vtipných podivínov. Hlavná hrdinka urobí v priebehu deja niekoľko veľmi otáznych, avšak vo filme kladne poňatých rozhodnutí, ktoré priamo ohrozia životy vedľajších postáv, čo ju robí nesympatickou.

Film sa inak snaží byť žánrovo zábavným filmom s akčnými scénami a „americkým“ vizuálom, avšak to sa bije s jeho festivalovým vyznením a rozpočtom. Všetky koncepty sme taktiež videli už lepšie spracované vo snímkachUFO Švédsko 5, ktoré UFO Švédsko priamo inšpirovali. Z hľadiska žánru dobrodružného sci-fi tak neponúka vôbec nič nové. Mohol tak aspoň zaujať vzťahmi medzi postavami a emóciami ktoré z nich plynú. Avšak ani tieto aspekty vo filme nefungujú a niekedy sú až nechcene smiešne. V tomto prípade by bol omnoho zaujímavejší dokumentárny film o skutočnej organizácii UFO Sweden a jej fanúšikovskej komunite. Aj napriek spomínaným výčitkám však ide aspoň o priemerný sci-fi film, ktorého existencia iba potvrdzuje čoraz rozmanitejšiu žánrovú produkciu európskej kinematografie. Čo je len dobre.

UFO Švédsko 7UFO Švédsko (UFO Sweden), Švédsko, 2022
Dĺžka: 120 minút
Réžia: Victor Danell