Indiana Jones a Nástroj osudu (Indiana Jones and the Dial of Destiny)

Indiana Jones 5Návrat slávneho filmového archeológa a definitívne uzavretie hviezdnej ságy, aj na to lákal piaty diel Indianu Jones s názvom Indiana Jones a Nástroj osudu. Už prvé ohlasy z Cannes, ktoré prišli viac než mesiac pred oficiálnou premiérou, však naznačovali, že niektoré série by sa nemuseli vracať a že Hollywood je zbytočne posadnutý vŕtaním sa v minulosti miesto sústredenia sa na budúcnosť. Je na nich teda niečo pravdy, alebo je realita trochu komplikovanejšia?

V skutočnosti sú pravdivé asi obe odpovede. Nástroj osudu totiž nie je filmom, aký si vysnívali fanúšikovia a aký sľubovala marketingová kampaň. Respektíve, nie tak celkom. Nejde však ani o pohromu a divák odchovaný na dobrodružstvách tejto postavy, tak môže byť v konečnom dôsledku spokojný. Pokiaľ teda pristúpi na pravidlá hry a akceptuje fakt, že titulný charakter je vlastne reliktom minulostiIndiana Jones 1a najväčšiu slávu, ktorú zažíval v osemdesiatych rokoch predošlého storočia, už nemá ako napodobniť. Na tom už totiž narazila nejedna legendárna značka a kým štvorka spred dekády a pol to ešte dokázala zakrývať, päťka to má zase o niečo ťažšie.

Jadro zápletky sa odohráva dvanásť rokov po udalostiach Kráľovstva krištáľovej lebky. Konkrétne sa píše rok 1969 - Amerika rieši popri vojne vo Vietname i pristátie na Mesiaci, čo predstavuje atraktívne, hoc len málo využité zasadenie pre nového Indyho dobrodružstvo. Ten však už nie tým čo býval a vo svojom byte prežíva úplne sám, staroba Indiana Jones 3sa ňom prejavuje čoraz viac a pomaly ho chcú vytlačiť do dôchodku aj z univerzity, kde vyučuje k histórii čoraz apatickejších študentov. Doba sa skrátka zmenila, no udalosti uvedie do pohybu znovustretnutie s krstnou dcérou Helenou (Phoebe Waller-Bridge) pátrajúcou po jemu dobre známom a údajne mocnom prastarom mechanizme z Antikytéry. A hoci Indy podľa vlastných slov neverí na mágiu, nakoniec sa s ňou rozhodne i navzdory diametrálne odlišným motiváciám spojiť sily.

Piaty Indiana Jones, ktorý je inak s 154 minútami jasne najdlhším dobrodružstvom tohto archeológa aliasIndiana Jones 6 vykrádača hrobiek, možno v podstate rozdeliť na tri časti. Prvou je prológ, ktorý sa vracia ku koncu druhej svetovej vojny a slúži ako odrazový mostík pre neskoršie dianie. Nejednému divákovi pripomenie svojou výstavbou úvod k Poslednej krížovej výprave a to so všetkým dobrým či zlým. Ako nástup hrdinu na scénu totiž funguje, predstavuje i slušne digitálne omladeného Harrisona Forda, no rovnako sa dopúšťa menšieho prešlapu, kde nejde úplne nevidieť, že trvá dlhšie než by reálne musel. A toto vlastne platí pre celý film.

Druhá časť, ktorá predstavuje jadro zápletky a pozostáva z akčných scén prekladaných pátraním po ďalšom z magických MacGuffinov, totiž ani zďaleka nedisponuje energiou pôvodných snímok. Sčasti je to na istotu hrajúcim scenárom, sčasti zase trochu rutinným vedením Jamesa Mangolda, ktorýIndiana Jones 4 tentokrát nahradil na režijnej stoličke legendárneho Stevena Spielberga. Ani v jednom z aspektov pritom nijak zvlášť nezlyháva, vlastnú tvár sa však snímke vtisnúť nepodarilo a vlastne ani nevidieť, že by sa o to niekto snažil. Výsledkom je tak iba slušné remeslo, no bez skutočne pamätných momentov, ktoré by sa do budúcna trochu viac citovali. A hoci má k tomu asi najbližšie jazda koňom v metre, lepšia je na tom i chladnička odolná voči nukleárnej explózii z kontroverznej štvorky.

Aby to však neznelo až tak kriticky, film aj v týchto pasážach dvíha ústredná dvojica. Stále nezlyhávajúci Harrison Ford totiž disponuje neodškriepiteľnou charizmou a hoci je cítiť, že už nemá na akčné scényIndiana Jones 7 (aj preto tentokrát pozostávajú prevažne z naháňačiek, či už peších alebo na rôznych prepravných prostriedkoch) , v titulnej roli je ako doma. No nečakane výborná je i Phoebe Waller-Bridge, ktorej Helena je všetko, len nie jeho verzia v sukni. To preto, že obaja predstavujú výrazné protiklady a hoci ich poháňa spoločný cieľ, disponujú odlišnými motiváciami či charakterovým prekreslením. Vzájomné interakcie tak rozhodne nepostrádajú dynamiku a vývoj ich vzťahu s postupným odhaľovaním nových informácií z Indyho života patria k najväčším highlightom Nástroja osudu.

No a potom je tu samotný záver, ktorý má predpoklady fanúšikov rozdeľovať. Znova totiž ponúka úkrok Indiana Jones 8od toho, čo sa očakáva od filmu s Indianom Jonesom a hoci to nie je nutne zle, nie každý to príjme bez výhrad. No keď už nič iné, aspoň prinúti diváka zbystriť pozornosť a nedá sa mu upierať ani veľkoleposť či vizuálna atraktivita. Dôstojné lúčenie s ikonickým hrdinom však zaisťuje až priamo nadväzujúci a emocionálne funkčný epilóg, kde sa dá iba pochváliť ako elegantne tvorcovia dokázali uzavrieť celú ságu. A toto nie je ani zďaleka samozrejmosť.

I vďaka tomu sa dá piatemu a dúfajme už poslednému Indymu prepáčiť trochu kostrbatá cesta k cieľu vrátane menej výrazných zloduchov (ako nacista Mads Mikkelsen, tak jeho poskok s tvárou Boyda Holbrooka). Raz za čas je skrátka príjemné zaspomínať si na staré časy v novom balení, pôvodné klasiky sú však predsa len nedostihnuteľné.

Indiana Jones 9Indiana Jones a Nástroj osudu (Indiana Jones and the Dial of Destiny), USA, 2023
Dĺžka: 154 minút
Réžia: James Mangold
Scenár: James Mangold, David Koepp, Jez Butterworth, John-Henry Butterworth
Kamera: Phedon Papamichael
Strih: Andrew Buckland, Michael McCusker, Dirk Westervelt
Zvuk: Donald Sylvester, Gary Rydstrom, Paul Massey, David Giammarco
Scénografia: Adam Stockhausen, Anna Pinnock
Masky: Karen Cohen, Frances Hannon, Bill Corso, Chiara Ugolini, Sarah Nuth
Kostýmy: Joanna Johnston
Hudba: John Williams
Produkcia: Kathleen Kennedy, Frank Marshall, Simon Emanuel
Hrajú: Harrison Ford, Phoebe Waller-Bridge, Mads Mikkelsen, Antonio Banderas, Boyd Holbrook, Toby Jones, John Rhys-Davies, Thomas Kretschmann, Shaunette Renée Wilson, Corrado Invernizzi, Nasser Memarzia, Olivier Richters, Mark Killeen, Alaa Safi, Martin McDougall, Jill Winternitz, Alton Fitzgerald White
Premiéra v SR: 29. júna 2023