Insidious: Červené dvere (Insidious: The Red Door)

Insidious 3Nový Insidious s podtitulom Červené dvere je už piatym prídavkom do tohto hororového univerza, no v skutočnosti iba tretím právoplatným pokračovaním po filmoch Insidious a Insidious 2. Tretí a štvrtý diel totiž predstavovali takzvané prequely, a predchádzali teda dejom odohrávajúcich sa v prvých dvoch filmoch. V piatom a (údajne) záverečnom filme série sa prenášame o niekoľko rokov neskôr a sledujeme tak ďalšie osudy rodiny zápoliacej s dlhoročným prekliatím.

V prípade nového filmu Insidious sa po prvý raz na režijnej stoličke objavuje predstaviteľ hlavnej úlohy Patrick Wilson, bez predošlých režisérskych skúseností, a výhradného scenáristu predchádzajúcich dielov Leigha Whanella nahrádza Scott Teems, ktorý sa podieľal na hororových snímkach ako Halloween zabíja či Podpaľačka. Čo ostáva nemenné, jeInsidious 2 stabilná herecká zostava, vrátane teraz už dospelého herca Ty Simpkinsa, ktorý sa v pôvodnom filme Insidious objavil v úlohe jedenásťročného chlapca schopného astrálne cestovať do takzvaného zásvetia. Toto zásvetie hrá napokon dôležitú úlohu aj v najnovšom príspevku do sveta Insidious.

Dalton (Ty Simpkins) je v podstate obyčajný tínedžer, ktorý si nedokáže nájsť cestu k svojmu otcovi Joshovi (Patrick Wilson). Niečo v minulosti ich odlúčilo, odcudzilo a oni svoj vzťah nevedia dostať späť do normálnej roviny. Josh navyše prežíva ťažké obdobie. Nedávno pochoval matku, rozišiel sa so ženou a ostal vo veľkom dome úplne sám. Príležitosť utužiť vzťahy so synom dostáva v momente,Insidious 4 kedy Daltona prijmú na umeleckú univerzitu, a on sa ponúkne, že ho na toto miesto zavezie. Konverzácia so synom však nejde podľa jeho predstáv... Z úvodnej polhodiny Insidious: Červené dvere by nezainteresovaný divák mohol skutočne nadobudnúť pocit, že sleduje klasickú rodinnú drámu so stereotypnými postavami ako je arogantný tínedžer a naivné pôsobiaci otec, zúfalo a neefektívne sa pokúšajúci získať stratené synove sympatie. Táto rovina filmu, pochopiteľne, nepôsobí veľmi presvedčivo, a podobne stereotypné charaktery sme videli už v iných dramaticky orientovaných snímkach. Prehĺbenie hororovej línie o istý sentimentálny aspekt však v konečnom dôsledku dodáva filmu hlbší rozmer, čo sa však vyjaví až neskôr. Ak bude mať teda po hororeInsidious 5 bažiaci divák dostatok trpezlivosti, odrazu sa atmosféra filmu Insidious: Červené dvere zmení a my sme pomocou jednej fungujúcej „ľakačky“ opäť tam, kde sme byť chceli.

I keď pre to, aby si divák užil najnovší Insidious, nie je potrebné poznať predošlé snímky, je zjavné, že film je určený predovšetkým fanúšikom série, ktorí sa v komplikovanom svete a zásvetí vyznajú a potešia sa aj krátkym výstupom známych postáv v drobných roličkách (napríklad komicky pôsobiaci vymietači démonov Specs a Tucker alebo ich médium Elise v závere filmu). Napriek zdĺhavejšiemu úvodu, však aj spomínané prvky rodinnej drámy dostávajú svoj hlbší zmysel a sceľujú kompaktnosť scenára. To, čo napokon spojí otca a syna, je totiž práve ich schopnosť putovať zásvetím, teda schopnosť opustiť vlastné telá a ocitnúť sa v akomsi alternatívnom svete plnom démonov brúsiacich si zuby na ich telesné schránky ponechané vo svete živých. A ako obaja muži zisťujúInsidious 6, táto schopnosť je väčšmi prekliatím ako darom.

Patrick Wilson sa vo svojom debute predstavuje ako schopný režisér a piate pokračovanie Insidious je tak dôstojnou bodkou za úspešnou hororovou sériou. Film je v potrebných momentoch dostatočne intenzívny, desivý a dobre sú v ňom dávkované aj obľúbené i zatracované „ľakačky“ (dnes už zrejme povinná súčasť hororovej výbavy, i keď si treba priznať, že tieto šoky nám vo väčšine prípadov privádza náhle zvýšená úroveň hluku), ktoré istotne nejedného diváka donútia nadskočiť nad sedačku v kinosále. Očakávať teda príliš originálnu zábavu síce nie je úplne na mieste, Insidious: Červené dvere však diváka udržia v napätí a niektoré scénky sa takisto zaryjú do pamäte fanúšika tejto hororovej série. Nový Insidious teda nie je sklamaním a po trocha opakujúcej sa štvorke prináša o niečo sviežejší a zaujímavejší príbeh.

Insidious 1Insidious: Červené dvere (Insidious: The Red Door), USA, 2023
Réžia: Patrick Wilson
Scenár: Scott Teems