Mission: Impossible Odplata - Prvá časť (Mission: Impossible - Dead Reckoning Part One)

Tom resizeTom Cruise to nevzdáva ani po šesťdesiatke a spolu s ním pokračuje i jedna z jeho najslávnejších filmových postáv. Najdlhšie aktívny predstaviteľ filmového agenta vôbec (od jeho nástupu do tejto roly už uplynulo 27 rokov) sa tak znovu vracia v už siedmom pokračovaní špionážnej série Mission: Impossible, ktoré je pritom len prvou časťou „veľkého finále“. Dokázala však Mission: Impossible Odplata – Prvá časť naplniť nemalé očakávania, či rovno preskočiť latku nastavenú predošlými dielmi?

Sedmička, ktorá je inak so 164 minútami najdlhším dielom série, tentokrát ešte o niečo zvyšuje stávky a predstavuje zápletku o sebauvedomelej a mimoriadne nebezpečnej umelej inteligencii, schopnej zmeniť rozloženie sveta, aké poznáme. No zatiaľ čo veľmoci túžia po kontrole nad touto entitou a chcú Tom2 resizeju využiť k vlastnému prospechu, Ethan Hunt (Tom Cruise) a jeho tím, vedomý si rizika aké predstavuje, je rozhodnutý ju za každú cenu zničiť. To však, pochopiteľne, nekryje s nikoho záujmami a boj s časom tak musí zvádzať i s agentmi idúcimi po jeho stopách a odhodlanými ho zastaviť skôr než k tomu dôjde. A aby toho nebolo málo, na scéne sa objavuje aj charakter z jeho minulosti, vďaka čomu to bude tentokrát pekne osobné.

Umelá inteligencia v centre diania síce vzbudzuje isté pochyby, no séria už prežila diskutabilnejšie prvky a vlastne je len zákonitou evolúciou hi-tech vychytáviek sprevádzajúcich túto značku od úplných začiatkov. Je to i celkom aktuálna téma súčastnosti, zasahujúca do viacerých rovín spoločnosti, vrátane súčasného scenáristického štrajku v Hollywoode. S troškou humoru sa až ponúka otázka, nakoľko mal režisér a scenárista Christopher McQuarrie pri vymýšľaní konceptu krištáľovú guľu a či je podobné načasovanie v kinách skutočne náhodné - a či za tým predsa len nestála zlovestná AI, dokonale Tom3 resizepredvídajúca celkové udalosti vo svete....

Prvá časť Odplaty je však nie je, samozrejme, filmom, po ktorom sa budete na svoj mobil či laptop pozerať s ďalekom väčším rešpektom ako predtým. Stále ju totiž treba vnímať v rovine štandardnej blockbusterovej zábavy a tomu sa prispôsobuje i scenár obohatený o tradičné Mission Impossible trademarky vrátane istej prekombinovanosti súvisiacej so zvratmi číhajúcimi na každom rohu či rovno zmien strán vybraných postáv. Aj tentokrát to pritom vcelku funguje – azda až na prácu s jedným konkrétnym momentom - a hoci by sa film mohol zostrihať o niekoľko desiatok minút a niekoľko nie práve ideálne pôsobiacich dialógových výmien, tempo je ako-také svižné a divák sa vďaka neustálym atrakciám či neutíchajucej akcii nestíha nudiť.

Samotná akcia inak prináša očakávaný kvalitatívny štandard, čo však v tomto prípade znamená Tom4 resizešpičkovú hollywodsku zábavu, ktorá graduje až do úplného záveru. Utratené peniaze sú skrátka cítiť na každom kroku a nechýbajú ani čo najrealistickejšie spracované kaskadérske kúsky s čo najmenším využívaním digitálnych efektov. Výsledkom je tak ako efektná auto naháňačka s Mini Cooperom v Ríme, zoskok na motorke z vysoko položeného útesu či rovno demolícia mosta pri scéne s vlakom – ktorá inak viedla k menšej kontroverzii medzi poľským obyvateľstvom a nakoniec tak musela byť nakrúcaná na úplne inom mieste. Spokojnosť z trochu brzdí iba kamera Frasera Taggarta, ktorá ju nesníma až tak efektne ako minule a pri scénach s postavami si zase až príliš často pomáha detailnými zábermi na tváre protagonistov. Čo pritom v zásade nevadí a poväčšine vhodne dopĺňa atmosféru plnú napätia, no všetkého skrátka veľa škodí.

Na jednotku sú zvládnuté i postavy a ich vzájomné interakcie – ako medzi Ethanom a jeho tímom či Ethanom a úhlavným ľudským antagonistom (charizmatický Esai Morales). Nečakane výborná je na Tom5 resizemalej ploche aj jeho pomocníčka Paris v podaní Pom Klementieff, no hlavnú dávku pozornosti si tentokrát kradne predovšetkým ďalší z nových charakterov. Tým je profesionálna zlodejka Grace (Hayley Atwell), ktorá nielenže vnáša do diania potrebný ľudský faktor, no medzi ňou a jej filmovým náprotivkom to súčasne patrične iskrí.

Vo výsledku tak možno napísať, že prvá časť Odplaty splnila svoj hlavný cieľ a to nalákať na epické vyvrcholenie, ktoré snáď príde skutočne o rok. Úroveň predošlej dvojice McQuarrieho filmov sa síce – hoc tesne - nepodarilo zopakovať, no pokiaľ divák vezme do úvahy fakt, že videl iba prvú polovicu príbehu, a to najlepšie nás snáď ešte len čaká, potom je asi všetko v úplnom poriadku. Podobných s chuťou nakrútenych blockbusterov totiž nie je nikdy dosť a kým to ešte Tom Cruise dokáže zvládať po fyzickej stránke, nikomu by asi neprekážalo, ak by osmička nebola posledná, ako bolo svojho času avizované.

Tom9 resizeMission: Impossible Odplata – Prvá časť (Mission: Impossible - Dead Reckoning Part One)
USA, 2023
Dĺžka: 164 minút
Réžia: Christopher McQuarrie
Scenár: Christopher McQuarrie
Kamera: Fraser Taggart
Hudba: Lorne Balfe
Strih: Eddie Hamilton
Zvuk: James Mather, Glenn Freemantle
Scénografie: Gary Freeman, Raffaella Giovannetti, Gavin Fitch
Masky: Amy Byrne, Sinead McGowan, Marie Deehan, Teri Trowbridge
Kostýmy: Jill Taylor
Produkcia: Tom Cruise, Christopher McQuarrie, J.J. Abrams, David Ellison
Hrajú: Tom Cruise, Hayley Atwell, Rebecca Ferguson, Ving Rhames, Simon Pegg, Vanessa Kirby, Esai Morales, Henry Czerny, Shea Whigham, Pom Klementieff, Frederick Schmidt, Cary Elwes, Rob Delaney, Indira Varma, Mark Gatiss, Charles Parnell, Greg Tarzan Davis, Nico Toffoli
Premiéra v SR: 13. júla 2023