Barbie

Marg resizeKto by nepoznal Barbie? Ikonická figúrka od výrobcu hračiek Mattel je na trhu už viac ako päťdesiat rokov. Jej pop-kultúrny vplyv je jednoducho nepopierateľný, preto bola iba otázka času, kedy dostane svoj vlastný film. Snímka sa plánovala už od roku 2013, kedy Mattel rozšíril svoju spoločnosť o sekciu Mattel Films, ktorej úlohou je dohľad nad filmovými adaptáciami ich najslávnejších výrobkov. Okolo projektu sa krútili rôzne mená, avšak samotná realizácia zakaždým na niečom padla. Veľkou otázkou taktiež bolo, či pôjde o animovaný alebo hraný film. Milým prekvapením bolo, keď štúdio Warner Bros. v spolupráci s Mattel Films v roku 2021 oznámili, že o réžiu tohto filmu sa postará obľúbenkyňa filmových akademikov, na niekoľko Oscarov nominovaná režisérka a scenáristka Greta Gerwig.

Po komorných „festivalových“ snímkach ako Lady Bird (2017) alebo Malé ženy (2019) išlo pre Gerwig o úplne novú výzvu. Scenár k Barbie napísala s taktiež Marg3 resizeoscarovým režisérom, scenáristom a manželom Noahom Baumbachom (Marriage Story, 2019). Bizarná kombinácia autorských tvorcov a značky Barbie postupne vyvolala v radoch filmových fanúšikov akúsi morbídnu zvedavosť, ktorá stupňovala s ohlásením hereckého obsadenia, po ktorom celá produkcia pôsobia ako jeden geniálny vtip. Do hlavných úloh, Barbie a Kena, boli obsadené hviezdy Margot Robbie a Ryan Gosling, ktoré sú známe pre výber iba výnimočných a kvalitných projektov. Gosling ešte pred nakrúcaním dokonca prehlásil, že Barbie má ten najlepší scenár aký sa mu kedy dostal pod ruky. Pozoruhodná spojitosť známych mien s týmto projektom pokračovala napríklad s renomovaným kameramanom Rodrigom Prietom, ktorý pracoval na niekoľkých filmoch režiséra Martina Scorsesiho. Titulnú pieseň k filmu, „Dance The Night“, zložila a naspievala jedna v súčasnosti Marg2 resizenajpopulárnejších popových hviezd Dua Lipa. Všetko napovedalo tomu, že Barbie bude výnimočnou filmovou udalosťou. Okrem Robbie a Goslinga sa vo filme objavili America Ferrera, Kate McKinnon, Simu Liu, Ariana Greenblatt a Will Ferrell.

Greta Gerwig nás vezme do pestrofarebnej (prevažne ružovej) Zemi Barbie, v ktorej feminizmus a rovnaké práva žien umožňujú všetkým Barbie prežiť každý deň, ako najlepší deň. Barbie sú doktorkami, právničkami, astronautkami a prezidentkami, zatiaľ čo Kenovia hrajú druhé husle. Ich životným poslaním je robiť Barbie spoločnosť a vyzerať dobre na pláži, z čoho vyplýva trefný slogan filmu „Ona je všetko, on je len Ken“. Idylicky inkluzívnu atmosféru Zemi Barbie, plnú optimizmu, zábavy a babských Marg4 resizevečierkov naruší, keď sa Stereotypná Barbie (Margot Robbie) zamyslí nad smrťou, čo začiatok jej existenciálnej krízy. Jej negatívne myšlienky oslabia hranicu medzi Zemou Barbie a skutočným svetom, čo ju prinúti vydať sa na cestu do Los Angeles, s cieľom nájsť dievča, ktoré sa s ňou hrá a prísť na to, čo sa deje. Na ceste do skutočného sveta jej bude spoločnosť robiť neistý Ken (Ryan Gosling). Ten dúfa, že toto dobrodružstvo povedie k romantickému vzťahu, ktorý mu konečne pomôže pochopiť jeho miesto a identitu v Zemi Barbie.

Áno, je to bizárné. V prvom rade treba podotknúť, že aj napriek oficiálnej vekovej prístupnosti PG13, nie je Barbie určená pre deti. Humor a myšlienky snímky si najlepšie užijú tínedžeri a dospelí diváci. Barbie Marg5 resizeje satirickou „meta“ komédiou o vzťahoch a nerovnomernom postavení žien a mužov vo svete. Fantazijný svet filmu nie je doslovný, Greta Gerwig hneď v niekoľkých scénach nepriamo požmurkáva na diváka, čím ho uisťuje, že príbeh a pravidlá jej fiktívneho sveta nedávajú absolútne žiadny zmysel a ona si je toho vedomá. Ale to nevadí. Koncept Zemi Barbie slúži v snímke ako abstraktný, divácky atraktívny nástroj, prostredníctvom ktorého Gerwig podáva svoje liberálne posolstvo. Vo svojich príbehových konceptoch, si pri sledovaní Barbie spomenieme napríklad na Lego príbeh (2014), ktorý taktiež zobral ikonickú hračku a postavil ju pred existenčnú krízu alebo Matrix (1999), na ktorý Gerwig dokonca niektorými scénami priamo odkazuje. Inšpirácia je v niektorých scenách zrejmá aj rannou tvorbou Tima Burtona, najmä pri návšteve Podivnej Marg6 resizeBarbie (Kate Mckinnon), ktorej maniere veľmi pripomínajú ducha Beetlejuica z rovnomennej Burtonovej snímky.

Širší sociologický kontext sa otvára spolu s otvorením portálu do skutočného sveta. Tu naivnú Barbie zvyknutú na svet ovládaný ženami konfrontuje tínedžerka Sasha (Ariana Greenblatt), ktorá ju označí za fašistku a vytkne jej, že kvôli nerealistickým proporciám figúriek Barbie, majú zo seba ženy v skutočnom svete zlý pocit. Zistenie, že Barbie nie je stredobodom pozornosti a svet nie je tak dokonalý, ako si myslela, privedie Stereotypnú Barbie do ešte väčšej depresie z ktorej jediným východiskom je zistiť, kto vlastne je. Úplne inou cestou prechádza Ken, ktorý s obrovským nadšením zistí, že Marg7 resizeskutočnému svetu vládnu muži. Kenova až detská nadšenosť z patriarchátu, je jednou z najvtipnejších scén vo filme. Rovnako ako objav, v jeho očiach najväčšieho obrazu maskulinity, v podobe muža sediaceho na koni. Práve tieto myšlienky započnú Kenovu revolúciu v Zemi Barbie, čím sa z neho stáva hlavný antagonista. Avšak zmätený a neistý Ken je stále zástupca akého si nevinného zla, ktoré postupne prejde k jeho záverečnej premene. Áno, film v niektorých scénach pôsobí ako sociologicko-kritická prednáška, avšak aj napriek tomu je príjemným prekvapením, ako sú problémy rodových rolí v príbehu vyvážené. V príbehu o posilnení postavenia žien vo svete sa Kenova neistota, osamelosť a kríza identity zmocňujú zápletky až vyvrcholia v skutočne vynikajúce muzikálové číslo s Marg8 resizepiesňou „I'm Just Ken“, ktoré je diskutabilne najlepšou scénou filmu. Nominácia na Oscara za najlepšiu originálnu pieseň je v tomto prípade jasná.

Herci sú typologicky výborne obsadení a je vidno, že film berú vážne. Veľmi sympatické je taktiež cynické prevedenie spoločnosti Mattel, ktorá je v príbehu zobrazená ako duchoprázdna korporácia vedená skupinou postarších bielych mužov na čele s riaditeľom, ktorému dal tvár komik Will Ferell. Jedným z najsilnejších aspektov je taktiež produkčný dizajn a výprava celej snímky. Architektúra v Zemi Barbie, kostýmy a účesy jednotlivých postáv sú plné detailov, ktoré pravdepodobne odmenia divákov pri Marg9 resizedruhom pozretí. Niektoré farebné, divadelne štylizované obrazy musí závidieť aj samotný Wes Anderson. Je to jeden obrovský gýč, avšak to Barbie filmu mimoriadne svedčí. Neobratná je občas hranica medzi akýmsi „artovým presahom“ a komerčným filmom s občasne veľmi hlúpym humorom. Barbie taktiež, najmä v prvej polovici, pôsobí ako skeč s vysokým rozpočtom. Avšak aj napriek tomu ide o zábavný film, ktorý pôsobí z hľadiska súčasnej konkurencie sviežo a, z ktorého je cítiť nadšenie všetkých zúčastnených. Fakt, že finálna podoba filmu o figúrke Barbie je v tomto prípade taká, aká je, je zázrak, ktorého by ste mali byť svedkom. Ideálne v kinách a v ružovom outfite!

Marg10 resizeBarbie, USA, 2023
Dĺžka: 114 minút
Réžia: Greta Gerwig
Scenár: Greta Gerwig, Noah Baumbach
Kamera: Rodrigo Prieto
Hudba: Mark Ronson, Andrew Wyatt
Strih: Nick Houy
Zvuk: Kevin O'Connell, Nina Rice
Scénografia: Sarah Greenwood, Katie Spencer
Kostýmy: Jacqueline Durran
Produkcia: Tom Ackerley, Robbie Brenner, David Heyman,
Hrajú: Margot Robbie, Ryan Gosling, America Ferrera, Kate McKinnon, Simu Liu, Issa Rae, Will Ferrell, Rhea Perlman, Hari Nef, Alexandra Shipp, Emma Mackey, Kingsley Ben-Adir, Connor Swindells, Michael Cera, John Cena, Helen Mirren, Sharon Rooney, Ariana Greenblatt, Ncuti Gatwa, Scott Evans, Jamie Demetriou, Dua Lipa, Nicola Coughlan, Emerald Fennell, Ana Cruz Kayne, Ritu Arya, Caroline Wilde
Premiéra v SR: 20. júla 2023