Rebel

El resizeVo vojne v Sýrii zahynulo 495 000 ľudí vrátane 25 000 detí. Tak nás informuje vo svojom závere film Rebel, pričom podotýka: „vojna v Sýrii pokračuje.“ Fakt, ktorý v dnešnej dobe, poznačenej dominantne konfliktom na Ukrajine, trochu upadol do zabudnutia. Belgické režisérske duo Adil El Arbi a Bilall Fallah, ktoré nedávno nakrútilo pomerne úspešný hollywoodsky debut Bad Boys navždy, so snímkou Rebel predstavuje zaujímavú kombináciu rodinnej drámy, vojnového filmu a dokonca aj muzikálu.

Kamal (Aboubakr Bensaihi) a jeho mladší brat Nassim (Amir El Arbi) vyrastali v takzvanej problémovej oblasti Brusel-Molenbeek. Kamal odišiel pred niekoľkými mesiacmi do Sýrie, aby sa tam zapojil do boja proti Asadovi. Objavilo sa však video, ktoré ukazuje, ako Kamal spolu s ďalšími stúpencami El2 resizeIslamského štátu (IS) popravuje skupinu väzňov. Nassim neverí, že sa jeho brat stal teroristom a nechá sa ovplyvniť radikálnym moslimom, ktorý Kamala neoznačuje za vraha ako ostatní, ale oslavuje ho ako hrdinu džihádu. V škole je Nassim stigmatizovaný ako člen teroristickej rodiny. Jeho spolužiačka, do ktorej je tajne zaľúbený, je rodičmi presunutá do inej školy. Zatiaľ čo jeho matka Leila (Lubna Azabal) robí všetko pre to, aby neprišla aj o druhého syna, Kamal bojuje o život v bašte IS...

Z výlučne moslimskej perspektívy sa dozvedáme o falošných prorokoch, zvodných kazateľoch a dôležitých rozhodnutiach, ktoré človeka poznačia na celý život. V Rebelovi jednotlivé hudobné výstupy v krízových momentoch poskytujú postavám poslednú formu vzdoru, ich sporadickosť má však za následok skôr rušivý dojem. Akoby sa autori nevedeli rozhodnúť, či tieto muzikálové vsuvky vo filme ponechať alebo nie. Snímka napriek tomu poteší neutlmenou naturalistickosťou scén, nešetrí svojimi El6 resizepostavami, pričom dusnota, prach a krv sýrskeho konfliktu sú divákovi sprostredkované dynamickou kamerou a intenzívnymi vojnovými scénami, brutalita a bezútešnosť situácie sa najmä v súvislosti so zmenou režimu a nástupom Islamského štátu odráža v prežívaní postáv a vzťahmi medzi nimi. Adil El Arbi a Bilall Fallah narábajú prostriedkami akčného žánru a videoklipov, zábery sú častokrát pohoršujúce a úderné, ale aj heroické a plné nádeje.Tvárou v tvár ničivému konfliktu v Sýrii vyvstáva u mladého Kamala potreba pomôcť, intenzívna túžba konať je tu hmatateľná aj pri viacerých postavách, nie však z rovnakých pohnútok. Kamalova cesta je prezentovaná skrze retrospektívu, od jeho účasti na nafilmovanej poprave až k dôvodom, prečo sa rozhodol odcestovať do Sýrie a napokon pridať k IS. Západným médiám a humanitárnym, či vládnym organizáciám, je vo filme prejavená nedôvera, nie El8 resizeneopodstatnene, „pravda“ a jej inscenovanie sa stáva jednou z centrálnych tém filmu. Kamal pracuje pre sily IS ako filmár, jeho úlohou je útoky a prejavy násilia tejto organizácie zaznamenať s čo najväčšou mierou pátosu a odhodlanosti. Rebel zobrazuje odlišnú, moslimskú perspektívu sýrskeho konfliktu, zobrazuje však aj život moslimských migrantov v západnom svete.

Perspektíva, ktorá v kombinácii s akčne orientovanou zápletkou dlho chýbala. Bohužiaľ, dopláca Rebel na prílišné zjednodušenie dejovej línie a motivácii postáv, na príliš malej ploche pôsobí vývoj rozprávania často uponáhľane a nevierohodne, hudobné čísla rozprávanie zbytočne spomaľujú a El7 resizezaberajú priestor, ktorý mohol byť využitý na rozvinutie a dotiahnutie sujetu. Na druhej strane mimoriadne funkčnou zložkou sú herecké výkony. Aboubakr Bensaihi účinne sprostredkúva Kamalov prvotný hnev z diania v Sýrii, ktorý sa transformuje v súcit a pochopenie pre svoju ženu. Lubna Azabal je rozpoltená medzi snahou uchrániť svojho najmladšieho syna a cestou na nebezpečné územie. Najväčší dojem však zanecháva Amir El Arbi ako mladý Nassim, ktorého prvý výkon veľmi presvedčivo zobrazuje pohltenie džihádizmom.

El5 resizeRebel (Rebel) Belgicko, Luxembursko, Francúzsko, 2022
Dĺžka: 135 minút
Réžia: Adil El Arbi, Bilall Fallah